Steektrap maken, ik kom er niet uit en zit met een aantal vragen?

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
135
63
Schouwen-Duiveland
Hallo allen,

Ik ga eerdaags de zolder van mijn werkplaats uitbreiden door twee extra spantvakken dicht te maken. Dan komt er ook een nieuwe steektrap om makkelijk naar boven en beneden te gaan. Nu staat er een oude vlizotrap los tegen de zolder aan en ben ik daar al twee keer vanaf gevallen met spullen naar boven en beneden te brengen.

De nieuwe steektrap wordt aan de ligger van de zolder scharnierend vast gemaakt en dan ik met met een electrisch takeltje de trap omhoog hijsen zodat hij niet meer op de grond staat in het midden van mijn loodsje. Althans dat is het plan.
Hoogte van de huidige zolder is 249 cm. De ruimte tussen de twee spanten waar de trap tussen komt is 290 cm.

Hout welke ik voor de trap heb liggen is red ceder. De maten maten zijn nu voor de treden 30x5x100 cm en heb ik 16stuks. Voor de trapbomen 2 stuks 30x5x360 cm. Alles is ruw gezaagd en kan nog door de vvd als de maten niet breder zijn dan 26 cm.

Voor nu de vragen:
1) Welke traphoek kan ik het beste aanhouden zodat de trap lekker loopt met spullen in je handen(er komt geen reling in ieder geval) Ik zou graag de lengte van de trap net binnen de 290 cm houden zodat als hij opgehesen net binnen de ruimte tussen de spanten past. Mits dat fijn loopt natuurlijk.
2) Welke dikte moet ik aanhouden voor de trapbomen? Ik denk zelf dat 4 cm wel voldoende zal zijn? En de breedte van de bomen 20-25 cm?
3) De treden, kan ik daar een dikte van 4cm voor aanhouden? En voor de breedte is 20cm dan genoeg?
4) De maximale ruimte voor de breedte van de trap is 104 cm. Als ik daar een trap van 98 cm breed maak dan zou de trede breedte 90 cm zijn. Dat is breed genoeg om makkelijk naar boven en beneden te lopen zou ik denken?
5) Hoe diep moet ik de treden in de bomen infrezen? 1 of 2 cm diep?

IS er iemand ei een CAD of dergelijk programma heeft en ermee kan werken die een simpele tekening kan maken met wat maatvoering waar ik de trap van kan namaken? Dat zou wel heel fijn zijn.
Normaal werk ik alle projecten uit mijn hoofd en zie wel waar het strand!!!! Maar voor deze trap zou ik graag van een tekening werken omdat ik die in 1x goed wil hebben zonder gezeur.

Alvast bedankt.
 

Baardmans

Actieve deelnemer
5 sep 2018
49
44
Hallo allen,

Ik ga eerdaags de zolder van mijn werkplaats uitbreiden door twee extra spantvakken dicht te maken. Dan komt er ook een nieuwe steektrap om makkelijk naar boven en beneden te gaan. Nu staat er een oude vlizotrap los tegen de zolder aan en ben ik daar al twee keer vanaf gevallen met spullen naar boven en beneden te brengen.

De nieuwe steektrap wordt aan de ligger van de zolder scharnierend vast gemaakt en dan ik met met een electrisch takeltje de trap omhoog hijsen zodat hij niet meer op de grond staat in het midden van mijn loodsje. Althans dat is het plan.
Hoogte van de huidige zolder is 249 cm. De ruimte tussen de twee spanten waar de trap tussen komt is 290 cm.

Hout welke ik voor de trap heb liggen is red ceder. De maten maten zijn nu voor de treden 30x5x100 cm en heb ik 16stuks. Voor de trapbomen 2 stuks 30x5x360 cm. Alles is ruw gezaagd en kan nog door de vvd als de maten niet breder zijn dan 26 cm.

Voor nu de vragen:
1) Welke traphoek kan ik het beste aanhouden zodat de trap lekker loopt met spullen in je handen(er komt geen reling in ieder geval) Ik zou graag de lengte van de trap net binnen de 290 cm houden zodat als hij opgehesen net binnen de ruimte tussen de spanten past. Mits dat fijn loopt natuurlijk.
2) Welke dikte moet ik aanhouden voor de trapbomen? Ik denk zelf dat 4 cm wel voldoende zal zijn? En de breedte van de bomen 20-25 cm?
3) De treden, kan ik daar een dikte van 4cm voor aanhouden? En voor de breedte is 20cm dan genoeg?
4) De maximale ruimte voor de breedte van de trap is 104 cm. Als ik daar een trap van 98 cm breed maak dan zou de trede breedte 90 cm zijn. Dat is breed genoeg om makkelijk naar boven en beneden te lopen zou ik denken?
5) Hoe diep moet ik de treden in de bomen infrezen? 1 of 2 cm diep?

