Stofvrije kast?

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
517
119
Omg. Eindhoven
Ik ga in mijn vernieuwde werkhokkie ook mee met de tijd en daar komt utp uit, welke naar PoE switches moeten en er moet een wifi accespoint komen hangen.

In het kader van veiligheid en stof, zijn er "kasten" te koop waar je elektrisch spul in kan hangen/leggen zodat ze vrij blijven van stof?

Natuurlijk moet het wel kunnen ventileren vanwege temperatuur, maar wat zijn de opties?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.464
872
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zoekterm 'Rittal', ik koop ze altijd gebruikt op marktplaats. Let wel op dat de onderkant niet vol zit met 20 kabeldoorvoeren als je er maar 4 nodig hebt. Die kasten zijn van staal, dus ook als je er geen ventilatie in monteert geeft het een zekere hoeveelheid warmte automatisch af.

Maar of je wifi accesspoint je gelukkig maakt als je het in een stalen kast hangt, vraag ik me af.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.165
3.895
Gaanderen

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.781
978
Moordrecht
Kan dat niet eenvoudiger, met een computerventilator oid die voor overdruk zorgt, zodat er geen stof in kan komen? Dan kan je 'm gewoon zelf bouwen. Heb dat laatst 's in een filmpje gezien. Dat was een wat grotere kast, ook om een paar 3D printers kwijt te kunnen. Dat werkt prima

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.155
332
In het kader van veiligheid en stof, zijn er "kasten" te koop waar je elektrisch spul in kan hangen/leggen zodat ze vrij blijven van stof?

Natuurlijk moet het wel kunnen ventileren vanwege temperatuur, maar wat zijn de opties?
Volgens mij moet je het niet te moeilijk maken, wanneer je dit ophangt onder een soort van afdakje lijkt me dit al voldoende.
Er zijn ook outdoor behuizingen voor netwerkapparatuur zou je dat willen.

Hoe ver komt je werkplaats van je huis cq de ruimte waar je nog Wifi hebt, wanneer je daar nog een versterkertje hangt is dat wellicht ook al voldoende. Als dat al nodig; mijn werkplaatsje ligt 10 meter van mijn huis en daar heb ik voldoende ontvangst.

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
211
156
Zuid Holland
Volgens mij heb je voor serverkasten oplossingen met een ventilator die naar buiten blaast in combinatie met een stoffilter in de lucht inlaat, dat principe kan je in vrijwel elk soort kast bouwen. Een wifipunt wil je misschien niet in een kast hebben, deze kun je ook met IP68 rating kopen en ophangen waar je wilt.

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
517
119
Omg. Eindhoven
Moet je je veel zorgen maken over stof? Maak eens een computer open die wat ouder is. Als er vonken bij schakelingen vrijkomen is het natuurlijk anders. Kijk eens bij IP classificatie IP-classificatie voor water- en stofbestendigheid: wat het betekent en wat je moet weten - All for tech
Het eerste cijfer staat voor aanrakingsveiligheid en stofdichtheid. Het tweede cijfer voor de waterdichtheid.
Kast of doos met IP 65 is bijna overkill maar vaak makkelijker verkrijgbaar.
Volgens mij moet je het niet te moeilijk maken, wanneer je dit ophangt onder een soort van afdakje lijkt me dit al voldoende.
Er zijn ook outdoor behuizingen voor netwerkapparatuur zou je dat willen.

Hoe ver komt je werkplaats van je huis cq de ruimte waar je nog Wifi hebt, wanneer je daar nog een versterkertje hangt is dat wellicht ook al voldoende. Als dat al nodig; mijn werkplaatsje ligt 10 meter van mijn huis en daar heb ik voldoende ontvangst.
Outdoor PoE switches heeft Ubiquiti niet en aangezien ik net in hun ecosysteem ben gestapt wil ik daar gewoon iets voor verzinnen. En ik moet ze daar hangen omdat allerlei utp kabels in deze ruimte uit komen. Vanwege allerlei home automation en mogelijke toekomstplannen zal ik het ook nodig hebben daar. Maargoed, een accespoint zal het probleem niet zijn omdat die outdoor dingen het prima doen in deze omgevingen.

Maar daarom zoek ik een relatief simpel kastje (ip65 is idd een optie) dat ik op kan hangen, waar ik het spul in kan hangen, en kant en klaar heeft op dit moment mijn voorkeur omdat ik helaas geen tijd heb om allerlei dingen nu te maken.. Maar aangezien ik (teveel) stof genereer wil ik niet later een uitgefikte switch aantreffen door stof.

Het verminderen van stof ga ik later ook nog aanpakken, maar alles stap voor stap.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.