Stofafzuiging kleine machines

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De aansluitingen van stofzuigers is zo'n beetje het laatste wat nog gestandaardiseerd moet worden, hopeloos.

Die Starmix voldoet uitstekend, heb zelf de 20 liter versie, die is te klein, deze is 32 liter.
Ik ga er wel een cycloon tussen plaatsen.

Het filter en de zakken zijn M-klasse, echter geldt deze klassificering voor het gehele apparaat, niet voor de afzonderlijke onderdelen.
Het is voor hobbygebruik echter een goede optie.

Overweeg wel het iets duurdere model bij de Hornbach, daar zit automatische filterreiniging op. Geen overbodige luxe met houtstof.

Verder goed om te weten dat de redelijk standaard 58mm aansluiting van onder andere Festool en Nilfisk ook op Starmix past.
Ik heb een Festool slang die gewoon past. Deze zuiger is ook antistatisch voorbereid, dus met een antistatische slang ben je daar ook gelijk mee klaar.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
William je zegt dus dat de starmix die ik linkte M klasse is? Want ik zie nergens een klasse staan, L of M..

Is die filter reiniging ook met een dust deputy nog nodig? Want die ben ik dan wel voornemens er op te zetten. Als de filter reiniging dan niet nodig is koop ik liever de goedkopere. Is de diameter slang ook groot genoeg? Want daar lees ik ook veel over maar zoals gezegd door bomen zie ik bos daar niet meer in.

En die antistatische slang.. Is dat nou echt nodig? Hoor er verschillende berichten over. Hij is antistatisch voorbereid.. Maar is de bijgeleverde slang dan ook antistatisch?

Is deze beter dan de makita van het zelfde geld;
https://www.toolmax.nl/makita-vc2512l-230v-stofzuiger-l-klasse.html?gclid=CIGn9PncqM4CFckp0wodIe0Crw
? Die is 18 liter geloof ik he.. Das erg weinig denk ik.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Nee, ik heb geschreven dat de afzonderlijke onderdelen van de Starmix wel aan de classificatie voldoen, maar de classificering zelf wordt alleen op het totale werkende geheel gegeven.

Een M-klasse stofzuiger voor €200,- ga je niet vinden, althans niet van een deugdelijke kwaliteit. Maar dat is voor hobbygebruik ook helemaal niet nodig.
Bovendien zit een M filter veel sneller dicht, dus als het stof wat je gaat produceren niet door een M filter heen hoeft, maar ook met een L-klasse kan, dan kun je beter een L-klasse nemen.

Zo'n filter kost €50,-, en deze niet op tijd vervangen betekent een forse terugval van de prestaties van de zuiger, of hij gaat de stof door een bypass gooien, en dan ben je dus helemaal niet beschermt. Dan verspreid je het stof alleen nog maar meer. Je zult deze filters regelmatig moeten vervangen, dus kijk niet alleen naar de aanschafprijs van de zuiger, maar ook wat die kost aan onderdelen.

Het is een beetje hetzelfde verhaal als de goedkope printer bij de Kruidvat. Je komt erachter dat je de verkeerde keus hebt gemaakt als er peperdure cartridges in blijken te zitten. Je kunt zo nog wel meer voorbeelden bedenken.

Je kunt eindeloos zoeken naar merken en types, maar alle grote fabrikanten produceren tegenwoordig goede stofzuigers.
Alleen Kärcher vind ik onder de maat, die zou ik laten staan.
Die Starmix voldoet goed. Die Makita ook. Het komt op persoonlijke voorkeur aan en de opties en accesoires die erbij zitten.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Thanks for the top william.

Kan ik er wel vanuit gaan dat die starmixen van hornbach L klasse zijn?
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Logisch eigenlijk. Nouja goed als het toch een goede zuiger is maakt me de classifisering ook niet zo gek veel uit.
 

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Hoi Farends, dank voor je reactie, zoals je het beschreven hebt, kom ik er denk ik wel uit. Wat jij kan, kan ik niet, de ton er direct bovenop zetten. In de NSG Uclean Starmix zit daar namelijk de schakelaar. Daar moet ik dus enige ruimte vrij houden voor de bediening. Ik denk dat ik kies voor de verticale optie. Stof zuiger onder, ton met cycloon er boven op. Pak em beet 50x50 vloer oppervlak. 4 zwenk wielen eronder die ik van een oude springkast heb overgehouden. En wat balkjes voor de verticale ondersteuning. Eerst maar even maken en dan foto's op het forum zetten. Kijken of het voldoende is voor de Scheppach tafelzaag. Goede vakantie en dank voor je moeite, groet, Evert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.