Sterkteklasse eikenhout

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Goedeavond,

Voor de dakconstructie wilde ik weten hoe zwaar de gordingen uitgevoerd zouden moeten worden.
Hiervoor heb ik door een bouwadvies bureau een berekening uit laten voeren.
Nu ben ik die berekening aan het doorlezen en zie ik dat ze sterkteklasse C18 gebruikt hebben als uitgangspunt (ik ga eikenhout gebruiken).
In de houtwijzer van Centrum Hout geven ze echter sterkteklasse C20 af voor midden europees eiken.
Zou dit kunnen betekenen dat ze een te lichte sterkteklasse als uitgangspunt hebben gebruikt?
De uitkomst is namelijk dat de gordingen 17cm dik moeten zijn, en ik hoopte juist dat ze minder dan 15cm dik hoefden te zijn :p .

Nu ben ik er wat dieper ingedoken en zie ik op de site van Joost de Vree dat bij de sterkte klassen van hout een C notering voor naaldhout, en D voor loofhout gebruikt wordt.
Douglas, Grenen en Vuren hebben inderdaad een C notering terwijl al het loofhout een D notering heeft.
Behalve eiken. Eiken zijn toch ook loofbomen? Of zit ik er naast?
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Voor mij is dit allemaal nieuwe materie, dus ik dacht ik probeer het op te zoeken.
Na 15-tal minuten kwam ik op het volgende:
De sterkteklasse wordt aangeduid met de letter C voornaald- en D voor loofhout, gevolgd door een getal(bijvoorbeeld C18), wat overeenkomt met de representatieve waarde voor de buigsterkte evenwijdig aan de vezel. Enkele loofhoutsoorten zijn door lagere sterktewaarden in een C-klasse terechtgekomen; de Europese norm voorziet hierin nog niet.

Kan dit een antwoord zijn op je vraag? Ik heb het van volgende bron:
http://www.scribd.com/doc/75649722/Sterkteklassen-hout-2006-3
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ah, die laatste regel was ik nog niet tegen gekomen!
Al verbaasd het mij wel dat Eikenhout blijkbaar zo een lage sterktewaarde heeft.
Dank je wel!
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Geen probleem!

Ik wist dit ook niet, elke dag zijn er wel nieuwe dingen die ik hier op het forum leer. Misschien dat er iemand iets aanvullend over kan vertellen?
 

tuoh

Oud hout
Het probleem is dat Eik niet homogeen is, er is een grote varia in aanbod, zaagwijze, kwaliteit, herkomst, etc. Dit heeft allemaal zijn weerslag op oa de buigsterkte.
Komt bij dat voor Eiken constructiehout niet direct de meest foutloze stammen worden uitgezocht, in tegendeel zelfs.
Er moet dus een gemiddelde deler gevonden worden om toch tot een werkbaar cijfer te komen. Om in een bepaalde sterkteklasse te komen is dus niet alleen de houtsoort op zich determinerend, ook het uitzicht bepaald voor een deel in welke kolom een stuk hout terechtkomt. Percentage kwasten, draadverloop, (wind)barsten, etc. Je vind dan ook Eik als C18-C20-C24, al naargelang de kwaliteit.

Eik is een houtsoort die van oudsher altijd al overgedimensioneerd werd gebruikt, kijk naar gelijk welke eiken constructie en je ziet het zo. De tegenwoordige ontwerper speelt op zeker en rekent met de laagste cijfers, kan er weinig mislopen.

Bij naaldhoutsoorten is het hout kwalitatief gezien redelijk homogeen, bij die ene loofhoutsoort die ook wel gebruikt word om te timmeren, Eik dus, is dat dus niet het geval.

Mvg,

André
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De C20 is uit testen van tno voortgekomen, pools eiken valt onder C24. (zie de houtwijzer)
Er is gerekend met C18, op sterkte win je met C20 dan de wortel uit (20/18) 5 %, op doorbuiging 3e machtswortel (10000/9000) = 3 %
Dus 15 cm ipv 17cm haal je niet, dat scheelt 13 %
In plaats van standaard bouwhout kan je ook constructie hout toepassen, dit valt in C24, op sterkte kan je dan een maat lichter, als de doorbuiging maatgevend is niet.

Ronald
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Dank je Tuoh, heb ik gelijk een andere vraag.
Heb je in dat geval misschien tips om de gordingen aan de spantbalken te bevestigen zonder dat ik te veel uit de spant moet hakken?
Ik wilde namelijk een halfhout verbinding gebruiken maar denk dat dat met spanten van 15cm dikte en gordingen van 17cm niet gaat werken.
Of zijn de spanten in dit geval gewoon te dun? Ze worden wel 230cm lang...
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ronald, ik ga denk ik gewoon de berekening volgen. Dan maar een andere houtverbinding.
Qua hout wordt het A-klasse hout, maar ben als hobbyist wel voorstander van overdimensionering, dus die marge komt mooi van pas.
Sowieso handig als we alsnog het dak een keer willen isoleren of er zonnepanelen op schroeven.
 

tuoh

Oud hout
Dank je Tuoh, heb ik gelijk een andere vraag.
Heb je in dat geval misschien tips om de gordingen aan de spantbalken te bevestigen zonder dat ik te veel uit de spant moet hakken?
Ik wilde namelijk een halfhout verbinding gebruiken maar denk dat dat met spanten van 15cm dikte en gordingen van 17cm niet gaat werken.
Of zijn de spanten in dit geval gewoon te dun? Ze worden wel 230cm lang...

Gaat het hier over een zadeldak Okke?

Normaal gezien liggen de gordingen op het spantbeen, ze worden daar op hun plaats gehouden door een vastgespijkerde klos. Gordingen tussen de spantbenen zie je zelden of nooit bij de klassieke daktimmers, dat verzwakt de spantbenen teveel.

Mvg,

André
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Jep, zadeldak.
Doordat het geheel een diepte heeft van 3 meter wil ik voor het zicht eigenlijk niet een ruim halve meter kwijt zijn aan dakconstructie, dan wordt het esthetisch nogal massief.
Zijn de verhoudingen eruit zeg maar.
 

tuoh

Oud hout
Een mogelijkheid om toch spantbeen en gording in hetzelfde vlak te koppelen is door een dubbele zwaluwstaart te gebruiken. Zo word het spantbeen minder verzwakt. Hak die zwaluwstaarten 30mm diep, dan blijft er nog 150- (2x 30mm) = 90mm staan. Voor een overspanning van 2300mm is een sectie van 90 x 150 in eik ruim voldoende.

Mvg,

André
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ah, goed idee! Dan pak ik er zo 60mm bij.
Gezien de overspanning van 3300mm zal ik toch op de 170mm dikke gordingen moeten blijven.
Dank je!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.