IS er iemand ei een CAD of dergelijk programma heeft en ermee kan werken die een simpele tekening kan maken met wat maatvoering waar ik de trap van kan namaken? Dat zou wel heel fijn zijn.
Normaal werk ik alle projecten uit mijn hoofd en zie wel waar het strand!!!! Maar voor deze trap zou ik graag van een tekening werken omdat ik die in 1x goed wil hebben zonder gezeur.

Alvast bedankt.
Hoi, ik heb nooit een trap gemaakt, maar kwam dit laatst tegen. Misschien heb je er iets aan.


Groeten,
Jochem
 

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
68
30
Tilburg
Hallo allen,

Ik ga eerdaags de zolder van mijn werkplaats uitbreiden door twee extra spantvakken dicht te maken. Dan komt er ook een nieuwe steektrap om makkelijk naar boven en beneden te gaan. Nu staat er een oude vlizotrap los tegen de zolder aan en ben ik daar al twee keer vanaf gevallen met spullen naar boven en beneden te brengen.

De nieuwe steektrap wordt aan de ligger van de zolder scharnierend vast gemaakt en dan ik met met een electrisch takeltje de trap omhoog hijsen zodat hij niet meer op de grond staat in het midden van mijn loodsje. Althans dat is het plan.
Hoogte van de huidige zolder is 249 cm. De ruimte tussen de twee spanten waar de trap tussen komt is 290 cm.

Hout welke ik voor de trap heb liggen is red ceder. De maten maten zijn nu voor de treden 30x5x100 cm en heb ik 16stuks. Voor de trapbomen 2 stuks 30x5x360 cm. Alles is ruw gezaagd en kan nog door de vvd als de maten niet breder zijn dan 26 cm.

Voor nu de vragen:
1) Welke traphoek kan ik het beste aanhouden zodat de trap lekker loopt met spullen in je handen(er komt geen reling in ieder geval) Ik zou graag de lengte van de trap net binnen de 290 cm houden zodat als hij opgehesen net binnen de ruimte tussen de spanten past. Mits dat fijn loopt natuurlijk.
2) Welke dikte moet ik aanhouden voor de trapbomen? Ik denk zelf dat 4 cm wel voldoende zal zijn? En de breedte van de bomen 20-25 cm?
3) De treden, kan ik daar een dikte van 4cm voor aanhouden? En voor de breedte is 20cm dan genoeg?
4) De maximale ruimte voor de breedte van de trap is 104 cm. Als ik daar een trap van 98 cm breed maak dan zou de trede breedte 90 cm zijn. Dat is breed genoeg om makkelijk naar boven en beneden te lopen zou ik denken?
5) Hoe diep moet ik de treden in de bomen infrezen? 1 of 2 cm diep?

IS er iemand ei een CAD of dergelijk programma heeft en ermee kan werken die een simpele tekening kan maken met wat maatvoering waar ik de trap van kan namaken? Dat zou wel heel fijn zijn.
Normaal werk ik alle projecten uit mijn hoofd en zie wel waar het strand!!!! Maar voor deze trap zou ik graag van een tekening werken omdat ik die in 1x goed wil hebben zonder gezeur.

Alvast bedankt.

Google eens op de trapformule:
2 optreden + 1 aantrede = 570 - 630 mm.

Daarnaast geeft het bouwbesluit (niet van toepassing maar wel handig als uitgangspunt) een maximale optrede van 18,8 cm en een minimale aantrede van 22 cm.

Is de 249 de hoogte van de zolder of de hoogte van de verdieping eronder tot de zolder?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.326
2.038
Klein-Brabant, Vlaanderen
1) Welke traphoek kan ik het beste aanhouden
45° is de standaard
hou de onderloophoogte in het oog
2) Welke dikte moet ik aanhouden voor de trapbomen? Ik denk zelf dat 4 cm wel voldoende zal zijn? En de breedte van de bomen 20-25 cm?
de 50 mm die je bruto hebt, zou ik terugbrengen tot de maximale net geschaafde dikte
niet extra tot 40 mm
3) De treden, kan ik daar een dikte van 4cm voor aanhouden? En voor de breedte is 20cm dan genoeg?
zo dik als netto mogelijk, alhoewel 30 mm reeds volstaat
maak een testtrede van 20x4*90, leg beide eindes op een steunpunt, en ga in het midden staan
hoe voelt dat ?
5) Hoe diep moet ik de treden in de bomen infrezen? 1 of 2 cm diep?
1 cm volstaat
je kan de nesten aan de achterzijde doortrekken, en de treden er in schuiven
schroeven door de bomen tot in de treden
meet de nesten op hun werkelijke lengte af
maw niet van de ene naar de volgende, want dan zijn fouten cumulatief
en leg de bomen bij het aftekenen tegen mekaar
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.356
2.694
Beloopbaarheid gaat geen probleem geven. Je hebt ruimte voor een hele luie trap. Je hebt een vlak stuk vloer nodig. Daar teken je de trap gewoon op ware grote op. Zorg wel dat je op de zolder met een hele trede eindigt. Red ceder is prachtig hout voor sauna's , gevelbekleding en dakshingles, maar voor een trap die je wil gebruiken lijkt het me een erg kwetsbare houtsoort. Trapnesten zijn met 1 cm diep genoeg. Zorg dat je treden 5cm overlap hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
135
63
Schouwen-Duiveland
Zo dan. Bedankt voor alle reacties. Daar zitten wel wat bruikbare en uitvoerbare tips bij.


