Stofafzuiging, beperkt in hoogte

denhasseleer

Nieuw lid
16 jul 2023
13
3
Hasselt
Ik ben in het bezit van een Elektra Beckum PK250 en HC 260, beiden op 380V. Ik overweeg nu om een stofafzuiging te kopen om beide machines op aan te sluiten. De hoogte van mijn werkplaats (Kelder) is beperkt, namelijk 205cm. De op tweedehands sites aangeboden stofafzuiging is meestal met een filterzak en opvangzak boven elkaar. Ik zou de filterzak in hoogte kunnen verlagen. Hierdoor kan deze zich dan niet volledig met lucht vullen.
Is dit een mogelijkheid of is dit niet aangeraden omwille van slechte werking, eventueel beschadiging na termijn?
Kijk ik beter uit naar een stofafzuiging type Cam Vac?

Alvast bedankt voor de reacties
 

jorisvh

Post veel
ik zou eerder de plastic zak kant inkorten, dat beïnvloedt de werking niet (behalve dat je sneller moet legen).

voor je longen kan je die vilten zak sowieso beter vervangen door een fijnstoffilter in deze aard

of, all the way, zoals ik en anderen hier gedaan hebben, een cycloon ervoor, de hele boel uit mekaar gooien en de onderdelen aan de muur bevestigen. zie:
1690287878082.jpeg
 

denhasseleer

Nieuw lid
16 jul 2023
13
3
Hasselt

denhasseleer

Nieuw lid
16 jul 2023
13
3
Hasselt
ik zou eerder de plastic zak kant inkorten, dat beïnvloedt de werking niet (behalve dat je sneller moet legen).

voor je longen kan je die vilten zak sowieso beter vervangen door een fijnstoffilter in deze aard

of, all the way, zoals ik en anderen hier gedaan hebben, een cycloon ervoor, de hele boel uit mekaar gooien en de onderdelen aan de muur bevestigen. zie:
Bekijk bijlage 133607
Mooi gedaan, als ik het goed voor heb komt dan je stof en spaanders in de bak onder de cycloon terecht en niet meer in een plastic zak
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en Joepbisschops

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je kan de HBM 200 profi gewoon kwijt. Die kan je zo neerzetten.. Wil je nog iets meer ruimte, dan kan je de bijgeleverde wieltjes vervangen door 35mm zwaarlast wieltjes.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Volgens mij is mijn HBM 300 ook niet hoger dan 2 meter, maar ik kan het meten voor je, als je die overweegt. Ik heb de wielen eraf gehaald en het ding op rubberen blokken gezet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
De 200 en 300 gebruiken de zelfde onderdelen. Het zou mij verbazen, als ze niet exact even hoog zijn.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Mocht het toch niet passen; ik heb mijn afzuiger met microfilter aan de onderkant ingekort. Pootjes vervangen door stevigere maar kortere. Het geheel staat hier in de schuur op een verhoogd plateau waardoor de compressor eronder kon, de totale hoogte van de afzuiger is nu 150 cm.
Daardoor is de zakinhoud kleiner, maar een volle zak is toch loeizwaar en zeker voor TS (waar de afzuiger in de kelder staat lees ik) is het dus sowieso aan te raden om deze niet helemaal vol te laten gaan.
 

denhasseleer

Nieuw lid
16 jul 2023
13
3
Hasselt
De 200 en 300 gebruiken de zelfde onderdelen. Het zou mij verbazen, als ze niet exact even hoog zijn.
Ik had op de site van HBM gekeken en volgens de specificaties daar zou er 10cm verschil zijn tussen beiden. Maar in mijn geval zouden beiden moeten gaan aangezien ik 205cm heb
 

