Stille zaagtafel

Bluedog

Nieuw lid
14 aug 2017
13
0
Hallo,

op dit moment heb ik een DW745 welke prima werkt. Het is alleen een bijzonder luidruchtig ding., zelfs met softstart module. En ik wil graag mijn buren te vriend houden ;-). Nu overweg ik een andere zaag te kopen om in te gaan bouwen in een ombouw.

(Off topic: Voor deze ombouw kijk eens op Mobile Workbench with Table Saw & Router Table - Paoson Blog. Wat een mooi idee en goed uitgelegd!).

Maar goed, ik kan daar met wat aanpassingen vrij veel tafelzagen in kwijt, en een goede geleider is ook te maken. Voor nu ben ik eigenlijk vooral op zoek naar een hele stille tafel. Ik zal vooral plaatmateriaal en dun hout zagen, dus ik denk dat ik met de meeste modellen qua kracht wel uit de voeten kan. Maar het werkblad moet wel recht en haaks zijn (gietijzer?), goed in hoogte en zijwaarts verstelbaar en dus stil.

Ik weet dat er veel te winnen is met een inductiemotor, maar ook daar is zoveel aanbod in dat ik niet goed kan kiezen. Liefst zoek ik iets rond de 400 euro. Mag ook gebruikt zijn natuurlijk. Dan zal er vast meer te vinden zijn. En goedkoper is mooi, maar kwaliteit is belangrijker.

Heeft iemand een goed idee?

Bedankt!
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.613
1.824
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik had zo'n oude DeWalt flipover combi, deed rond de 1700w, en die was echt wel vrij stil. Het hout dat langs het blad ging maakte meer lawaai dan de motor zelf. Ik denk dat je daar ook wel flink kan winnen: een stil blad dat goed gecentreerd draait zodat het niet gaat gieren door de (hoge) rotatiesnelheid. Mijn huidige Jet zaagtafel is ook een stuk stiller met een aftermarket 60tands dan het 40tands combiblad waar hij mee geleverd werd.
 

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Was je flipover niet gewoon een inductiemotor? De meeste herrie komt van de universeelmotor zelf.
 

sivanoort

Actieve deelnemer
26 dec 2019
46
7
Ik heb een oude startrite 65 ofzo. Dit betreft een krachtstation machine en deze is opvallend stil. Je kan gewoon praten naast de machine en verstaat elkaar volledig zonder te schreeuwen. Ik durf de machine om 2 uur ‘S nachts nog aan te zetten en ik woon in een rijtjeshuis met garage in mijn huis. Om maar wat illustrates te geven bij hoe stil de machine is.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
De motor kan best stil zijn, maar als je gaat zagen produceer je toch een hoop geluid:cool:
 

Bluedog

Nieuw lid
14 aug 2017
13
0
Hier een draadje over een axminster zaagtafel.
Onderwerp 'Axminster AC216TS zaagtafel' Axminster AC216TS zaagtafel
Dank voor jullie reactie!

Die Axminster staat inderdaad bovenaan mijn lijstje (was er al een tijd geleden op dit forum mee bezig). Ik heb gisteren ook al een berichtje gekregen van de bedenker van die ombouw waar ik in mijn startpost naar verwees. Hij gaf aan dat dit ook zijn alternatief was, en dat deze vrijwel zonder aanpassingen in die ombouw zou kunnen passen. Volgens mij heb je dan een mooie stille machine, en door de ombouw wel een heel goed werkoppervlak. En ik las ergens dat je ook 'stillere" zaagbladen kan gebruiken.

Maar het is een duur ding voor een hobbyist, zeker na de prijsstijgingen. Dus ik was vooral benieuwd of er nog alternatieven zijn ;-)
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Dank voor jullie reactie!

Die Axminster staat inderdaad bovenaan mijn lijstje (was er al een tijd geleden op dit forum mee bezig). Ik heb gisteren ook al een berichtje gekregen van de bedenker van die ombouw waar ik in mijn startpost naar verwees. Hij gaf aan dat dit ook zijn alternatief was, en dat deze vrijwel zonder aanpassingen in die ombouw zou kunnen passen. Volgens mij heb je dan een mooie stille machine, en door de ombouw wel een heel goed werkoppervlak. En ik las ergens dat je ook 'stillere" zaagbladen kan gebruiken.

