Stofafzuiging

Kayu

Actieve deelnemer
27 mrt 2019
101
26
Aken
Hi All,

Ik wil een stofafzuiging aanschaffen. Na wat research gedaan te hebben ben ik op een camvac uitgekomen vanwege de kracht en filter gehalte (micron).
Toch wil ik nog even jullie mening en of ik bij een camvac voor de 1 motorige of 2 motorige gaan.. is toch weer meer dan 100 euro verschil.

Ik heb een Dewalt 7492 tafelzaag en een metabo vandiktebank. In de toekomst kan daar nog een lintzaag bijkomen.
Schuren heb ik vernomen dat het beste is om alsnog een bouwstofzuiger eraan te hangen? Camvac zou dan te krachtig zijn?

Mijn doel is dat ik zoveel mogelijk filter en daar lijkt de camvac met 0,5 micron de meest betaalbare optie in te zijn.

Ik hoor graag van jullie wat jullie ervan vinden.

Groet,

Nik

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.192
479
hilversum
Zelf heb ik de 2000watt 2 motor van record power.
Tot zover niks te klagen(alleen te snel vol bij vlakvankdikte)
Verder prima ding en neemt ook niet teveel ruimte in.

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
386
192
Boxtel, Noord-Brabant
Ik gebruik zelf met vergelijkbare machines (7492 en HM2 vandiktebank) gewoon een bouwstofzuiger (Bosch groen) icm met een ton en een cycloon. Werkt perfect, komt geen stof in de stofzuiger, alles zit in de ton.

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
446
199
Groene Hart
Meestal zie ik dat hier wordt aangeraden om voor een vlakvandiktebank 10cm doorsnee te kiezen, met een zuiger die groter is dan een bouwstofzuiger.
(de dubbele bouwstofzuiger van @Mickel Moen niet meegerekend).
@Wouterst hoe dik en hoe lang is je slang tussen de vvd en de bouwstofzuiger?

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
386
192
Boxtel, Noord-Brabant
Meestal zie ik dat hier wordt aangeraden om voor een vlakvandiktebank 10cm doorsnee te kiezen, met een zuiger die groter is dan een bouwstofzuiger.
(de dubbele bouwstofzuiger van @Mickel Moen niet meegerekend).
@Wouterst hoe dik en hoe lang is je slang tussen de vvd en de bouwstofzuiger?

50mm tussen vvd en cycloon, 32-40mm tussen stofzuiger en cycloon. Had het eerst andersom maar toen deukte de ton steeds in. Heb paar tooltjes gemaakt voor het opvangen van het stof en zaagsel en vvd blijft nu behoorlijk schoon. Opvanggedeelte van het tooltje wordt ook direct leeggezogen, ook al schaaf ik de volle 26cm breedte van de schaaf tegelijk.

• Leuk
Waarderingen: mink

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
419
409
Kijk even op Youtube naar filmpjes van "EthAnswers by Stockroom Supply". Hij vergelijkt Camvac met de typische afzuigsystemen die veel volume kunnen trekken. Camvac is wel een erg mooi systeem, ik overweeg er ook op over te stappen ipv m'n HBM 200 Profi... (de 3000W versie)

• Leuk
Waarderingen: Kayu

Kayu

Actieve deelnemer
27 mrt 2019
101
26
Aken
Ja research genoeg gedaan maar bijvoorbeeld Hooked on Wood geeft aan dat hij niet altijd de dubbele motor aanheeft. Dus overwoog om misschien gewoon 1 motor te pakken..

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
141
36
Headvillage
Ja research genoeg gedaan maar bijvoorbeeld Hooked on Wood geeft aan dat hij niet altijd de dubbele motor aanheeft. Dus overwoog om misschien gewoon 1 motor te pakken..
Dat klopt, maar niet op een zaagtafel of vandikte bank
Zelf heb ik ook de dubbele motor camvac 55 liter welke ik gebruik o.a. met de DW 7492

BerserkerJayno

Nieuw lid
13 jul 2018
17
18
Ik heb me hierzelf toen ik in verdiept en wat ik nog weet:

Ikzelf gebruik ook een Starmix IS bouwzuiger met M-klasse filter met ervoor een grote ton met cycloon. Deze werkt perfect op alle handtools en deze heb ik ook op mijn tafelzaag (axminster). Wat wouterst zegt had ik eerst ook met het indeuken van de ton door onderdruk maar ik heb ribben aangebracht in de ton om dit tegen te gaan. Qua druk is hier is LVHP nodig Low volume high pressure. Oftewel meteen bij de bron wordt goed afgezogen (meestal alleen stof) en dit werkt goed bij je schuurmachine en andere.

Voor een schaaf of vandiktebank en andere grote machines met de uitgang ergens anders zul je idd voor een andere afzuiging moeten gaan omdat de spaanders in de dunnere slangen blijven vasthangen. Hier is HVLP High volume low pressure nodig wat ik denk dat de Camvac is maar ik heb er zelf nooit een gehad. Ik heb hiervoor een zogenaamde popcornfilter.

groet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.