Stille stofzuiger advies

kpkp

Nieuw lid
9 sep 2020
15
1
Onlangs heb ik een Kärcher WD 6 besteld en toen ik die aanzette vond ik dat deze veel geluid maakte. Die Kärcher wil ik terug sturen, maar nu zoek ik een stillere. Ik heb verschillende populaire modellen proberen te vergelijk, maar het is mij opgevallen dat het geluidsniveau op verschillende manieren opgegeven wordt tussen fabrikanten. Dat maakt het voor mij lastig.

Mijn eisen zijn:
1. Goede luchtreiniging, eventueel ben ik bereid er een (groot) HEPA filter er achter te zetten, mits ik dit een beetje handzaam kan maken.
2. Geringe geluidsterkte, ik wil mijzelf en mijn buren weinig last bezorgen.
3. Budget, het liefst voordelig 2-300 euro max, maar dat is misschien lastig.

Wat verder gewenst is:
1. Goed handzaam, het zou fijn zijn als ik de stofzuiger door het hele huis kan gebruiken (trap op en af), maar voor de dagelijkse schoonmaakklus gebruiken we een andere stofzuiger, dus zolang het te doen is, is het ok.
2. Automatische inschakeling.

Wat ga ik er mee doen:
1. Afzuiging voor zagen, schuren en frezen. Zagen gebeurd met de hand en af en toe een kleine cirkelzaag.
2. Afzuiging voor het boren van gaatjes in steen en beton

Wat ga ik er niet mee doen:
1. Hem aansluiten op een zware van diktebank

Verder is de capaciteit niet extreem belangrijk, want ik produceer niet zoveel stof, ik wil gewoon voorkomen dat er veel fijnstof rond waait en neerstrijkt.

Zelf heb ik de volgende modellen gevonden:

1. Makita VC3012L (Nilfisk Attix 30-21 PC), 59dB
2. Nilfisk Attix 7, 59dB
2. Makita VC4210L (Nilfisk Attix 33/44 ?), 60dB
3. Makita VC2012L, VC2512L (Nilfisk Aero 21, Aero 26) 64dB

Via een ander forum werd ook een Nilfisk VP930, GD930, een stille ziekenhuis/hotel stofzuiger met HEPA13 filter (57-66dB??). Maar ook de Numatic Henry werd aanbevolen, maar die heeft volgens mij geen HEPA filter en volgens de specs produceert die 70-72 dB.

Heeft er iemand tips/suggesties?
 

jorisvh

Post veel
in de praktijk zal de VC4210L de stilste zijn want die heeft een toerentalregeling waarmee je toerental en dus zuigkracht en geluid kan regelen. voor vele werkzaamheden volstaat halve kracht ruimschoots en dan wordt die dus nog een stuk stiller dan de opgegeven 60dB.
die is wel nogal groot en, zeker als de bak vol is, erg zwaar. maar heeft een verbazingwekkende zuigkracht en is echt stil.

er staat er hier 1 te koop die zelfs min of meer in je budget past
 
  • Leuk
Waarderingen: city17 en kpkp

kpkp

Nieuw lid
9 sep 2020
15
1
in de praktijk zal de VC4210L de stilste zijn want die heeft een toerentalregeling waarmee je toerental en dus zuigkracht en geluid kan regelen. voor vele werkzaamheden volstaat halve kracht ruimschoots en dan wordt die dus nog een stuk stiller dan de opgegeven 60dB.
die is wel nogal groot en, zeker als de bak vol is, erg zwaar. maar heeft een verbazingwekkende zuigkracht en is echt stil.

er staat er hier 1 te koop die zelfs min of meer in je budget past
Ik was te laat. Het is een VC3012L geworden. Ik ben benieuwd hoe die gaat bevallen. Zou ongeveer even stil moeten zijn, maar dan wel met wat minder zuigkracht die effectief misschien iets meer lawaai.
 

hogenkamp42

Nieuw lid
20 feb 2024
5
1
klijndijk
Ik zag bericht van kp/kp en reactie Jorisvh.
Ook ik ben bezig met aanschafstofafzuiging en gering geluidsoverlast.
De Makita VC2512L voldoet die goed als voor de stofafzuiging?