Zeker de site met calculator van JochemK.

Ik ga ermee aan de slag
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
81
9
Oss
Hallo allen,

Ik ga eerdaags de zolder van mijn werkplaats uitbreiden door twee extra spantvakken dicht te maken. Dan komt er ook een nieuwe steektrap om makkelijk naar boven en beneden te gaan. Nu staat er een oude vlizotrap los tegen de zolder aan en ben ik daar al twee keer vanaf gevallen met spullen naar boven en beneden te brengen.

De nieuwe steektrap wordt aan de ligger van de zolder scharnierend vast gemaakt en dan ik met met een electrisch takeltje de trap omhoog hijsen zodat hij niet meer op de grond staat in het midden van mijn loodsje. Althans dat is het plan.
Hoogte van de huidige zolder is 249 cm. De ruimte tussen de twee spanten waar de trap tussen komt is 290 cm.

Hout welke ik voor de trap heb liggen is red ceder. De maten maten zijn nu voor de treden 30x5x100 cm en heb ik 16stuks. Voor de trapbomen 2 stuks 30x5x360 cm. Alles is ruw gezaagd en kan nog door de vvd als de maten niet breder zijn dan 26 cm.

Voor nu de vragen:
1) Welke traphoek kan ik het beste aanhouden zodat de trap lekker loopt met spullen in je handen(er komt geen reling in ieder geval) Ik zou graag de lengte van de trap net binnen de 290 cm houden zodat als hij opgehesen net binnen de ruimte tussen de spanten past. Mits dat fijn loopt natuurlijk.
2) Welke dikte moet ik aanhouden voor de trapbomen? Ik denk zelf dat 4 cm wel voldoende zal zijn? En de breedte van de bomen 20-25 cm?
3) De treden, kan ik daar een dikte van 4cm voor aanhouden? En voor de breedte is 20cm dan genoeg?
4) De maximale ruimte voor de breedte van de trap is 104 cm. Als ik daar een trap van 98 cm breed maak dan zou de trede breedte 90 cm zijn. Dat is breed genoeg om makkelijk naar boven en beneden te lopen zou ik denken?
5) Hoe diep moet ik de treden in de bomen infrezen? 1 of 2 cm diep?

IS er iemand ei een CAD of dergelijk programma heeft en ermee kan werken die een simpele tekening kan maken met wat maatvoering waar ik de trap van kan namaken? Dat zou wel heel fijn zijn.
Normaal werk ik alle projecten uit mijn hoofd en zie wel waar het strand!!!! Maar voor deze trap zou ik graag van een tekening werken omdat ik die in 1x goed wil hebben zonder gezeur.

Alvast bedankt.
Zoals eerder aangegeven loopt een luie flauwere trap makkelijker. maar meestal word ongeveer 45 graden aangehouden.
Alleen red ceder is wel een houtsoort die hier niet echt voor geschikt is. Deze houtsoort is veel en veel te zacht. Bijna alle houtsoorten kun je gebruiken zoals vuren / grenen. maar red ceder is een van de weinige soorten die voor dit soort toepassingen veel te zacht is.

Als je nooit een trap gemaakt hebt kun je ook een brede trapboom maken of een keepboom. Is misschien voor zoiets wel het gemakkelijkste
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
32
24
Kapellen (Antwerpen)
Voor onze eigen trappen heb ik overal waar ik kwam de trappen getest en met een vouwmeter op- en aantrede gemeten (levert heel grappige reacties op :cool:), van daar uit beslist dat voor onze gewoontes, onze beenlengte enz... een optrede van ongeveer 19 cm en een aantrede van ongeveer 21 cm heel prettig loopt - pakweg 43°. Omdat ikzelf op grote voet (letterlijk) leef, heb ik de ene trap in Z-vorm en de andere met losse zwevende treden telkens met 2,5 cm extra trapneus uitgetekend. We hebben ze nu een jaar of zeven in gebruik en vinden ze bijzonder comfortabel.

