Stepcraft cnc

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Ik ben wat info aan het verzamelen rond cnc en machines en vroeg mij af of iemand ervaring heeft met stepcraft? Het ziet er mij een pak steviger uit dan pakweg x-carve of shapeoko. Het heeft veel opties zoals 3d printer kop, snijmes, hot wire cutter, 4de as en zelfs een automatische tool wisselaar. Niet dat ik dat allemaal zou willen, maar dat lijkt mij wel een indicatie dat het geen speelgoed is.
Je zit al snel rond de 3000 eur, dus dan verwacht je wel wat.

Zoals gezegd, puur ter info ik ben nog niet direct van plan om te kopen... maar ik heb er steeds meer zin in :rolleyes:.
Ik zou 360 graden wilen graveren voor bvb pennen, hierdoor ben ik beginnen rondkijken mar dat kan wss met een goedkoop chinees model ook. Daarnaast ben ik ook geinteressed in inlegwerk en segmenten voor draaiwerk zoals frank Howarth doet... op kleinere schaal.

Linkje naar stepcraft https://www.stepcraft-systems.com/en/products/d-series
En filmpje van frank


Ik heb me ook ingeschreven op het cnczone forum, maar daar is het me vaak nog te techisch (ik heb nog veel te leren).

Tot slot, mijn excuses voor het zoveelste draadje, waar een beginner alles wil voor weinig geld ;)
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
In het begin heb ik ook gekeken naar Stepcraft voor de CNC.

Is dit een slechte machine, zeker niet.

Ze heeft wel wat beperkingen:
- nauwkeurigheid
- aandrijvingsmechanisme van het portaal
- bepaalde accessoires zijn niet krachtig (bv. laser)

De basis machine valt mee van prijs. Maar als je dan bv de betere spindel neemt dan is die veel te duur in vergelijking met andere spindels.

Kort gezegd. Het is een basis machine. Je kan er mee starten maar zal tegen beperkingen aanlopen.
Anderzijds heb ik mooie dingen gezien die gemaakt werden met de stepcraft.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Op CNCzone staat een open-source zelfbouw machine.
Daar ben ik ook onderdelen voor aan het verzamelen :)

Kost ook nog een paar duizend euro maar die machine is wel high-end en kan professioneel ingezet worden.
Veel onderdelen (zoals de steppers) kan je goedkoop uit china halen, zijn dan orginele motoren maar voor de chinese markt (dus goedkoper)
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Let ook op met accessoires zoals zo'n laser module, geldt bijvoorbeeld ook voor de snapmaker. Kijk maar eens hoe een desktop laser snijmachine eruit ziet, helemaal dicht rondom. Een laser brilletje beschermt je ogen niet tegen een direct hit met zo'n laser bundel. En zelfs die flimsy 2,5W diode lasers uit china kunnen je al heel prima blind maken.
Tenzij je zelf een dichte bak eromheen maakt, met onderbrekingsschakelaars voor als iemand de deksel open doet, zou ik niet aan een lasersnijder/graveerder beginnen.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Ik heb nu zo'n goedkope laser uit china. Idd in een volledig dichte bak, met een plexi rampje dat ook nog afgedekt kan worden.
Het doel is niet direct om pro te gaan en ik zou de afmetingen max 50x50cm houden vanwege de plaats die het in neemt. Voorlopig is nog steeds eerder een aanvulling van materiaal en niet zozeer een nieuwe hobby, dus ik kan wel leven met wat beperkingen als grootte en snelheid.
Bvb het feit dat ik een klein plaatje aluminium kan bewerken is belangrijk, niet dat ik dat een ganse dag kan doen aan 100 per uur ;).
Wat het net extra moeilijk maakt om er een budget op te plakken en ergens de grens te trekken.

Eigenlijk heb ik wss eerder een makerspace in de buurt nodig, waar al die machines staan om te gebruiken, maar daar ben ik weer te asociaal voor ��
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.