Ik bekeek de Nilfisk Multi 30T VSC Die gaf aan als geluid 72 DVC. Prijs €185.
Kreeg advies een Parkside Premium €115,99 en opmerking dat hij veel herrie maakt.
Wie kan advies - suggestie geven.
Ik ben beginnend met draaibank en o.a. afkortzaag- slijpteen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
963
Riemst
Ik zag bericht van kp/kp en reactie Jorisvh.
Ook ik ben bezig met aanschafstofafzuiging en gering geluidsoverlast.
De Makita VC2512L voldoet die goed als voor de stofafzuiging?

Ik bekeek de Nilfisk Multi 30T VSC Die gaf aan als geluid 72 DVC. Prijs €185.
Kreeg advies een Parkside Premium €115,99 en opmerking dat hij veel herrie maakt.
Wie kan advies - suggestie geven.
Ik ben beginnend met draaibank en o.a. afkortzaag- slijpteen.
Op de slijpmolen nooit een stofafzuiging zetten. Eén vonk in de zak en je afzuiging staat in brand.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
851
445
Noord-Veluwe
Ik sluit me graag aan bij de opmerking van @mathieu ! Wees voorzichtig met vonken of heet metaal icm zaagstof.

Ik heb speciaal voor vonkgevaarlijke klusjes een asstofzuiger gekocht en die hang ik af en toe aan mijn afkortzaag of slijpmachine. Bevalt best goed. De zuigkracht zou iets beter mogen, maar het is heel goed te doen. Die dingen zijn aardig goedkoop, dus daar hoef je het niet voor te laten.
 

kpkp

Nieuw lid
9 sep 2020
15
1
Ik zag bericht van kp/kp en reactie Jorisvh.
Ook ik ben bezig met aanschafstofafzuiging en gering geluidsoverlast.
De Makita VC2512L voldoet die goed als voor de stofafzuiging?

Ik bekeek de Nilfisk Multi 30T VSC Die gaf aan als geluid 72 DVC. Prijs €185.
Kreeg advies een Parkside Premium €115,99 en opmerking dat hij veel herrie maakt.
Wie kan advies - suggestie geven.
Ik ben beginnend met draaibank en o.a. afkortzaag- slijpteen.
Makita VC2512L is ongeveer 2,5x zo luid als de VC3012L of een VC4210L uitgaande van de cijfers van Nilfisk en Makita (64dB tegenover 59dB, 3dB is een verdubbeling van het geluid). De VC4210L heeft wel een hogere luchtstroom dan de VC3012L bij hetzelfde geluidsniveau. Ik heb nog geen praktijk ervaring want mijn stofzuiger moet nog binnen komen. Ik had hem voor 330 euro gevonden op Rotopino.nl, maar daar is hij nu duurder. Het nadeel van de VC2512L is dat hij geen motorregeling heeft en daardoor kun je hem ook niet stiller maken. De zuigkracht moet je aanpassen d.m.v. valse lucht als ik mij niet vergis. Nilfisk heeft wel een variant met regeling, maar die kost ook al 300 euro. Het gaat dan om de Nilfisk AERO 26-2L PC, dit is een VC2512L, maar dan met een regling.

Makita VC3012L Rotopino
Nilfisk AERO 26-2L PC Hornbach

Nilfsik brochure AERO 21/26 (Makita VC2512L)
Nilfisk brochure ATTIX 30/40/50 (Makita VC3012L)
Nilfisk brochure ATTIX 33/44 (Maktia VC4210L)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Op de slijpmolen nooit een stofafzuiging zetten. Eén vonk in de zak en je afzuiging staat in brand.
Ik heb hele dagen schaatsen geslepen met een festool ct 26. Wel met een vonkenvanger. Ik heb ook geroken in een bedrijf hoe het ruikt als er een peuk is opgezogen en deze gaat smeulen en later in de fik gaat. Dus het kan prima met het juiste materiaal maar ik zou het nooit met een zak doen waar houtstof in zit. En nooit zonder vonken vanger. Mocht iemand een vonkenvanger nodig hebben ik heb nog een nieuwe festool vonkenvanger in mijn verzameling liggen.
 

