Stofafzuiginstallatie met fijnstoffilter

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Ik twijfel om de HBM 550 watt stofafzuig-installatie te kopen, hier zit echter geen fijnstoffilter op. HBM verkoopt deze filters los, maar wel voor de duurdere machines. Nu vraag ik me af, zou deze niet gewoon passen (eventueel) met wat aanpassingen. Het lijkt me immers ook gewoon een ronde aansluiting. Heeft iemand op dit forum ervaring met deze specifieke stofafzuig-installatie?

Mocht dat het niet het geval zijn. Welke stofafzuig-installatie raden jullie aan (met fijnstoffilter) bij een budget 250 euro. Een bouwstofzuiger heeft mijnziens niet zoveel zij bij de spaanders die bijvoorbeeld geproduceerd worden door een vandiktebank. Maar ik sta open voor tips en adviezen
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Een bouwstofzuiger gaat inderdaad niet werken. Die zuigt niet hard genoeg af (te weinig luchtstroom voor een vandiktebank) en je kunt dan na iedere plank het reservoir leegmaken.

Of je op die machine een microfilter kan monteren weet ik niet, mijn gevoel zegt Nee. Heeft namelijk ook met de luchtstroom te maken. En als ik die specifieke machine zo bekijk, weet ik ook niet of je daar gelukkig van wordt. Het ziet er vrij fragiel uit allemaal... En de machine is ook niet op voorraad nu, mocht je hem nu nieuw willen kopen.
Dan zou ik je budget toch iets oprekken, en minimal voor de HBM100 gaan, al dan niet met microfilter.

Ik heb goede ervaringen gehad met de HBM200 (maar heb nu een Jet op 400V).
Eventueel Marktplaats in de gaten houden, ik heb de mijne daar toendertijd goedkoop vandaan gehaald.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
De 550 is tijdelijk niet op voorraad. Is deze niets voor je?
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
204
32
Wanroij
Ik heb de hbm 550 staan, is goed geschikt als afzuiger voor mijn zaagmachine of vandikte- schuurmachine . De lengte van de slang is bij mij dan 3 meter. Maar een hoopje fijn vuil opzuigen gaat al een stuk minder. Als ik nog eens voor de keuze zou staan zou ik zeker voor een hbm 100 of 200 gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.