Stofafzuiging | Starmix AS AR-1232 EH+ in combinatie met Dust Commander DLX

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Hoi,

Ik was in verschillende threads vragen, antwoorden & voortgang aan het posten, dus misschien dat het handiger is om een eigen onderwerp te starten voor als anderen later ook deze configuratie zouden willen. Ik ben nog niet klaar met het in elkaar zetten, dus alles wat hieronder staat is even onder voorbehoud dat het gaat werken.

Stap 1. Welke stofzuiger of stofafzuiging?

Na het lezen van een aantal onderwerpen hier op het forum (o.a. deze) heb ik voor een mobiele stofzuiger gekozen in plaats van een stationaire afzuiging omdat ik voornamelijk beschik over handgereedschap (Festool schuurmachine, ELU lamellenfrees) en het enige stationaire gereedschap dat ik heb is een "kleine" zaagtafel (Mafell Monika L). Na een overweging van kwaliteit/prijs (o.a. via dit onderwerp) kwam ik uit bij de Starmix AS AR-1232 EH+ stofzuiger die exclusief via Hornbach wordt verkocht. Ik heb de versie van €209 gekocht: deze heeft een Polyester-filterpatroon in plaats van een Cellulose-filterpatroon bij de versie van €159. Het filter schijnt van M-klasse te zijn. Het schijnt dat er ook nog een voorfilter geplaatst kan worden (zo staat het in de handleiding), maar er staat verder geen onderdeelnummer bij.

Goed om te vermelden: de stofzuiger heeft standaard een 35 mm afzuigslang. Of de grotere 49 mm afzuigslang dezelfde baljonetaansluiting heeft voor aan deze stofzuiger weet ik niet. Misschien dat iemand mij dat kan vertellen: het wordt een beetje duur om de slang te bestellen en zelf uit te testen.

SM stofzuiger.jpg

Stap 2. Welke cycloon?

Zonder al te veel overwegingen heb ik gekozen voor de Dust Commander DLX (lees bijvoorbeeld dit).

Dust Commander DLX.jpg

Deze heb ik besteld via Ebay.de maar komt uit Frankrijk. De ingang en uitgang zijn 4,9 cm binnenmaats / 5,5 cm buitenmaats. Achteraf blijken dat behoorlijk incourante afmetingen: ik heb geen standaard verloopmoffen kunnen vinden die erin of er overheen passen. Maar uiteindelijk heb ik wel een perfect passende andere oplossing (zie stap 4).

Aan de onderzijde van de Dust Commander zit een opening met een diameter van 77 mm wat achteraf ook een incourante afmeting blijkt te zijn aangezien er geen gatzagen van 77 mm zijn. Ook dit is uiteindelijk wel op te lossen (zie stap 5) denk ik.

DC onderzijde.jpg

Stap 3. Welk vat?

Ieder vat kan volstaan, mits luchtdicht af te sluiten en dik genoeg om de onderdruk te weerstaan. Ik heb dit 60 liter vat besteld bij metalenvasten.nl. De deksel zit vast met een klem en aan de binnenkant zit een rubber waardoor het vat luchtdicht afsluit. Het deksel moet er natuurlijk regelmatig vanaf kunnen om het vat te kunnen legen dus een handige sluiting is wel zo fijn.

vat 2.jpg

Stap 4. Aansluitingen stofzuiger - Dust Commander
Ik heb de perfect passende koppeling gevonden tussen de Starmix AS AR-1232 EH+ en de Dust Commander DLX. Een overgangsrubber van Plieger (bestaat ook van andere merken), 50 x 40 mm ten behoeve van een muurbuis sifon.

Plieger rubber.jpg

Deze heb je 2 stuks nodig die precies passen in de ingang en in de uitgang van de Dust Commander DLX. De Starmix slangaansluiting met een diameter van 35 mm (425733) past perfect in het overgangsrubber en ik kan alles loshalen zonder iets te beschadigen.

SM aansluiting 2.jpg

Een ander voordeel is dat je geen extra slang hoeft te bestellen: de standaard meegeleverde slang kort je in op een zo klein mogelijk afstand tussen stofzuiger en Dust Commander. Je kunt de meegeleverde baljonetaansluiting aan de stofzuiger gewoon gebruiken en aan de andere kant kun je de standaard meegeleverde slangaansluiting gebruiken (die zonder problemen los te maken is). De ingekorte slang kun je daarna gewoon als stofzuigerslang gebruiken met de twee extra bestelde slangaansluitingen. Dit oogt ook nog eens strak!

Het enige nadeel van deze set-up is dat de diameter bij de aansluitingen aan de binnenzijde straks maar ca. 30 mm is. Zoals eerder aangegeven is het misschien mogelijk om een 49 mm stofzuigerslang te gebruiken maar dat weet ik (nog) niet.

Stap 5. Aansluiting Dust Commander - vat


Ik heb bij Ledlampendirect.nl een 78 mm gatenzaag (HSS Bi-Metaal) gekocht met adapter SDS plus.

gatenzaag.jpg

Als ik de gatenzaag alleen aandraai met de schroef op de adapter heb ik geen speling met de gatenzaag (die zit dan muurvast), als ik de twee extra "pootjes" gebruik die je in de gatenzaag kunt draaien dan heb je wel speling dus dat heb ik niet gedaan. Inmiddels heb ik een proefgat gemaakt in een stukje hout en er zit wel een beetje speling (verschil tussen 77 en 78 mm) maar misschien dat ik nog een rubberen ring over de voet van de Dust Commander schuif mocht deze speling leiden tot drukverlies.

DC test.jpg

Stap 6. Aansluiting stofzuigerslang/slangafsluiting - gereedschap

Bij de Starmix stofzuiger wordt standaard een conisch verloopstuk (425696) geleverd: deze is in te korten tot elke gewenste diameter.

