Stoelen met rotan

zino_8

Nieuw lid
19 okt 2019
3
0
Hi iedereen,

Ik ben enkele stoelen aan het opknappen en ben dit weekend begonnen met het schuren om ze dan nadien in te olieën of verven.

Nu is er een deel met rotan welke ik heel mooi vind en graag wil behouden. De onderkant kan ik nieten, maar heeft iemand idee hoe bovenkant is vast gemaakt? Hopelijk maken bijgaande foto's het duidelijk.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG_20191019_134821.jpg
    IMG_20191019_134821.jpg
    98,8 KB · Weergaven: 155
  • IMG_20191019_134807.jpg
    IMG_20191019_134807.jpg
    67,7 KB · Weergaven: 154
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Welkom op het forum.

Er is een lijmnaad in het hout zichtbaar, een paar mm boven de biezen. Ik denk dat daar een strip is gelijmd die de mat vasthoudt, vergelijkbaar met de pees waarmee horrengaas in het profiel wordt vastgezet.
 

zino_8

Nieuw lid
19 okt 2019
3
0
Bedankt voor je reactie, Kor.

Bijkomende vragen :)
Wat denk je dat de moeilijkheidsgraad is voor dit zelf te doen.
En wat zoek ik voor benodigheden?

Thanks!
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Gelukkig zijn er mensen die dat wel hebben, volgens mij ook wel op dit forum.

Even gegoogeld om een deskundige te vinden: http://destoelenmatter.nl/site1/?q=node/39[FONT=Verdana,Arial,Tahoma,Calibri,Geneva,sans-serif]
Volgens hem/haar zelf is het een bezigheid die "precisiewerk en kunde" vergt. Dat zou ik ook zeggen :)[/FONT]
 

zino_8

Nieuw lid
19 okt 2019
3
0
Was al een heel karwei om ze eruit te krijgen. Heb enkele filmpjes op YouTube bekeken voor de werkwijze.
Nog even nadenken of ik dit ga kunnen :)

Bedankt aan beide!
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Beste zino_8,

in avondschool volg ik houtsnijlessen. Naast ons zijn de leerlingen van meubelstoffering, waarin canneren een speciaal onderdeel is. Heb er al dikwijls zitten op kijken, maar ik denk dat het toch niet zo simpel is, vooral niet omdat het hier over een gebogen vorm gaat.
Groeten,
Luk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.