Vigier

Nieuw lid
13 jan 2024
13
4
Naarden
Makita VC2512L is ongeveer 2,5x zo luid als de VC3012L of een VC4210L uitgaande van de cijfers van Nilfisk en Makita (64dB tegenover 59dB, 3dB is een verdubbeling van het geluid).
Daar wil ik toch even op reageren/corrigeren. 5 dB verschil is zeker niet 2,5x zo luid. 10dB verschil ervaar je als 2x zo hard/luid. Een verschil van 3dB zou je kunnen duiden als "er is een duidelijk verschil waarneembaar".
Als je het met luidsprekers zou doen (afgeronde getallen) : 2x zoveel vermogen is +3db. 3x zoveel vermogen is +5dB. 10x zoveel vermogen is +10dB. Ofwel om muziek 2x zo hard te laten spelen (dus +10dB) heb je 10x zoveel vermogen nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: city17

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
@Wim Kluck kun je me daar meer informatie over geven? Ik moet toegeven dat ik totaal niet wist dat die beschikbaar zijn voor de Festool stofzuigers.
Je verkeerd in goed gezelschap. Ik weet ook niet alles, maar het is een heel eenvoudig ding. Een soort "bol" die je rechtstreeks in de stofzuiger steekt en de slang aan de andere kant. Binnenin zit een plaat waar de vonken tegenaan komen. Ik zie hem niet meer op de festoolsite staan. Ik ga zoeken in mijn verzameling.
 
  • Leuk
Waarderingen: hdv

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
130
Ken die vonkenvangers die er uit zien als op deze foto (verder geen gegevens van)
Je moet iets hebben met veel en dun metaal, vonk verliest dan meteen zijn energie/temperatuur.

Ook zelf te maken met fijn gaas.

Werkt dus niet wanneer je houtstof gaat afzuigen dan loopt dit meteen vol
 

Bijlagen

  • IMG_0493.png
    IMG_0493.png
    502,7 KB · Weergaven: 3
  • Leuk
Waarderingen: hdv

kpkp

Nieuw lid
9 sep 2020
15
1
Daar wil ik toch even op reageren/corrigeren. 5 dB verschil is zeker niet 2,5x zo luid. 10dB verschil ervaar je als 2x zo hard/luid. Een verschil van 3dB zou je kunnen duiden als "er is een duidelijk verschil waarneembaar".
Als je het met luidsprekers zou doen (afgeronde getallen) : 2x zoveel vermogen is +3db. 3x zoveel vermogen is +5dB. 10x zoveel vermogen is +10dB. Ofwel om muziek 2x zo hard te laten spelen (dus +10dB) heb je 10x zoveel vermogen nodig.
Goede nuance. Ik had het over het daadwerkelijke niveau. Het ervaren verschil is inderdaad niet zo groot.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Je verkeerd in goed gezelschap. Ik weet ook niet alles, maar het is een heel eenvoudig ding. Een soort "bol" die je rechtstreeks in de stofzuiger steekt en de slang aan de andere kant. Binnenin zit een plaat waar de vonken tegenaan komen. Ik zie hem niet meer op de festoolsite staan. Ik ga zoeken in mijn verzameling.
Ja mijn verzameling is dus te groot. Ik zie hem nu niet. Maand geleden nog in mijn handen gehad. Mocht ik er weer tegenaan lopen dan post ik hem wel.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
851
445
Noord-Veluwe
Erg graag! Ik heb zelf inmiddels gepoogd een artikelnummer bij Festool te vinden voor zo'n vonkenvanger voor de CT stofzuigers, maar ik heb nog geen succes gehad.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
851
445
Noord-Veluwe
Hartelijk dank voor de moeite! Dik 200 Euro is best een flink bedrag. Ik ga nog verder zoeken of ik ze van Festool voor de CT kan vinden.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
851
445
Noord-Veluwe
Bedoel je dat een natfilter goed genoeg is om veilig te dienen als bescherming tegen vonken en hete deeltjes metaal? Dat had ik echt nog nooit bedacht!

Is de veiligheid daarvan al eens getest? Ik zal mijn natfilter binnenkort eens tevoorschijn halen om te kijken wat er gebeurt als ik heet metaal ertegen houd. Ben benieuwd of het filter zelf heel blijft en niet gaat smelten of branden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Ik ben bang dat we het niet over het zelfde hebben. Natte filters worden al vele jaren gebruikt in bijvoorbeeld slijpafdelingen van gieterijen. De afgezogen lucht wordt door een natwasser geleid, zodat er geen brand kan ontstaan door een overmaat aan zuurstof en kleine metaaldeeltjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: hdv

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.