sterke verbinding voor zwevende houten stoel

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Heb inmiddels Essen balkjes van Rick Koorman (van dit forum) gekocht om het project voort te zetten.
Mooi hout om dit project mee voort te zetten, inmiddels geschaafd en ziet er geweldig uit; alsof de stoel uit de steel van een bijl wordt gemaakt.

Ben nog bezig de verbindingen geheel machinaal in éénfrees slag te kunnen maken.
Heb daarvoor afstandsringen op de Toupie-as van de verticale frees besteld.
Nog even afwachten.
De vuren versie is weliswaar wat wiebelig, maar houdt met gemak een zwager van ruim over de 100 kilo (geen Yank zoals WR1844 reageerde, maar de bewuste zwager heeft wel 3 jaar in Amerika gewoond en van het amerikaanse leven geproefd)
Ik blijf goede hoop houden dat met de juiste houtsoort en een betere passing van de verbindingen een stabiele stoel ontstaat.
Blijft natuurlijk een experiment, maar een hoogspringer komt ook alleen hoger door de lat steeds hoger te leggen.
 

WR1944

Oud hout
ErnstKuhne zei:
De vuren versie is weliswaar wat wiebelig, maar houdt met gemak een zwager van ruim over de 100 kilo (geen Yank zoals WR1844 reageerde, maar de bewuste zwager heeft wel 3 jaar in Amerika gewoond en van het amerikaanse leven geproefd)

Euh, het is WR1944 ;) en dat aangroeien in Amerika gaat inderdaad bijna ongemerkt. En het gewicht in pounds maakt het kwa grootte nog erger. :mrgreen:
Gelukkig fiets ik vrij veel en houd ik het voedsel een beetje in de gaten.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
WR1944, excuses voor het verkeerd vermelden, ik bedoelde jou niet persoonlijk hoor, maar het "chronisch overgewicht van de modale Yank" waarover je schreef.
Eigenlijk wilde ik alleen trots vermelden dat de stoel, hoewel nu gemaakt van B-kwaliteit vuren en met slisverbindingen die iets te nauw gezaagd waren zodat de lijm niet goed genoeg aangebracht kon worden, toch al een aanzienlijk gewicht kan houden.
De betreffende zwager, die zelf ook hout bewerkt, suggereerde al dat ik in de kniegewrichten (van de stoel) staal zou moeten verwerken, maar dat is mijn eer te na.
Ik ga voor een helemaal houten (Essen in dit geval) zweefstoel en hoop ook jou uiteindelijk te kunnen overtuigen.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Heb inmiddels een proefje gemaakt met cirkelzaagbladen op de toupie as met tussenringen, geeft al een prima eerste resultaat- Ben nog in afwachting van precies de juiste tussenringen die uit Engeland moeten komen (Axminster)
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Nu de vorst uit de schuur is verdwenen en de vulringen van axminster zijn aangekomen, heb ik het project weer opgepakt. Met 4 setjes zaagbladen van de Aldi en heel veel vulringen is het zagen van de slisverbindingen gelukt.
Na heel wat puzzelen en proefstukjes lukte het om 4 sleuven van 6,05 -6,10 mm en pennen van 5,90-5,95 mm dik te zagen, met een diepte van 42 mm.

Je hebt er een groot hart voor nodig, met de zaagpladen op de freesas en je kunt maar zo´n 7-10 mm diepte in een keer zagen, maar daarna krijg je goed passende en strakke slisverbindingen.
Ik gebruikte de Robland K31 van een vriend en legde de te frezen poten op de pennenbank waarmee je heel nauwkeurig.

