Stofafzuiging; DeWalt d27113-qs; cycloon; parallel

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Wellicht een wat vreemde titel, maar in vervolg op mijn draadje over de verbouw van mijn fietsenschuur naar werkplaats hoop ik dit te verklaren.
D4FEC934-0EAC-47DB-8EA5-C6709D21B588.jpeg

Deze prachtige DeWalt D27113-QS heb ik nu een jaar. Wat een fijne machine. Ik heb deze machine gekozen, om zijn compactheid en gewicht, dus de verplaatsbaarheid en het feit, dat je er mee kunt afkorten en schulpen. Het enige nadeel is, dat je er niet mee in verstek kunt schulpen.
Voor grote platen ook minder geschikt, maar daar gebruik ik een handcirkelzaag voor.

Zoals bij alle afkortzagen laat de stofafzuiging te wensen over. Nu heeft deze machine 3 stofpoorten. Ik had er met wat oude koppelingen en slangen een verdeling voor mijn bouwstofzuiger voor gemaakt, maar ook dat hield niet over. Nu gebruikte ik de machine alleen buiten op de tuintafel, dus zo’n probleem was dat nu ook weer niet. Dat fabriekseltje van slangen zie je linksboven op de hoek van de tafel liggen.
1620282367437.jpeg

Nu ik bezig ben de werkschuur in te richten wil ik ook de stofafzuiging wat serieuzer.
Dan denk je al gauw aan grotere installaties, maar dat matcht natuurlijk niet met de kleine werkplaats. Wellicht een betere bouwstofzuiger als dat goedkope ding van de Lidl? De Parkside PNTS 1300c3 met een zuigkracht van 15 kPA. Die er overigens in een test van de Consumentenbond helemaal niet slecht uitkwam.
49B5C432-56AF-4555-BA96-CD04D9859196.jpeg
Mij verdiepend in de materie, kwam ik tot de conclusie, dat ik waarschijnlijk meer volume in afzuiging nodig had. Ik leerde ook, dat er zeer veel geëxperimenteerd werd met het afzuiggegeven en dat het uiteindelijk een compromis wordt. Dat had ik overigens ook al ervaren met de bouw van de camper. Wie hetzelfde comfort als thuis wil rijdt al gauw met een viertonner op de weg.
In de geheimen van de afzuiging gaat het blijkbaar om 3 grootheden:
  • Volume, dus de hoeveelheid lucht die per uur verplaatst wordt. Met name bij grotere partikels zoals bij een vandiktebank heb je volume nodig.
  • Zuigkracht in mate van onderdruk.
  • Snelheid van de lucht. Bij veel fijnstof, zoals bij een schuurmachine is snelheid belangrijk.
Ik had dus meer volume nodig. Ook met een andere bouwstofzuiger zou ik dat niet oplossen. Daarbij kwam, dat ik een cyclone wilde gaan gebruiken.

Al rommelend op marktplaats kwam ik in de buurt een kavel van 3 oude Karcher bouwstofzuigers tegen. Toen kwam mijn experimenteerdrang om de hoek kijken. Wat als ik twee zuigers ga gebruiken? Twee verplaatsen meer lucht dan een. Daar was bedroevend weinig over te vinden. Ik vond alleen dit plaatje. Daar stond het echter wel bij de onderste opstelling: Meer volume.
85F5E521-4657-46FB-A5E3-B395A91C7F13.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ik was dus op marktplaats een kavel van 3 Karchers tegen gekomen. We waren het snel eens. Voor €7,50 per stuk opgehaald.
1620315593596.jpeg
Het leken echt afdankertjes. Van alle drie ontbraken er wielen. Van 1 het filter en er waren geen slangen bij.
De grootste leek nog het beste. De A2204. Daarna de A2004. De oudste de 2201F was er het ergst aan toe. (Plaatjes van internet.)
1620315638585.jpeg
1620315686144.jpeg
1620315735356.jpeg
Het belangrijkste waren echter de motoren en alle drie deden het uitstekend.
De grootste en mooiste had ik zo weer van nieuwe wielen voorzien. Die zaten nog voldoende op de andere twee en ze waren uitwisselbaar. Het snoer was ook een ramp. Er zat letterlijk een andere stekker aangetaped. Daarvoor werd de grijze de donor. Daarna schoonpoetsen. Met de slang van de Parkside, een nieuw filter en stofzak, heb ik zo weer een pracht bouwstofzuiger.