Maar het is een duur ding voor een hobbyist, zeker na de prijsstijgingen. Dus ik was vooral benieuwd of er nog alternatieven zijn ;-)
Ik heb dus die AC216TS en zo'n acoustiche doos gaat niets uitmaken bij die machine. Het geluid van het zaagblad is luider dan dat van de motor omdat het een inductiemotor betreft.
 

Bluedog

Nieuw lid
14 aug 2017
13
0
Dank voor jullie reacties. Ik ga toch maar voor die axminster. Wel heel jammer dat ik de sale heb gemist na de naamsverandering. Maar ja, niks aan te doen. Hopelijk is ie straks het geld waard ;-)
 

The_Wood_Hooker

Nieuw lid
5 okt 2021
1
0
Groningen
Goede keuze, kijk goed uit met hoe de machine overkomt(als je hem bij Axminster zelf koopt). Ik heb er eentje gekocht tijdens de sale van de naam wissel, maar eenmaal toen de machine was aangekomen was er een hoek(je) van het gietijzeren blad kapot gemaakt. Dit was hoogstwaarschijnlijk tijdens het transport met DHL gebeurd. Overigens was de klanten service van Axminster erg behulpzaam en ik hoop de vervangende machine vandaag binnen te krijgen. Als je bij Gereedschappro de machine besteld(als er weinig tussen zou ik hem bij hun bestellen) en je niet al te ver van de winkel vandaan woont zou ik de machine bij hun zeg ophalen in plaats van hem te laten bezorgen.
 

Bluedog

Nieuw lid
14 aug 2017
13
0
Goede keuze, kijk goed uit met hoe de machine overkomt(als je hem bij Axminster zelf koopt). Ik heb er eentje gekocht tijdens de sale van de naam wissel, maar eenmaal toen de machine was aangekomen was er een hoek(je) van het gietijzeren blad kapot gemaakt. Dit was hoogstwaarschijnlijk tijdens het transport met DHL gebeurd. Overigens was de klanten service van Axminster erg behulpzaam en ik hoop de vervangende machine vandaag binnen te krijgen. Als je bij Gereedschappro de machine besteld(als er weinig tussen zou ik hem bij hun bestellen) en je niet al te ver van de winkel vandaan woont zou ik de machine bij hun zeg ophalen in plaats van hem te laten bezorgen.
Ja, ik wil er morgen even langsgaan. Sowieso leuk natuurlijk om af en toe alle mooie spulletjes daar te bekijken, en er is nog een apparaat op voorraad. Wel oud model, zou het eigenlijk wel iets goedkoper verwachten daarom. Maar volgens mij is alleen de kleur en naam anders.
 

tst_le

Nieuw lid
28 mrt 2021
23
5
NL
Zou het kunnen dat zaagtafels op accu power wat stillere brushless motoren hebben?

En een dun kwaliteitszaagblad zal ook helpen. Hoe dunner de zaagsnede hoe sneller je erdoor bent.

Een toerentel unit er tussen zetten bij het snoer kan ook helpen. Dan kan je met iets lagere toeren wellicht wat meerdere kleine snedes maken.

Ik heb een Parkside reciprozaag met accu en die is heel wat stiller dan een goedkope zaagtafel.

Eigenlijk zou motorgeluid helemaal niet meer nodig hoeven zijn. Ik heb bijv. een hoverboard liggen, zo'n speelgoed ding. Heeft 2x 350 wat motoren en is gewoon fluisterstil. Ook een elektrische eenwieler van 1000 watt (2000w piek) en ook die hoor je bijna niet. Ben benieuwd of je een oude zaagtafel zou kunnen uitrusten met zo'n nieuw soort motor.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.745
2.601
Gaanderen
E r zijn geluidsarme zaagbladen. Ik dacht met diamant. Maximaal 1 of 2 x te slijpen maar gaan heel lang mee.
Twee belangrijke dingen. Beperkt aantal maten. Toen ik enkele jaren geleden er naar keek was 250 mm de kleinste. En het laatste dinggetje is de prijs. Misschien inmiddels lager. Maar met de huidige inflatie????
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.