denhasseleer

Nieuw lid
16 jul 2023
13
3
Hasselt
Mocht het toch niet passen; ik heb mijn afzuiger met microfilter aan de onderkant ingekort. Pootjes vervangen door stevigere maar kortere. Het geheel staat hier in de schuur op een verhoogd plateau waardoor de compressor eronder kon, de totale hoogte van de afzuiger is nu 150 cm.
Daardoor is de zakinhoud kleiner, maar een volle zak is toch loeizwaar en zeker voor TS (waar de afzuiger in de kelder staat lees ik) is het dus sowieso aan te raden om deze niet helemaal vol te laten gaan.
Goed idee, heb je mss een foto van je opstelling?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik heb een Jet, vergelijkbaar met de HBM200, die heb ik van het frame gehaald en naast elkaar in een hoek gemonteerd. Reden was dat de Y-verbinding onderin zit en dat kwam zo verrot uit. Bij mij staat hij wel in een andere ruimte, hij zou nog 20 cm kunnen zakken nu en dan is het 1:60m
 
  • Leuk
Waarderingen: denhasseleer

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Zomaar een meer algemene opmerking.

Ik verbaas mij erover, dat ik zo weinig oplossingen zie buiten de werkplaats.

Omdat ik maar een kleine werkplaats heb, heb ik de oplossing in de tuin gevonden. Het is ook maar een kleine afzuiging in verhouding met de hier getoonde installaties, maar toch.

Wat je wilt is het stof uit jouw werkomgeving. Ik heb wel eens in een werkplaats gewerkt, met zo’n stoffen zak bovenop. Als zo’n ding aanging, pompte hij eerst een hoeveelheid fijnstof in de ruimte. Dat lijkt mij toch niet echt de bedoeling. Zo’n mooi filter zal heel veel schelen, maar naar mijn idee is de mooiste oplossing dat de afgezogen lucht niet terugkomt in de werkplaats.

Kortom, als je buiten de werkplaats de mogelijkheid hebt om de afzuiginstallatie te plaatsen, zou ik daarvoor kiezen.

Die van mij staat half ingegraven in de tuin. Scheelt ook nog eens lawaai in de werkplaats.

 

jorisvh

Post veel
Ik verbaas mij erover, dat ik zo weinig oplossingen zie buiten de werkplaats.
de hoofdreden om daar niet voor te kiezen is dat je dat, zeker bij een LPHV (lagedruk, hoog volume) afzuiger, samen met het stof, een groot volume lucht naar buiten blaast.
die lucht moet aangevuld worden via een daartoe te voorziene toevoer, een open deur of raam, of gewoon door kieren en gaten.
hoe dan ook, in de winter blaas je warme binnenlucht naar buiten. In de zomer trek je hete buitenluchtlucht naar binnen.

daarnaast zijn er misschien overwegingen van geluidsoverlast voor de buren.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Goed idee, heb je mss een foto van je opstelling?
IMG_1020.jpg

de hoofdreden om daar niet voor te kiezen is dat je dat, zeker bij een LPHV (lagedruk, hoog volume) afzuiger, samen met het stof, een groot volume lucht naar buiten blaast.
die lucht moet aangevuld worden via een daartoe te voorziene toevoer, een open deur of raam, of gewoon door kieren en gaten.
hoe dan ook, in de winter blaas je warme binnenlucht naar buiten. In de zomer trek je hete buitenluchtlucht naar binnen.
Hiermee heb ik ook ervaring ja. Bij mij staat de afzuiger in de ruimte naast de werkplaats. In de werkplaats zit een kattenluik naar buiten. Als ik de afzuiger aan heb, en geen raam of deur open heb, wordt meestal het kattenluik opengetrokken door de luchtstroom.
(maar bij mij was er in de werkplaats geen ruimte voor de afzuiger, en wel in de fietsenschuur ernaast. Het plan was om er een luchtrooster tussen beide ruimtes te maken, dat is er alleen nog niet van gekomen)
 

denhasseleer

Nieuw lid
16 jul 2023
13
3
Hasselt
Bedankt voor jullie info, meningen en expertise i.v.m. een stofafzuiging met linnen (vilten) zak of fijnstoffilter. Ik had echter ook nog graag wat reacties gehad over een systeem type cam vac. Is dit gelijkwaardig, beter?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.