BF495191-7ADF-47C6-B2FF-89B58DC2ADE0.jpeg

De grijze heb ik opgeofferd om er een ketel voor de cyclone van te maken. De rand van de voet was helemaal kapot. Die dus verwijderd. Achter het aanzuiggat een doorzichtig stukje polycarbonaat plaat gemonteerd. De filterhouder uit het deksel gezaagd en een ander deel van het motorhuis daarop omgekeerd luchtdicht gemonteerd. Het cycloonfilter past daarop perfect. Tenslotte met 4 eierkist sluitingen het geheel afgesloten. Qua hoogte past het geheel net onder de werkbank.

86889C0C-7617-4901-9742-64B133A3EFED.jpeg
Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Wel op deze machine kun je het zaagblad bij schulpen niet in een hoek zetten. Bij afkorten wel, maar dan gaat de bovenste zaagtafel mee. Wellicht maakt dit plaatje het duidelijk. Hoewel ik betwijfel of de zaag hier ook nog gekanteld is. Het plaatje suggereert het echter wel. Je kunt de zaag in afkortstand in dubbel verstek zetten, zoals iedere moderne afkortzaag. De boventafel voor het schulpen draait dan echter mee. (Plaatje is overigens van een ander type, maar wel een DeWalt combinatiezaag)E2F34496-CD82-4554-9EC6-7EFC5629E377.jpeg
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Wel op deze machine kun je het zaagblad bij schulpen niet in een hoek zetten. Bij afkorten wel, maar dan gaat de bovenste zaagtafel mee. Wellicht maakt dit plaatje het duidelijk. Hoewel ik betwijfel of de zaag hier ook nog gekanteld is. Het plaatje suggereert het echter wel. Je kunt de zaag in afkortstand in dubbel verstek zetten, zoals iedere moderne afkortzaag. De boventafel voor het schulpen draait dan echter mee. Bekijk bijlage 102808

Ah. Kantelen
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Eerste deel project geslaagd. Nu had ik dus nog een Karcher zonder slang en wielen en de Parkside had inmiddels haar slang ook afgestaan. De wielen ook van deze afgehaald plus de draaghandel. Die zaten alleen maar in de weg. Tijd voor deel twee van het experiment.

Ik had dus besloten twee stofzuigers parallel te zetten voor meer volume.

Ik had daarbij nog een aantal wensen:
  • Niet in de werkplaats. Staat alleen maar in de weg.
  • Daarbij is het beter om de lucht naar buiten te brengen. Hoe goed er ook gefilterd wordt. Bij een machine die de lucht in dezelfde ruimte terug brengt komt er altijd weer wat fijnstof mee.
  • Zo stil mogelijk.
  • Dicht bij het cycloonfilter en de zaagmachine. Immers hoe korter de weg, hoe minder de weerstand, hoe beter de afzuiging.
De oplossing heb ik gevonden aan de andere kant van de wand in de tuin. Ik heb de ketels tot net boven het maaiveld ingegraven. De ketels zijn immers waterdicht. De ketels vastgezet met zand. Daaromheen een kist met deksel gemaakt. Met twee schuin geplaatste schotjes het zo gemaakt dat de lucht boven in de kist over schotjes gaat en onderin op straathoogte naar buiten kan. De gedachte daar achter is het labyrint wat velen maken om bv een generator of een stofzuiger in een dempingskist te plaatsen. De lucht moet zo bochten maken, maar het geluid ook. Verder de kist gevuld met akoestisch schuim op strategische plaatsen, maar nog wel zo, dat de lucht uit de stofzuigers vrij naar buiten kan. Ook het deksel van akoestisch schuim voorzien. Dit schuim absorbeert vooral de hoge frequenties. Laten stofzuigers daar nu juist last van hebben. Met name de Parkside met de 1300Watt motor is een jankerd. De rand tenslotte beplakt met tochtband. Nu de ketels in zand ingegraven zijn verwacht ik ook minder trillingen in de lage frequenties. Waarschijnlijk zullen de ketels ook minder als klankkast fungeren.