Mijn broer had drie jaar geleden een heel specifieke toepassing om zijn trap omhoog te laten scharnieren, maar de afmetingen van het traphalletje lieten niet to om een aantrede van 19cm aan te houden. Mijn uiteindelijke berekening kwam op 17,9 cm optrede en 22,1 cm aantrede, met een trapneujse dat 1,5 cm voor het stootbord uitsteekt. De helling van de trap is daardoor net geen 40° geworden. De website die hiervoor vermeld is, gaf heel vergelijkbare resultaten, maar om een of andere reden zat er altijd een verschil op, door in SketchUp te simuleren, heb ik dat kunnen aanpassen. Die trap heb ik in rubberwood uitgevoerd omdat die vanuit zijn leefruimte zichtbaar is. Trapwangen en treden 33mm dik, stootborden 18mm.
Het leukste aan die trap is dat we bovenaan aan elke zijde stalen scharnieren op maat gemaakt hebben (gelukkig vind mijn broer het wél leuk om met metaal te werken...) en het geheel met twee gasveren ondersteunen zodat het optillen en neerzetten van de trap zo goed als geen inspanning vraagt.
 

Bijlagen

  • received_553173309402580.jpeg
    received_553173309402580.jpeg
    32,8 KB · Weergaven: 56
  • Leuk
Waarderingen: Hopster en ZotVanHout

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
135
63
Schouwen-Duiveland
Hoi iknkan hem dan nog steeds nooit hijsen. De onderloop hoogte is dan 207 cm. Was meer omdat ik dat mooier vindt staan als hij tussen de spanten zou zitten als hij omhoog is getrokken😬😬😬
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.356
2.694
Heb je wel ruimte op zolder om het stuk overlengte van de trap vlak te leggen? De zoldertrap in mijn ouderlijk huis had ook een soort vlizo trap, maar dan uit een stuk. Je schoof hem eerst omhoog en dan kon je hem kantelen. Daar is dus ooit een mechanisme voor gemaakt. Maar je moet dan op je zolder genoeg ruimte hebben om de overlengte neer te kunnen klappen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
135
63
Schouwen-Duiveland
Ja ik ben bekend met het fenomeen vlizotrap. Hadden mijn ouders naar zolder ook.
Ja die ruimte is er.
Echter wil ik dat niet. Ik wil een vaste trap die ik alleen op kan hijsen.

Die vlisotrappen zijn altijd smal en wat stijl. Ik wil met mijn armen vol met spullen gewoon naar boven kunnen lopen.

Maar gaat goed komen. Met de calculator ben ik tot een mooie trap gekomen die ik kwijt kan qua hoogte etc. Alleen past die niet tussen de spanten maar als ik die ophijs heb ik nog een hoogte om eronder door te lopen van 204 cm.
Dus 95% van de mensheid zal zijn hoofd er niet tegen stoten 😂🤣😂🤣
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.356
2.694
Ik gebruik de term vlizo trap, maar het is een gewone trap, maar hij heeft een systeem dat met veren het gewicht van de trap compenseert, zodat je hem zonder grote krachtinspanning omhoog kan schuiven. Daar kan je hem vergrendelen en door het gewicht van de trap die boven uitsteekt, kan je hem weer makkelijk plat leggen. Echte vlizotrappen ga ik niet meer op. Ik heb al meerdere keren een trede afgebroken.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Helaas had ik niet zoveel ruimte voor een trap onder een hoek van 45 graden en dus is het 65 geworden. Wel is een kloeke trap fijn, bij de vorige begonnen de treden te splijten en daar ben ik bij deze niet bang voor ook niet wanneer ik zware spullen naar boven sjouw. De bomen zijn 140x38mm (SLS maten), treden 120x38x570 en de afstand tussen de treden is 235mm. De plafond hoogte is ca 2,4m.

Vergeet niet een antislip strip in te frezen in je treden, houtbewerking veroorzaakt nogal wat stof en maakt treden glad.

Deze trap kan omhoog en blijft op zijn eigen gewicht liggen, zo’n trap is wel zwaar maar hij gaat niet vaak omhoog, meestal in de winter.

Voor de treden had ik een freesmal gemaakt en de treden ca 10-15mm ingefreesd en geborgd met schroeven. Dat laatste heb ik gedaan omdat de trap vrijstaand is.
 

Bijlagen

  • IMG_1217.jpeg
    IMG_1217.jpeg
    94 KB · Weergaven: 33
  • IMG_1216.jpeg
    IMG_1216.jpeg
    100,3 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
81
9
Oss
Hoe groot is het trapgat eigenlijk.
Uit 2 delen en dan omhoog klappen moet wel kunnen
of met een los bordes dit je eventueel met de hand weg kunt pakken.

Maar scharnieren op de boom gaat zeker lukken dan kun je hem in het trapgat omhoog hijsen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.