stofmasker tijdens zagen ja of nee?

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi iedereen,

sinds kort doe ik (veel) meer met handgereedschap omdat ik het leuker, veiliger en ontspannender vind. Nou draag ik tijdens het handzagen nog geen stofmasker, maar als de zon schijnt en ik ben aan het zagen dan zie ik wel een wolk van kleine houtdeeltjes in de lucht zweven.

Nu vraag ik mij af: doe ik er goed aan ivm gezondheid een stofmasker te dragen? Of is dit overdreven? Ik vind dat wel wat minder comfortabel, maar ik ben ook wel zuinig op mijn gezondheid... Wat zeggen jullie?
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Altijd! Baat het niet, schaadt het niet.. Ik heb me aangeleerd een masker te dragen als ik oa hout ga bewerken.
Ik heb er wel eentje gezocht die me het minst onprettig zit en dus geen wit stofmaskertje. Is wel voortgekomen uit het feit dat ik kwetsbare longen heb en dus zuinig moet zijn op mezelf.

Ik zou zeggen; gewoon doen, beter voorkomen dan niet te genezen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Rutger Broekman

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ondanks dat ik zowel overbemeten stofafzuiging als een luchtfilter in de werkplaats heb gebruik ik toch ook nog een masker. Zoals je zelf al hebt gemerkt komt er toch nog veel stof vrij als je zaagt of schuurt. En dan zit je er dus typisch met je neus bovenop. Dat is ook de reden waarom ik steeds vaker probeer te schaven i.p.v. te schuren. Bovendien vind ik dat ook nog een stuk leuker om te doen ook.

Kortom: gewoon doen!

Maar... en hier moet ikzelf ook schuld bekennen, je moet het masker dan ook wel structureel dragen als je aan de slag gaat. Niet denken "ach het kan wel even snel zonder". En dus is het erg belangrijk een comfortabel masker te kopen. Anders is de kans donders groot dat je het masker te vaak laat liggen. Let daarbij ook op de combinatie met een veiligheidsbril en oorkappen voor die gevallen waarbij dat nodig is.

Mocht je een baard of lang haar hebben, dan is het ook handig om vooraf te controleren of het masker goed aansluit en makkelijk op en af te zetten is. Voorbeeld: met het masker van 3M dat ik heb zit mijn haar altijd vast in de band achterop mijn hoofd. Dat is dus echt vervelend en draagt eraan bij dat ik te makkelijk denk "het kan wel even". Precies daarom overweeg ik nu een volgelaatsmasker aan te gaan schaffen. Maar, net als @Miko , geldt voor mij dat ik de pech heb dat mijn longen niet best zijn en ik dus extra goed op moet letten. Waarschijnlijk ben ik daardoor wat voorzichtiger dan voor anderen nodig is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miko

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Fijn, een goed masker...maar... ik mis de overweldigende geur die sommige houtsoorten geven bij het bewerken. Tja soms win je iets door iets te verliezen...
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Met een handzaag gebruik ik nooit een masker. Elektrisch zagen verschillend. MDF, spaanplaat wel, schulpen schoon hout vaak niet.
De afzuiging vind ik dan voldoende en minder fijn stof.
Als ik soms zie hoe snel auto, kozijnen en ramen vies worden, en wat er met bepaald zonlicht zichtbaar wordt.
Je zou bijna 24/7 met een gelaadmasker lopen.

Doe waar jij je goed bij voelt.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en Roel22

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Fijn, een goed masker...maar... ik mis de overweldigende geur die sommige houtsoorten geven bij het bewerken. Tja soms win je iets door iets te verliezen...
Ik mis de communicatie met collega’s… hoe gaan jullie daar mee om? Ik merk dat er vaak gecommuniceerd moet worden tijdens het (zaag)werk. Hoe gaan jullie daar mee om?
ook merk ik dat een hele dag een masker dragen bij mij zorgt voor nek pijn. Want ja een masker dragen heeft enkel zin als deze goed afsluit en maskers sluiten enkel goed af als er een beetje druk op staat. En ja 33’ stof masker heeft vooral zin voor het ultra fijne stof (wat je niet kan zien). Dat hangt een aantal uur in de lucht. Dus theoretisch is het verstandig je masker 😷 vrijwel de hele dag te dragen.
Ik ben benieuwd naar jullie kijk!
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Ik mis de communicatie met collega’s… hoe gaan jullie daar mee om? Ik merk dat er vaak gecommuniceerd moet worden tijdens het (zaag)werk. Hoe gaan jullie daar mee om?
ook merk ik dat een hele dag een masker dragen bij mij zorgt voor nek pijn. Want ja een masker dragen heeft enkel zin als deze goed afsluit en maskers sluiten enkel goed af als er een beetje druk op staat. En ja 33’ stof masker heeft vooral zin voor het ultra fijne stof (wat je niet kan zien). Dat hangt een aantal uur in de lucht. Dus theoretisch is het verstandig je masker 😷 vrijwel de hele dag te dragen.
Ik ben benieuwd naar jullie kijk!
Ik gebruik een 3M 6502 halfgelaatsmasker met snelsluiting.
Door de snelsluiting kan je makkelijk, zonder dat je de nek of hoofdband af hoeft te doen, even het masker omlaag klappen.
Dan kan je makkelijker communiceren!

Mijn ervaring met andere maskers is, zeker als je ook een bril en oordoppen op hebt, dat je minder snel het masker weer opzet nadat je hem af hebt gezet om even iets te communiceren.

Door het comfort van dit masker en het snelle op- en afzetten draag ik hem eigenlijk altijd. Je klapt hem omlaag als je hem even niet wil gebruiken maar laat hem wel om je nek hangen, waardoor je hem ook weer binnen één seconde op heb gezet.
 
  • Leuk
Waarderingen: rik

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.