1620321628874.jpeg

De kist geopend. Gesloten zit er nog wat meer akoestisch schuim in, maar hier voor de foto weggelaten.

1620321706792.jpeg

De lucht verlaat de kist dus vlak boven de tegels. Zo ook aan de rechter zijkant waar de gleuf naar de schuur breder wordt, omdat het deksel afloopt. Zoals je ziet is het een mooi vrij onopvallend kistje geworden.
Werkt perfect. Later zal ik nog wat db metingen laten zien.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater en EdP

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Goed bezig. Leuk dat je machines hergebruikt. Je kan nog een heleboel winst behalen als je de luchtstroom bij je zaag verbetert. Wat je er ook opzet dit soort zagen blaast veel stof rond. Met stukjes karton en plakband kan je testen of Dat verbetering brengt.
Dan over het waterdichte verhaal. Dit soort stofzuigers zijn hoogstens spatwaterdicht aan de buitenzijde. Ik zou ze niet ingraven. Daar waar warm en koud samenkomen krijg je condens. Dat komt er toch in. Zelf bij lampen met IP67 moeten er soms gaten in geboord worden om condens af te voeren.
Succes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Wat de waterdichtheid betreft heb ik het alleen over de ketels. Wat de condens betreft. Daar kun je wel eens gelijk in hebben, maar we gaan het avonturen. Als ze er mee ophouden is er nog geen man overboord. Uiteindelijk was wat dat betreft de investering 2x €7,50. Mocht dat mislukken, dan heb ik altijd nog een alternatief boven de grond achter de schuur.

Bovendien. Er staat altijd een poort open. Geen idee hoe, maar afhankelijk van de wind vermoed ik, dat er toch een continue lichte luchtstroom door het systeem en dus door de motor gaat. We gaan het zien.
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Goed bezig. Leuk dat je machines hergebruikt. Je kan nog een heleboel winst behalen als je de luchtstroom bij je zaag verbetert. Wat je er ook opzet dit soort zagen blaast veel stof rond. Met stukjes karton en plakband kan je testen of Dat verbetering brengt.

Ik heb vanmiddag de eerste testen gedaan. De drie stofpoorten zuigen als een tierelier. Zeker komt er nog wel wat zaagsel naast de machine, maar lang niet zoveel als voorheen. DeWalt heeft er meer over nagedacht dan ik eerst vermoedde. Toch een kwestie van volume in afzuiging. Misschien ga ik een dezer dagen wel een test doen met een x aantal zaagsneden met en zonder afzuiging. Ik voel er eerlijk gezegd niet veel voor er nog van alles om heen te bouwen. Met name omdat ik als ik lange planken wil schulpen de machine een kwart slag draai. Ik heb het nu zo gebouwd, dat stof wat er nog naast komt meteen met een slang met de hand kan opzuigen.
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
En dan zijn we nu bij de aansluitingen, buizen verdelers en slangen beland.

Weer even een aantal zaken om rekening meet te houden. Belangrijk is immers de weerstand zo laag mogelijk te houden.

  • Liever buis dan flexibele slang.
  • Vermijd haakse bochten. Twee stukken van 45 graden is beter dan een bocht van 90.
  • Y-moffen zijn beter dan T-moffen.
  • Houd het kort. Niet langer dan noodzakelijk.
  • Vermijd overgangen van dikker naar dunner.
  • Hoe groter de diameter, hoe meer volume en minder weerstand. Wel minder snelheid.
Zoals altijd ook hier weer compromissen.

Ik heb gekozen voor 50mm flexibele slang.
De ingangen van de stofzuigers zijn 50mm. Zeker de meeste slangen hierop zijn 32of 38 mm, maar de openingen zijn 50mm. De aansluitingen op de cyclone, die met dat $ teken, zijn ook 50 mm. Dan ligt het voor de hand om voor 50mm te gaan. Daarmee minder overgangen.
De aansluitingen op de DeWalt van 38mm. Dikke kans dat de 50mm hier goed mee matcht.

