Steigerhout Kindermeubel behandelen

Kevin2021

Nieuw lid
30 jan 2021
5
0
Goede avond!

Voor mijn zoontje van 1,5 jaar heb ik een onbehandelde steigerhout meubel in elkaar gezet.

Deze wil ik gaan behandelen.
Wat kan ik hiervoor het beste gebruiken ?

Eisen/Wensen:
* Kind vriendelijk
* Morsen van drinken makkelijk te verwijderen (indien dit kan)
* Huidige hout kleur houden
* Meubel staat bij een raam
* Geen probleem als ik om de x jaar opnieuw moet beitsen/verven.

met vriendelijke groet
Kevin
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Als ik al je wensen lees moet je eerder aan een transparante lak denken dan aan beits/verf.
Over de kindvriendelijkheid van lak kan ik je overigens geen antwoord geven.
Olie is sowieso geen goed idee met oog op het morsen van drinken.
 

Kevin2021

Nieuw lid
30 jan 2021
5
0
Bedankt beide voor de snelle reacties.
Ik heb het hout geschuurd met korrel 80.
Opzicht voelt het wel glad aan...
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Korrel 80 is nog vrij fors. Beter is het om met 120 nog een keer. Dan nat maken (met vochtige doek), zo trek je de nerf omhoog. Laten drogen en dan weer even met korrel 120. Dan is het net zo glad als plastic. Je kunt een osmo topoil gebruiken (die ook foodsafe & onschadelijk voor mensen is), dit wordt bijvoorbeeld gebruikt voor keukenbladen.

Is het steigerhout van de bouwmarkt? Die zijn meestal vrij droog. Heb je steigerhout van een bouwmaterialenhandel (dus winddroog) dan kan er nog weleens hars uit het meubel lekken. Bij mijn buitentafel dringt het zelfs door de verf heen. Dus dit is mogelijk wel een puntje van aandacht.

met vriendelijke groet,

Boys
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
gelukkig wel redelijk glad.

ik snap eigenlijk nooit waarom mensen dan niet gewoon voor geschaafd vuren gaan.
je schrijft niet wat je hebt gemaakt.
Maar als het een tafeltje is ofzo zou ik er voorlopig niets op doen tot de knaagfase achter de rug is.
mocht het op de groei zijn gemaakt dan kan je het ook over een jaar of twee in de verf of lak zetten
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
De houtdraaierij hier op het forum heeft ook een nieuw product in hun assortiment las ik gisteren. Misschien is dat een goede optie voor jou? Het lijkt me aan alle criteria te voldoen?
No visable oil
 

Kevin2021

Nieuw lid
30 jan 2021
5
0
Goedemorgen allen,

Bedankt iedereen voor de snelle reacties.

Ten eerste mijn excuses, mijn eerste bericht heb ik via mijn mobiel geplaatst en zie dat ik onvolledige informatie heb geleverd.

Het maken van meubels is onbekend terrein voor mij. Het kost mij wat moeite om de juiste informatie en keuzes te vinden/maken.
Uiteindelijk ben ik niet ontevreden over het resultaat, aldoende leert men zeg maar.

Mijn keuze voor steigerhout is dat wij het een mooi houtsoort vinden en het kan tegen een stootje.
En simpel gezegd niet verder gekeken naar andere soorten hout.

Dit hout is gekocht bij hornbach en heeft de maten 250cm (L) x 20cm (b) x 3cm(dikte)

Het is een klein hoek bureautje voor onze zoon van 1,5 jaar. Zie bijlage voor de maten.
Vast gemaakt dmv pocket holes en houtlijm. En een paar plankjes met deuvels.

Bedoeling is dat hij het linker gedeelte gebruikt voor het spelen met zijn auto's.
En de andere kant voor tekenen/kleuren.

Het meubeltje staat een raamkant waar niet zoveel zonlicht in valt.

Graag willen wij zijn meubel beschermen mocht een keer limonade o.i.d. overheen vallen.
En dat de natuurlijke kleur behouden blijft.

Mocht dit niet op een gemakkelijke manier kunnen, ook prima, dan accepteren wij dat.



Untitled.png
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
steiger hout is gewoon fijn bezaagd vuren met een stalen plaat op de koppen
(indien echt als steigerhout bedoeld)
als je het gaat schuren is zijn gewone vuren delen makkelijker en waarschijnlijk ook goedkoper maar dat terzijde.

je hebt hout en wilt het afwerken.
gebruik een transparante (vloer) lak op waterbasis die is redelijk slijtvast
 
  • Leuk
Waarderingen: Kevin2021

Kevin2021

Nieuw lid
30 jan 2021
5
0
steiger hout is gewoon fijn bezaagd vuren met een stalen plaat op de koppen
(indien echt als steigerhout bedoeld)
als je het gaat schuren is zijn gewone vuren delen makkelijker en waarschijnlijk ook goedkoper maar dat terzijde.

je hebt hout en wilt het afwerken.
gebruik een transparante (vloer) lak op waterbasis die is redelijk slijtvast
Kijk weer wat geleerd! Inmiddels een lak besteld!
Nogmaals dank!
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Ik heb gebruikt wat ik nog had.. Trae Lyx parketlak, korrel 80 is trouwens voldoende en al aardig glad genoeg vervolgens heb ik de kast 2x behandeld rondom en het bureautje 3x en 1x onderkant. Je hebt trouwens ook Trae lyx meubellak, die zou ik je kunnen aanbevelen. CF1B9442-E416-42E5-94E4-284C74741D4E.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.