Stofafzuiging

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Hallo,

ben bezig met een eigenbouw stofafzuiging te bouwen. Zover ben ik al:

381997142.jpg


381997148.jpg


Hier komt hij uiteindelijk te staan:
381997145.jpg


Nu ben ik van plan om 2 aansluitingen te maken, 1x een flexibele slang van 100mm 2,5m lang voor grotere machines. En dan zou ik graag ook nog op 3 verschillende plaatsen in mijn werkplaats aansluitingen maken voor handmachines (40mm ofzo) nu is mijn vraag of ik gelijk alle vaste pijpen ook 40mm neem of is het misschien beter om alle vaste pijpen 100mm te houden en pas net voor de flexibele slang een reductiomof te plaatsen? Dit laatste lijkt mij beter ivm blokages of ben ik nu te paranoide?
Het makkelijkst voor mij zou zijn alle vast pijpen gelijk ook in 40mm uit te voeren, maar als dit kan leiden tot makkelijke blokages zou ik toch overwegen om 100mm vaste pijpen te gebruiken.

Graag jullie ervaringen?

Ook ben ik nog op zoek naar een online leverancier van transparante flexibele slang, afsluiters voor de verschillende aftakkingen van het systeem,... heb op de site van baptist wel wat gevonden maar was stervensduur!
 

wouter

Nieuw lid
11 dec 2008
21
0
Hallo Chris,

Over je twijfels van de diameter van de vaste installatie durf ik geen advies te geven.
Ik heb zelf een simpele standaard afzuigingen en een buis van 100mm eraan max 3m, ik vind de
sterkte van mijn afzuiging niet geweldig (Scheppach ha2600) misschien als ik er een fijnstof filter opzet dat het beter wordt....
(Als iemand een tip heeft hoor ik het graag)

Voor onderdelen kan je terecht bij o.a.:
http://www.vdhbv.nl/
en bij Felder kan je ook het nodige bestellen.

M.v.g.

Wouter
 

WR1944

Oud hout
Een afsluiter kan je makkelijk zelf maken. Een schuif tussen twee geleiders met een slangaansluiting aan beide zijden. Zo simpel is het.
Maar hetgeen je al gemaakt hebt ziet er goed uit. Zorg wel dat je het zaagsel er makkelijk uit kan verwijderen.
 

tuoh

Oud hout
Bij een vaste stofafzuiging is het best om de diameter van de inlaat aan de afzuigunit zover mogelijk door te trekken in de werkplaats, en pas aan de machines over te gaan naar een kleinere diameter met een schuif ertussen.

Ook rekening mee houden dat elke 90° bocht het rendement serieus daalt :x

Best is dus om de bochten zo vloeiend mogelijk te maken door het gebruik van telkens twee 45° bochten en liefst ook een stuk rechte buis ertussen.

Ook zo weinig mogelijk meters flexibele slang gebruiken, en dit om de zelfde reden, ze verstoren de luchtflow in de buizen en verminderen het debiet.
Het is ook aangeraden om alle verbindingen tussen de buizen zoveel mogelijk luchtdicht te maken met tape, hoe minder lekken hoe hoger het rendement.

Professionele afzuigingen worden dan ook minutieus doorgerekend en uitgetekend om de gewenste luchtstroom over de hele lengte te waarborgen.

Men kijkt eerst per machine wat deze nodig heeft qua debiet om nadien met deze gegevens de hele installatie uit te rekenen en de grootte en de kracht van de motor van de aanzuigunit te bepalen. Hier komt men al gauw aan vermogens van rond de 20pk en meer, en een buisdiameter van 600mm tegen de unit.

Om zelf een installatie te bouwen komt er een beetje trial en error bij te pas.

Een afzuigunit met een vermogen van 3pk kan al aardig wat lucht verplaatsen, met het plaatsen van schuiven per machine verhoog je ook het rendement.

Voor mijn stofafzuiging heb ik gebruik gemaakt van kachelpijp met een diameter van 150mm, er zijn drie machines op aangesloten, maar ik heb per machine ook een schuif geplaatst.
De aanzuigunit heeft een vermogen van 3pk en er hangen twee stofzakken aan met opvangzakken eronder. Ik heb de hele groep buiten geplaatst onder een luifel en dat scheelt en pak lawaai in de werkplaats.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Bij het bekijken van de foto's rijst er bij mij nog een vraag, de ronde buis op de ventilator is de ingang, hier worden de machines op aangesloten,de vierkante is de uitgang die naar de stofbunker of stofzak moet leiden, wat is de functie van de kist?

Mvg,

André
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
In principe (als ik alles goed heb begrepen) zou het stof/spanen in de kist moeten neervallen, met als gevolg dat de afzuiger enkel 'propere' lucht aanzuigt. De rechthoekige opening moet ik nog een verloopstuk op lassen om dan via een pijp naar buiten gebracht te worden, de afgezogen en in theorie stofvrije lucht wordt dan gewoon naar buiten geblazen.
Als ik op andere fora reacties lees van mensen met dergelijke opstelling komt er weinig of geen stof mee met de afgezogen lucht.
Heb er zelf geen ervaring mee, ik zal na de eerste testen zien hoe het gaat en dan aanpassingen doen.

Groeten, Christof.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.