Stelling van de week: meubelmaken kun je leren van het internet (websites, fora, diverse digitale boeken, Youtube en ander filmmateriaal etc).
Eens of oneens?
Groet,
Wouter
Heb het zelf geleerd op school en leermeesters, maar denk er om er zijn goede en ook slechte youtube vidz.
Soms lijkt het wel of iedereen met een filmcamera ineens meester in het houtbewerken of gereedschappen is... sommige kletsen en fantaseren er lustig op los.
Sommigen van hun zijn zelf ook nog maar ene paar jaar bezig met houtbewerken.
Ik zie het soms als: een klein kind wat op school wat heeft geleerd en dan zijn vader gaat uitleggen hoe iets werkt.

, maar tegenwoordig is pa dan youtube.
Een goed verhaal vertellen terwijl ze amper een zaag of schaaf kunnen vasthouden. of in de ene video een uitleg geven wat tegenstellig is met de volgende een paar jaar later.
En dan vervolgens de oudere foute video gauw even weghalen.
Soms lijkt het wel of ze erg media geil zijn of zichzelf heel belangrijk vinden, zo zie ik ze staan tenminste.
Maar er zitten ook zeer goede tussen, met een meer open blik op houtbewerken en gereedschappen.
voorbeeld,
Jaren geleden kwamen de video's over het absoluut vlak maken van een schaaf, met de handgreep, knop, kikker verwijderd.
Er zijn mensen die daar commentaar op gaven, en zie daar twee jaar later het zelfde persoon die ineens uitlegd dat het heel noodzakelijk is dat je de schaaf vlakt zoals je schaaft, in elkaar dus, met de beitel omhoog.
Of mensen die zagen staan te slijpen waarvan de onervarenheid er afspat. Terwijl ze met alle overtuiging uitleggen hoe iets moet, op vaak een heel omslachtig manier.
Een zaag kun je bv prima scherpen en slijpen in een bankschroef met een bekbeschermer, en hem een of twee keer verplaatst.
De extra richt hulpmiddelen voor de te vijlen hoek ben je helemaal niet nodig, je kunt het beter direkt zonder die hulpmiddelen leren.
Een zaag slijpen is net zo eenvoudig als een beitel slijpen.
Soms lijkt het wel of het handmatig houtbewerken of slijpen elke maand opnieuw wordt uitgevonden.
Wees selectief en richt je niet teveel op een persoon.
Houtbewerken en ook bv slijpen kan op allerlei verschillende manieren, het kan het zelfde eind resultaat geven, maar soms in een andere manier sneller.
Maar er steken soms ook weer ideen de kop op die bv 60 of 100 jaar geleden ook al betwist werden.
Zoals het in een 8 afwetten of zelf wiegend als Elvis met je heupen, of het rechte streken of draaingen van circels of een combinatie daar van.
Je kunt denk ik veel opsteken online, maar soms een paar dagen bij een aantal verschillende meubelmakers mee lopen of kijken is denk ik nog steeds goede manier.
Zelf tijdens de opleiding en werk ook wel veel verschil gezien en gehoord met streek gebonden dingen zoals ze dat bv net op over de Duitse grens doen of in Groningen Of Drenthe, bij de een was het goed bij de ander fout

Op school was dat al net zo.
Uiteindelijk vind je de manier die het best bij jou past.