Attached files
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Gisteren nog even met de handschaaf de poten en de buitenkant van de verbindingen strak geschaafd. Een genot om te doen, met een stanley handyman schaaf en het schaafmes zelf geslepen, heel zoetjes geschaafd. Dat is het mooie werk, je ziet het onder je handen mooier en strakker worden.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Prototype in essenhout is gereed,. Weliswaar is het model inmiddels flink gewijzigd en niet meer geheel van hout, maar de slisverbindingen dragen de stoel perfect en het essenhout geeft de stoel een natuurlijke elasticiteit.
Mede dankzij de essen balkjes van Rick .
Ik ga er nog enkele varianten van maken, waaronder toch een volledig houten met plankjes in plaats van alluminium buisjes

Attached files
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het wordt een bijzondere stoel zo, mooie vorm. Alleen, vóór je de hele serie gaat doen zou ik nog één testje doen: zet je voet midden op de voorste twee à drie spijltjes van de zitting en probeer erop te klimmen. Ik ben een beetje bang dat de alu buisjes dan knikken. En dat zou zonde zijn.

Arthur
 
A

Athanor

Guest
Hallo Ernst, ik vind dit een mooi topic en een interessant experiment waar je mee bezig bent. Ook het ontwerp spreekt me aan. In de laatste versie met de buisjes zou je ook aan RVS kunnen denken om doorknikken te voorkomen. Ik vraag me echter nog wel af of deze variant voldoende weerstand biedt tegen zijwaarts schranken, je werkt nu niet met zittinglatten waarvan de borsten de het schranken vermijden.

Veel succes met de voortgang!

Fons
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Bedankt voor de enthousiaste reacties. Ik deel jullie zorg over de alluminium buisje maar het zijn er wel heel veel en ze zijn diep ingeboord, zodat niet de borsten, maar de passing in de gaten het schragen moet voorkomen. Toch ga ik ook een versie met bredere plankjes uit hout maken, zoals eerder getekend. Ik hou jullie op de hoogte. De test van Fons doe ik pas als ik er nog een heb gemaakt.....het vereist meer moed en een fall_back
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
ErnstKuhne zei:
Ik deel jullie zorg over de alluminium buisje maar het zijn er wel heel veel[knip]
Daarom zei ik ook: de eerste twee à drie. Als het gewicht goed verdeeld wordt kunnen die staafjes een hoop hebben. Het is juist bij een puntbelasting dat ze uitknikken. En geheid dat er eens een keer een onverlaat op je stoel wil klimmen. En zeker als die stoelen een beetje lekker veren gaan kinderen het leuk vinden om erop te springen. (Mijn moeder zei vroeger wel 1000 keer "Niet op de stoelen klimmen", dus ik had het na 999 keer kennelijk nog steeds niet door ;-) )

Arthur
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Arthur,
Ik ga het zeker proberen maar maak eerst een houten tweede prototype, voor mij persoonlijk was de slisverbinding hetgeen ik wilde testen, niet het alluminium. Ik was enigszins verrast toen mijn ontwerpende companen zeiden dat ze de houten plankjes niet mooi vonden en toen het alluminium voorstelden.
Ik ben er ook nog niet van overtuigd dat hout en alluminium mooi samenwerken.
Desondanks dit prototype gemaakt en hij houdt zich vooralsnog goed.
Inmiddels nieuw hout bij Rick Koorman besteld om andere prototypes te kunnen maken.

We gaan het zien.
De stoel heeft wel een lichte "swing" in zijwaartse richting, maar blijft stabiel en goed in vorm, zelfs bij achteroverhangen (de stoel op 2 poten als het ware).
De buiging vertikaal is heel comfortabel.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Ik wil eigenlijk ook draadeinden door enkele buisjes heen doen, waarmee ik de houten zijkanten naar elkaar trek.
Als ik dat op de cruciale plaatsen doe?
Dan meteen de vraag: hoe krijg je esthetisch verantwoord een draadeind opgespannen in deze constructie.
Iemand ervaring?
Ik dacht zelf aal een soort inbus schroeven met een getpote draad.
De diameter van de buisjes is 10 mm, de draadeinden kunnen krap 8 mm worden.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
begin eerst bij de volgende vraag: moet het na het maken van het meubel ooit nog uit elkaar kunnen op een makkelijke manier?

Als het antwoord daar 'nee' op is... ja dan zijn er flink wat extra mogelijkheden ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.