Stofafzuiging Mafell Erika 85EC (niet het nieuwste model)

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.657
708
Antwerpen
De afgelopen week heb ik veel MDF platen moeten zagen en ben verbaasd over het vele stof dat uit de zaagtafel komt, zowel boven- als onderaan.
Daarop heb ik dan een paar gaten afgeplakt onder de tafel (daar waar de asmoer zit en ook de sleuven in de zaagbescherming) en ook een zero clearance tape. Dat is al een verbetering maar het moet beter kunnen.
Wat hebben jullie allemaal gedaan om de stofopvang te verbeteren ?

aanvulling : ik heb er een Festool CT15 op aangesloten
 
Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.182
877
Ulvenhout
Ik lees met belangstelling met je mee. Ik heb hier een Festool TKS-80 staan, (ook een mobiele tafelzaag) en verbaas me telkens over het vele stof en zaagsel dat vooral onder uit de tafel komt. Terwijl Festool zelf aangeeft dat je stofvrij kan werken door de Cleantec afzuigmof.... Niets is minder waar......
Ik heb hem aangesloten op een Makita bouwstofzuiger.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.753
2.602
Gaanderen
Dat krijg als je makita op festool aansluit. Die duitsers praten geen japans. ;)
Stofvrij zagen met een eenvoudige stofzuiger is een illusie. Echt stofvrij gaat niet werken. Dan heb je echt een ander niveau nodig. Ik kom er ook niet met mijn ct26 van festool en laguna c1 flux cycloon. Dit in combinatie met een erica85
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik denk dat je een beetje het onmogelijke zoekt.... ik heb eigenlijk nog op geen enkele machine, zelfs niet op de grotere formaatzagen, een beetje stofvrij kunnen zagen met MDF. Er komen bij dat spul gewoon dramatisch veel fijne deeltjes vrij.... iets dat je met massief hout een stuk minder hebt.

En met een gewone stofzuiger vs een professionele afzuiging sta je ook al achter. Net zoals MFD frezen, ook een drama met stof.
 
Laatst bewerkt:

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Hoi Charel09,

Ik heb ook een Erika gekocht enkele jaren geleden en was ook niet tevreden met de stofafzuiging.
Dit is wat ik gedaan heb:

1) ik heb gemerkt dat er veel stof door het zaagblad meegetrokken wordt en achter the spouwmes terug naar boven wordt gegooid.
Ik heb een klein reststukje EPDM genomen en daarvan een soort borsteltje proberen maken en aan de zijkant van de zaagbladbehuizing geplakt. Geeft redelijk goede resultaten.

epdm1.jpg
epdm2.jpg
epdm3.jpg

filmpje zonder epdm:
filmpje met epdm:


2) in een van de filmpjes zal je ook zien dat er vooraan de afzuigkap stof naar boven gegooid wordt.
Een klein beetje plakband helpt ook dit redelijk wat te verminderen.
Tape Mod 1.jpg
Enkel-Bosch-GAS-35.jpg


3) Ook een aantal testen gedaan met mijn Protool/Festool en Bosch stofzuigers.
De Bosch zuigers presteerden net iets beter.


Bosch vs Protool.jpg

Uiteindelijk de beste resultaten geboekt met volgende opstelling:
1 Bosch stofzuiger met korte Festool 36mm slang en mof rechtstreeks op de achterkant.
1 Bosch stofzuiger met Bosch 35mm slang en apart bestelde Karcher mof rechtstreeks op de bescherm/afzuigkap boven de tafel.
Stofzuigers en zaag best op aparte zekering.

best_config.jpg
Heb helaas geen onderdeel# van de mof. Maar als je op de karcher site zoekt zal je het mss wel vinden bij de accessoires voor 35mm slang.

Heb destijds ook CFM proberen meten. Bevindingen staan in PDFjes in bijlage.

Filmpje is helaas van andere opstelling, maar dit was uiteindelijk ongeveer het resultaat in MDF voor mij:



Hopelijk heb je er wat aan.
 

Bijlagen

  • Mafell Erika 85 Ec vacuum configs with Bosc....pdf
    298,1 KB · Weergaven: 4
  • Stofzuiger configuraties met Mafell Erika CFM metingen.pdf
    279,6 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Charel09

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.657
708
Antwerpen
@Jonathan serieus uitgebreide studie, bedankt voor het delen. Heb jij de asopening niet afgedekt, daar moet toch veel valse lucht binnenkomen ?

Op het ogenblik heb ik alleen de kleine Festool er op staan maar binnenkort kan ik er ook nog een Nilfisk opzetten, afwachten ..
Ik wil eens proberen om over de hele lengte van de tafelopening een zero clearance tape onder de sleuf aan te brengen. Is dat zinvol, wat denken jullie ?
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
@Charel09 Klopt helemaal. Het asgat is bij mij inderdaad ook afgeplakt. Samen met een klein tipje over de voorkant van de afzuigkap en het EPDM borsteltje achter het spouwmes om stof dat voor en achteraan de stofkap naar boven geblazen wordt toch wat tegen te houden. Eigenlijk gewoon zoals je in eerdere post kan zien in de fotos.
Een perfecte oplossing/resultaat is het niet, maar het vermidert echt wel het stof boven op de tafel en in de lucht.

Misschien dat zo een zero-clearance tape (is het die gele van fastcap?) over de gehele lengte een zelfde resultaat gaat geven. Als je niet opziet tegen de kost van het experiment zou ik zeggen gewoon proberen :)

In alle geval het grootste probleem is naar mijn mening het eenvoudige ontwerp van de afzuigkap, het is gewoon een heel groot luchtgat en een gewone bouwstofzuiger kan gewoon niet genoeg volume aanzuigen om het stof weg te trekken. Het momentum van het zaagblad gooit het stof door de beperkte zuigkracht heen en terug uit de stofkap.

Snelste oplossing was voor mij de stofkap afplakken en mijn krachtigste stofzuger met korte 36mm slang rechtstreeks achteraan aansluiten en eventueel een 2e voor boven de tafel.

Voor zij die ook een 2e stofzuiger willen aansluiten op de bovenkap, ik heb ondertussen ook nog even mijn mail doorbladerd en heb het verloop nog teruggevonden. Past dus op een 35mm slang.

1611438292940.png
Ik had destijds de filmpjes gemaakt om te kunnen zien waar de problemen precies zaten en heb dan maar beslist ze te delen op youtube. Blij om te zien dat ze na al die jaren nog steeds iemand anders van dienst kunnen zijn.

Laat het me weten als je nog andere of betere oplossingen ontdekt. Hoe minder stof hoe aangenamer.
 
Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.657
708
Antwerpen
  • de Fastcap zero clearance tape boven op de tafel is een verbetering qua stofvermindering maar komt de nauwkeurighied van de snede niet ten goede. Ook al is de tape niet echt dik, echt 100% haaks zagen gaat niet.
  • dus de tape onder het blad gehangen maar nu lijkt het alsof het stof achter het spouwmes is toegenomen dus eerst maar eens een soort tochtstrip thv het spouwmes hangen (zoals in Jonathan's bijdrage #5)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.