Stofsensor sps30

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.005
824
Omgeving Leiden
Hallo,

Al geruime tijd had ik op mijn bureau een experimenteeropstelling liggen met een sps30 stofsensor, een display en een arduino.
Die heb ik nu eindelijk ingebouwd zodat ik in mijn werkplaatsje de stofconcentraties in de gaten kan houden.
Ik heb het simpel gehouden. Geen verbinding met internet, google of smartphone. En ook in automatische in en uitschakeling is niet voorzien.

Jammer genoeg blijkt mijn sensor niks te meten voor PM4 en PM10. Het internet maakt daar ook melding van.
Voor elke particle size is er een bargraph die de concentratie aangeeft, met daaronder de gemeten waarde.
Van links naar rechts: PM0.5, PM1.0, PM2.5, PM4 and PM10

Nadat het apparaatje is aangezet worden na 60 metingen ( is ongeveer 1 minuut) de gemeten waarden als referentiewaarden aangehouden. In de bargraph wordt op het dan gemeten niveau een paars streepje gezet. Vanaf dat moment worden gemeten waarden hoger dan de referentiewaarden in het rood in de bargraph getoond.

Binnenkort eens ophangen en kijken hoe het met het stof is gesteld.



IMG_20210405_145800_resized_20210405_055636987.jpg
IMG_20210405_152534_resized_20210405_055636704.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik heb hier niet echt kaas van gegeten maar ben wel geïnteresseerd, mocht het mogelijk zijn zou een boodschappenlijstje en Jip& Janneke instructie hier met gejuich worden ontvangen.;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.328
194
Gem. Winsum (Groningen)
Net als voor vandikte geldt voor mij dat ik geen kennis heb op ``dat gebied`` . Maar ik zou graag zo´n meetfaciliteit in mijn werkplaatsje hebben. Ik volg dit met belangstelling.

PS: waarom meet hij geen PM10 en PM4?

Klaas
 

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
92
73
Ik heb sinds een paar weken een goedkoop stofsensortje van Aliexpress in de werkplaats:
IMG-3646.jpg
Bevalt me tot nu toe goed, werkt gewoon out of the box zoals verwacht. Ik ben er alleen nog niet uit waar ik hem definitief een plaats ga geven. Ik denk eraan om hem bij de zaagtafel te hangen omdat deze vaak gebruikt wordt en stofafzuiging bij deze machine niet altijd optimaal is.

Of het apparaatje erg nauwkeurig is kan ik moeilijk nagaan, maar de weergegeven waarden zijn alleszins interessant. Er hangt een fijnstoffilter met filters van forumlid Kor in de werkplaats. Het metertje toont aan dat dit fijnstoffilter zijn werk heel goed doet. Als er een paar minuten geen machines gebruikt zijn en het stoffilter staat aan, dan dalen de waarden voor PM1, PM2,5 en PM10 naar zo goed als 0.
Koken blijkt enorm veel fijne partikels te veroorzaken, de luchtkwaliteit in de keuken is doorgaans slechter dan die in de werkplaats.

Het apparaatje dat ik gekocht heb is op Aliexpress te vinden als je op PM detector zoekt. Zoals gewoonlijk wel een week of 3 levertermijn. Het wordt met een micro USB-kabeltje gevoed, kabeltje was bij mij inbegrepen in het pakket, een adaptertje niet. Aan de zijkant zit een ventilatortje dat de lucht uit de omgeving van het apparaatje door de sensor blaast.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.005
824
Omgeving Leiden
Dat apparaatje van JonasLa lijkt me een handig dingetje. Temeer omdat het een kant en klaar machientje is.
Dat wat ik in elkaar heb gezet is niet erg geschikt voor Jip of Janneke. Een bestellijst is zo gemaakt, maar daarna is nog flink wat soldeer- en programmeerwerk nodig.
Waarom die geen PM4 en PM10 meet weet ik niet. Schijnt bij meer exemplaren voor te komen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.757
2.604
Gaanderen
Heeft zo'n ding een mogelijk om een relais te schakelen of een potentiaalvrij contact? Of zit dat er niet in in deze prijsklasse?
 

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
92
73
Heeft zo'n ding een mogelijk om een relais te schakelen of een potentiaalvrij contact? Of zit dat er niet in in deze prijsklasse?
Nee die mogelijkheid is er bij mijn weten niet met het setje. De sensor zelf is van het merk Plantower en is los te krijgen om in doe-het-zelf toepassingen te gebruiken. Iets meer info daarover vind je hier.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte en Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.