Ik heb sinds een half jaar een Stihl MS 362 (59cm³/5,9kg/3,4kW/4,6pk) kettingzaag met een zaagblad van 45cm. Dit is een zaag uit het pro-gamma (bosbouw) van Stihl en de prijs is er ook naar, namelijk rond de €1000. De dealers hebben echter de toelating om voor 5% van de prijs toebehoren te geven, dus voor €50 aan kettingen, slijpmateriaal, olie, etc. (kwam ik toevallig achter, altijd goed om te weten!
Verklaring van mijn keuze:
Ik kocht deze zaag om brandhout mee te zagen. Aangezien wij rond de 10-15m³ per jaar stoken (verwarming draait hier zelden) en ik ook mijn vriendin van brandhout voorzie, heb ik gekozen voor een pro-zaag. Vroeger heb ik gebruik gemaakt van 2 Stihls 034 met een zaagblad van 40cm (ook een 066 met 63cm) en dit was meestal net iets te kort en vandaar koos ik voor 45cm (ligt ook perfect binnen de capaciteit van de zaag: 40-50cm). Altijd zeer tevreden geweest van Stihl en door de lange levensduur leek me dit zeker een goede investering (in deze barre economische tijden).
Accessoires:
Omdat mijn dealer de standaard-tanden (bij zaagblad) niet had liggen, heb ik er zelf gemaakt om op de rechterkant van de zaag te plaatsen. Dit is in mijn geval zeer gemakkelijk omdat ik gebruik maak van een zaagbok.
Al mijn andere accessoires bestel ik bij KOX. Online bestellen en vervolgens wordt het aan huis geleverd. Goede prijzen en goede service.
Het gebruik tot op heden:
Begin september heb ik deze onmiddellijk gebruikt voor een 20m³ aan brandhout te zagen allemaal afkomstig van afbraakhout. Omdat het hout al vele jaren gebruikt werd en er dus maar weinig boomsappen aanwezig zijn, heb ik mijn oliepomp praktisch altijd op de maximumcapaciteit staan (dan nog zal er een beetje olie overblijven wanneer je moet tanken, je loopt dus nooit zonder olie). Zo raakt je ketting en zaagblad nooit oververhit en verliezen ze ook geen hardheid.
Daarnaast gebruik ik voornamelijk halfhaakse kettingen omdat deze minder schade oplopen bij het raken van een nagel of ander metaal (1x op 3m³ heb ik al een nagel geraakt
Ondertussen heb ik nog 10m³ hout meer gezaagd en heb ik nog een degelijk voorraad hout liggen voor de zaag.
Mijn ervaringen:
Het was voor mij al een tijdje geleden dat ik met een kettingzaag gewerkt had, maar dat verleer je blijkbaar niet. In augustus heb ik enkele dagen gebruik gemaakt van een oude Jonsered en toen stapte ik over op deze nieuwe zaag. Het verschil was enorm! De Stihl start zoals het hoort, na de 2e of 3e keer (koud starten), terwijl de Jonsered soms wel 10 pogingen nodig had.
De Stihl MS 362 gebruikt ook een nieuwe technologie (ook nieuwe luchtfilter) waardoor er minder uitlaatgassen vrijkomen en het benzineverbruik daalt, ook dit merk je wel degelijk. Ik heb het kunnen vergelijken met een Stihl 034 en je merkt duidelijk een verschil qua tankbeurten per dag.
Omdat de zaag nieuw was, draaide deze nog niet op zijn volle capaciteit, dit duurt namelijk een 10-tal tankbeurten. In het begin werkt de zaag dan ook steeds iets vlotter en heb je iets meer kracht. Ik heb o.a. eiken balken van 200x200 doorgezaagd (met een haakse ketting) en dit ging uiterst vlot. Een waar plezier met deze zaag!
De zaag is behoorlijk groot en zwaar dus niet echt geschikt voor sculpturen te maken of dergelijke (denk ik). Maar voor gewoon zaagwerk geeft deze naar mijn mening een goede combinatie van gewicht en kracht. Daarnaast voelt de zaag ook heel stevig aan, daardoor krijg je de indruk dat ze heel veel kan verdragen, zoals we gewoon zijn van een Stihl.
Tijdens de 20m³ die ik verwerkte in september viel de zaag wel regelmatig stil 's morgens. Dit kan erop wijzen dat het stationair toerental iets te laag staat. Toen ik bij mijn dealer kwam heb ik de zaag dan ook meegenomen en hebben ze dit verhoogd. Is een werkje van 5 minuten omdat ze de toeren kunnen meten. Kan je zelf niet voor klungelen!
Mijn conclusie:
Ik ben zeer tevreden van de Stihl MS 362. De zaag werkt vlot en heeft voldoende power, zowel bij het lichte als het zware werk. Ik denk dat een zaagblad van 45cm ook een ideale maat is voor een zaag van dit kaliber (genoeg power bij volle belasting en toch een redelijk lang zaagblad). De vernieuwde luchtfilter werkt ook goed, duurt lang voordat deze vol stof geraakt. Daarnaast kan je hem redelijk goed zuiverkloppen op de rand van de werkbank bijvoorbeeld. Een ander positief punt aan deze zaag is het tandwiel waarmee de ketting wordt aangedreven, het is een trommel met apart aandrijfwiel. Dit gaat langer mee en vermindert de druk op de motor en ketting. Daarnaast verbruik je toch een deel minder brandstof in vergelijking met oudere types. Kortom, dit is naar mijn mening een zeer goede all-around kettingzaag.