SM verloop.jpg

Ik ben aan het wachten op de twee bestelde slangaansluitingen (zie stap 4). Daarna ga ik de stofzuigerslang in 2 delen zagen/snijden en het geheel in elkaar zetten. Later ga ik ook een karretje maken waar de stofzuiger en het vat op komen te staan. Wordt vervolgd...
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
wel ff rubber ring of kit tussen cycloon en vat.
Die moet 100%luchtdicht zijn anders werkt ie niet
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Tnx voor de tip! Er is standaard een rubber meegeleverd maar misschien dat kit een betere afdichting oplevert. Ik ga het eerst ff proberen met de rubberen afdichting.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Als ik de gatenzaag alleen aandraai met de schroef op de adapter heb ik geen speling met de gatenzaag (die zit dan muurvast), als ik de twee extra "pootjes" gebruik die je in de gatenzaag kunt draaien dan heb je wel speling dus dat heb ik niet gedaan.
Je moet deze pootjes in de gaten drukken om te zorgen dat de zaag niet muurvast op de adapter komt te zitten.Schroef na het boren losdraaien zodat de pootjes uit de boor kunnen en je kan de zaag zo losdraaien.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Als ik de gatenzaag alleen aandraai met de schroef op de adapter heb ik geen speling met de gatenzaag (die zit dan muurvast), als ik de twee extra "pootjes" gebruik die je in de gatenzaag kunt draaien dan heb je wel speling dus dat heb ik niet gedaan.
Je moet deze pootjes in de gaten drukken om te zorgen dat de zaag niet muurvast op de adapter komt te zitten.Schroef na het boren losdraaien zodat de pootjes uit de boor kunnen en je kan de zaag zo losdraaien.

Ah, is dat daarvoor bedoeld :rolleyes:... voor dit ene gat doe ik het zonder de pootjes anders wordt het gat nog groter dan 78 mm, maar mocht ik later deze gatzaag nogmaals willen gebruiken dan zal ik hiermee rekening houden. Ik dacht dat de pootjes waren bedoeld om meer power over te kunnen brengen op de gatzaag (iets met kracht x arm)...
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Nog wel een vraag: is het nodig dat de Dust Commander in het midden van de deksel wordt geplaatst of is aan de rand ook prima? Hoe dichter bij de rand zoveel minder slang heb ik nodig van de stofzuiger naar de Dust Commander.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ook in het vat al een soort van draaikolk ontstaan waardoor de neerslag van je stof netjes rondom tegen de wand zal gebeuren als je dat gat uit het midden zet is de kans groot dat dit effect niet optreed en je een ophoping krijgt direct onder het gat en het vat daardoor eerder vol lijkt.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Uiteindelijk gekozen voor een iets andere verbinding tussen de Starmix en de Dust Commander, namelijk met 40 mm PVC pijpen. Vandaag aan de slag gegaan met het in elkaar zetten van alles.

Eerst het gat gezaagd en de boorgaten...

gat zagen.jpg

Daarna alle koppelingen verlijmd. En alles aangesloten...

SM-DC.jpg

De standaard Starmix slangaansluiting aangesloten op een 40/40 mm dubbele lijmmof middels het Plieger 50/40 mm aansluitrubber.

SM-DC koppeling.jpg

En de PVC koppeling ook rechtstreeks aangesloten op de ingang van de Dust Commander met hetzelfde Plieger 50/40 mm aansluitrubber. Op de uitgang ook weer hetzelfde Plieger 50/40 mm aansluitrubber en de standaard Starmix slangaansluiting met daaraan de stofzuigerslang.

DC koppelingen.jpg

Daarna ff getest in een grote hoop zaagsel dat onder mijn zaagtafel ligt...

test.jpg

In de Starmix was trouwens geen fijn zaagsel te bekennen... nu nog een karretje maken waar het allemaal op kan komen staan.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
beetje het zelfde als ik heb alleen heb ik 60mm pvc gebruikt.
Meer zuigkracht dus.
En dat fijnstof komt wel maar gaat heel langzaam.
Met 2 maanden zit er net een dun laagje op de wanden van je stofzuiger dus niks om je druk over te maken.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Top, bedankt voor het delen! Zit al een tijdje naar Starmix te loeren, goede combinatie van prijs/kwaliteit. Dit gaat em worden!

Heb jij die 49 mm slang nog getest?
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
@DitchDeurne heb jij met jou ontwerp nog te maken gehad met statische schokken?

Ik heb intussen ook een dust-commander besteld, maar dan een stalen variant, aangezien ik ook af en toe puin en zand opzuig. Dan houdt staal wat langer vol, dan een kunststof variant. Ik ga een soort gelijke variant maken als jij, alleen er komt een kast omheen zodat ik nog wat spullen in kwijt kan.

Daarnaast wil/wou ik ook anti-statische slangen op het systeem aansluiten. Alleen ik schrik een beetje van die hoge prijzen. Als antistatische slangen de moeite waard is, neem ik ze (met tegenzin). En als je geen statische schokken ervaar neem ik de gewone slangen/pvc buis. Ik gebruik hem hobbymatig.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Waarom geen Dust Deputy set met een 50mm T-stuk met rubber inlage? Ben je in één keer klaar met dubbele spaander emmers 😎
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Waarom geen Dust Deputy set met een 50mm T-stuk met rubber inlage?
In zo’n geval zou ik eerder voor een Airbo set aanschaffen die is namelijk ook geschikt voor puin. Alleen ik wil niet vast zitten aan dat huidige ontwerp. Ik wil een mobiele station maken waar een boorstandaard op staat en onderin afzuiggedeelte waar je geveegd stof mee laat opzuigen. Ik ben nog wat schetsjes aan het maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.