Bochten, buis en Y-moffen van Martens uit de bouwmarkt. De flexibele slang schuift perfect om de 50mm pvc. Niet te strak, maar ook niet te los. Slang klemmen heb ik daarom alleen gebruikt op de plekken, waar de slang ontkoppeld moet kunnen worden. Aangezien alles vlak bij elkaar zit, de pvc buis alleen gebruikt om koppelstukjes tussen de slangen en bochten en Y-moffen te maken.
Op de twee onderste stofpoorten van de machine rubberen overgangsringen 50 naar 40 gebruikt. Passen perfect in een 45 graden bocht en schuiven mooi om de twee onderste stofpoorten.

De twee slangen uit de motorkist op buisjes door de wand en aan de andere kant aan een Y-stuk direct op de cyclone. Van de cyclone gaat er een stukje slang naar een tweeweg schuif onder het werkblad. Helaas kon ik hier in verband met de hoogte onder het werkblad een haakse bocht niet vermijden. Boven het werkblad splitst het systeem zich dus naar een verdeling voor de DeWalt combizaag met 3 stofpoorten. Iedere poort een eigen slang. De Y-stukken heb ik zo geplaatst, dat ze nog vrij kunnen draaien en ik de machine dus ook een kwartslag kan draaien voor het schulpen van lange planken.
De andere pijp in het werkblad gaat naar een wat langere losse slang. Deze dient om zaagsel wat toch nog naast de machine komt, na de klus met de hand weg te zuigen. Bovendien dient hij als universele slang waar ik dunnere 32 of 38 mm aan kan koppelen voor andere machines. Zo kan ik aan de 32mm slang een stofzuigerstang met borstel bevestigen om de vloer te zuigen.

Verder moffen en buisjes wat min of meer permanent is, met een schroefje gefixeerd en verder afgetaped met duct-tape en aluminium-tape.

Wat plaatjes. Eerst van de tweeweg schuif. Hier de schuif van onderaf gezien. (Werkblad is nog los en ligt omgekeerd)

BE5718D3-B299-499A-B010-64B282FFC426.jpegF6BB53C7-EF2F-4487-8AB9-86E7B10F4463.jpeg586B307D-F0C6-490D-8370-8E644036DE2A.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
In het werkblad dus 2 gaten met buisjes en in de schuif 1 gat met buisje. Door de schuif met slang naar de cycloon te verschuiven, is steeds één van de gaten open. Hoe simpel kan iets zijn. Alle delen in de schuif met paraffine-olie behandeld.

Op de volgende plaatjes het totaal.

8EE30772-9665-4979-9BBF-60707FCA30D9.jpegF6F9FEB7-95C9-4B61-AE3E-15D1919E087A.jpeg
314BED66-9816-4D3E-B0F8-60A4F263F95B.jpeg

BDA28C74-5CAF-4A58-9016-7FC111783F16.jpegE0BBB3F4-D146-4A99-8E25-2B1C7DEFDFD7.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
ZO! Dat is een hele stellage geworden. Mooi opgelost en lekker veelzijdig. Schulpen met al die buizen erachter lijkt me onpraktisch doordat de buizen hier voorlangs lopen en de buisdiameter lijkt me erg ruim gezien de poorten op de Dewalt 50mm zijn? (Of minder met een verloopje).

Desalniettemin knap gedaan/uitgedoktert
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Dank je.

Ik heb er voor gekozen de flexibele slang naar de poorten van de DeWalt op 50mm te houden, gelijk de overige slang. Kortom alles op 50 mm en een verloop pas op de poort.
Voor de onderste twee poorten een rubber verloop 50 naar 40mm. Deze past in de 45 graden bocht en schuift perfect over de stofpoort van de machine. A8C5B241-0ED9-400F-BAD1-73B243D31614.jpeg
Voor de bovenste poort een zgn reparatiemof 50-43mm die daar weer perfect op past.
ABD7542B-2D0B-48D0-9C33-71647D424F4F.jpeg

Tip: Voor zo’n klus neem ik een heel scala aan bochten, moffen en mogelijke verlopen mee. Wat ik niet gebruik breng ik later weer terug.

