Mijn longlife zak is van voor 2009 en als ik machinaal schuur op mijn draaibank (hout) dan haal ik de longlife zak er niet uit en ik heb geen last van volgelopen filters. Die reinig ik minder dan 1 keet per jaar. Andere schuurwerkzaamheden zoals verf en muren/plafonds gaat er wel een stofzak in.Zoals ik hierboven al aangaf zijn het vooral de 2 gele filters bovenop die volledig dichtslibben bij gebruik met de longlife zak. Een beetje uitkloppen helpt dan niet meer, enkel nog eruit halen en perslucht erop , wat dan weer een enorme stofwolk geeft. Laatst had ik dus een papieren Festool zak erin gestopt en bleven de bovenliggende filters netjes, op een klein beetje stof na. Dus wil ik - telkens als ik de schuurmachines aansluit - de papierenstofzakken gebruiken , maar die van Festool zijn - zoals alles van Festool - nogal prijzig. En ik vermoed dat ze die zakken ook niet zelf produceren.
Conclusie : volgende keer ga ik namaakzakken kopen zoals Chevy en Wim Cluck.
gr,
Danny
Ik weet niet wat je doet met je filters, maar de mijne zijn zo weer schoon, 3 minuten werk....Zoals ik hierboven al aangaf zijn het vooral de 2 gele filters bovenop die volledig dichtslibben bij gebruik met de longlife zak. Een beetje uitkloppen helpt dan niet meer, enkel nog eruit halen en perslucht erop , wat dan weer een enorme stofwolk geeft. Laatst had ik dus een papieren Festool zak erin gestopt en bleven de bovenliggende filters netjes, op een klein beetje stof na. Dus wil ik - telkens als ik de schuurmachines aansluit - de papierenstofzakken gebruiken , maar die van Festool zijn - zoals alles van Festool - nogal prijzig. En ik vermoed dat ze die zakken ook niet zelf produceren.
Conclusie : volgende keer ga ik namaakzakken kopen zoals Chevy en Wim Cluck.
gr,
Danny
Ach ja, je zal het ook een keer niet beter weten als iedereen, zelfs parketteurs....Dekseltje er op zodat het stof er in blijft en in de kliko met die zak. Als je ze prive gebruikt praat je over een te verwaarlozen bedrag ten opzichte van de prijs van je gereedschap. Zakelijk betaald de klant ze, dus ga je al helemaal niet lopen prutsen.
Hou toch op joh, Festool wordt bijzonder veel gebruikt in de parketwereld, heel PPC ligt er vol mee. Ik heb 3 stuks RO150 en alle stukken zijn nog heel, enige revisie ooit wat na kaalhalen van een extreem ruwe monumentale kolenschuur, maar ook daar was het het anker wat opgaf en brak nul af ondanks steigerwerk maanden lang.Ik heb zowel een kantenschuurder als een vloerenschuurmachine. Die hebben beiden een ingebouwde afzuiger. Daar hoeft alleen maar een zak aan. Die machines worden door alle parketteurs gebruikt. De roterende numatics komen al met een stofzuiger op de boom. Voor het handgereedschap zie je tegenwoordig veel starmixen. Daar breken niet zo snel stukken af, als bij een festool en ze zijn makkelijker een trap op te sjouwen, want compacter. En de zakken zijn een euro goedkoper.
De randen zeker wel. Zowel inhuur als eigen mensen gebruikten niet anders. Maar jij weet alles beter, ondanks bewijs van groothandel en praktijk.Het ging toch over stofzuigers? En stofzakken? Er is geen parketlegger die een vloer met een ro150 gaat schuren.