Ik ben bezig een zogenaamde zwevende stoel te maken: een stoel die, net als bijvoorbeeld de buismeubels van Gispen uit de 20er jaren, geen achterpoten heeft, maar waarvan de zitting aan de achterkant zweeft.
Ik heb al een proefmodel gemaakt van vurenhouten balkjes van 44 x 44 mm met een gelijmde dubbele slisverbinding (3 tanden aan het ene balkje en 2 tanden aan het andere) en ik kan er op zitten, maar wel voorzichting.
In de bijlage een foto van één zijkant, in het werkende model zijn de 2 zijden door 4 ingeboorde rondhouten van 21 mm met ekaar verbonden.
Mijn vraag: hoe maak ik zo´n slisverbinding verbinding stabieler:
1 harder hout, is preciezer te zagen, maar hecht de lijm ook beter?
2 meer tanden geeft meer lijmoppervlak, maar de tanden worden wel dunner
3 aanknellen met een bout erdoor en 2 grote ringen aan weerszijden, voorkomt splijten, maar er komt wel een gat door de verbinding (en het is veel minder mooi)
4 betre lijm, ik gebruik nu witte houtlijm.
5 of kan iemand een andere verbinding adviseren
De verbindingen worden echt heel zwaar belast, zowel in de hoek als zijdelings.
Toch kwam ik met bijgaande constructie al heel ver, wie heeft suggesties?
Ernst Kühne
Attached files
Ik heb al een proefmodel gemaakt van vurenhouten balkjes van 44 x 44 mm met een gelijmde dubbele slisverbinding (3 tanden aan het ene balkje en 2 tanden aan het andere) en ik kan er op zitten, maar wel voorzichting.
In de bijlage een foto van één zijkant, in het werkende model zijn de 2 zijden door 4 ingeboorde rondhouten van 21 mm met ekaar verbonden.
Mijn vraag: hoe maak ik zo´n slisverbinding verbinding stabieler:
1 harder hout, is preciezer te zagen, maar hecht de lijm ook beter?
2 meer tanden geeft meer lijmoppervlak, maar de tanden worden wel dunner
3 aanknellen met een bout erdoor en 2 grote ringen aan weerszijden, voorkomt splijten, maar er komt wel een gat door de verbinding (en het is veel minder mooi)
4 betre lijm, ik gebruik nu witte houtlijm.
5 of kan iemand een andere verbinding adviseren
De verbindingen worden echt heel zwaar belast, zowel in de hoek als zijdelings.
Toch kwam ik met bijgaande constructie al heel ver, wie heeft suggesties?
Ernst Kühne
Attached files