Wat het schulpen betreft. Dat hangt van de breedte en de lengte van de plank af. Smalle delen kunnen er tussen door. Bij delen die te breed zijn, koppel ik een of meer slangen af. Is het hout te dik, dan moet zelfs de hele bovenste kap eraf. Tja je kunt niet alles hebben.
E542761F-3C03-46D7-9C3F-51A70E5FB34C.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Hoeveel lawaai maakt dit nu allemaal. Met name wat is er buiten de schuur hoorbaar van de afzuigunit. Ik heb hiervoor een simpele dB meter op de telefoon gebruikt. Voor wat het waard is. Voor een vergelijking bruikbaar.

Eerst maar eens binnen meten. Twee opnames van een minuut. In het midden van de schuur. Eerst de achtergrondruis, of wel hoeveel geluid is er zonder machines. Gemiddeld is dat 38dB. Zet ik de Kärcher bouwstofzuiger aan, dan meet ik gemiddeld 85dB. Hier hoort gehoorbescherming bij.

EFD53BBB-E37E-4355-B6B0-B2F64A9253A5.jpeg872C4497-E849-434F-912E-800C78289CA7.jpeg
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Vervolgens de afzuigunit. Eerst op poort 1. De losse slang. Eerste meting met de zuigmond van 50mm. Je hoort overigens de unit zelf bijna niet. Het is vooral de aangezogen lucht die je hoort. Dat is 78dB. Zet ik de zuigmond van 32 mm erop, dan gaat deze schel fluiten naar een 93dB.

E967E8AC-207C-4DE9-BF9D-82C6EE81CE7F.jpegC9354C2B-B940-4395-BB92-E2F583B1BAE1.jpeg
Wat zou poort 2 doen? Dat is dus de zaagmachine, waarbij de lucht op drie plekken weg gezogen wordt. Ook gemiddeld 78dB. Daar ben ik tevreden mee. Ook hier weer, dat je de motoren niet hoort, maar het geluid van de lucht door de poorten en de slangen.
FE087E62-BA15-4F1C-AFDE-206AFB4087CF.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Tot slot een meting buiten. Wat horen de buren? Iedere meting weer minimaal een minuut om tot een redelijk betrouwbaar gemiddelde te komen.
Eerst weer het normale geluid. Het was overigens redelijk windstil. Gemeten op zo’n 5 meter van de unit. Ongeveer op de grens met de buren. Achtergrondruis bij stop opname 39 dB, maar met een gemiddelde van 53dB. Zet ik de unit aan, kom ik op een gemiddelde van 56 dB. Dat scheelt maar 3 dB!!!!!!:D
Natuurlijk hoor je wel een monotoon gezoem en dat valt meer op dan een auto die toetert, maar ik ben tevreden. Heel tevreden.

CC342027-07AE-47DF-B62C-779B766A0636.jpeg2E9DAB5D-7DCD-470C-84FF-D3DBDD1DB4F8.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
En dan nu de ultieme test.E4159D79-E898-4FAB-AF56-387C5BB9CA72.jpeg
Ik heb twee gelijke vurenhouten plankjes genomen, van 19x15x2,7 cm
Deze heb ik elk 5 keer geschulpt en 10 keer afgekort.
De eerste keer zonder afzuiging de tweede keer met.
Vooraf machine, werkblad en vloer zeer goed gezogen.
Na het zagen het zaagstof opgezogen met de Bouwstofzuiger zonder stof zak.

De resultaten zonder afzuiging.
Foto’s van machine, werkblad en vloer.
Wat er in de ketel van de stofzuiger zat. Deze hoeveelheid in een maatbeker.

84B3BF92-FA94-488C-B909-2B471F9F3E4E.jpeg
1620381203125.jpeg
1620381235173.jpeg33633538-D3BA-4C6F-BCE1-8416F5829795.jpegC2B16D52-0C9A-4363-9A34-5BFD21F53C0A.jpeg014B26A2-2FF9-40B8-9F86-5A11A97388B5.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.