Steekbeitels

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Na aanleiding van mijn topic "verbeteren kennis en vaardigheden" waar ik heel veel tips en trucs heb gekregen, bedankt daarvoor!, ben ik me momenteel aan het orriënteren naar de aankoop van steekbeitels. Ik gebruik momenteel mijn steekbeitels alleen om proppen gelijk te steken en om wat hout weg te beitelen. Ik wil graag mijn beitels gaan gebruiken waar ze voor bedoeld zijn: voor het maken van traditonele verbindingen e.d. Ik heb nu 2 beitels van Sandvik, een van Skandia en een van Nooitgedagt. Leuk, maar ik heb me voorgenomen om geen onder- om middelmatige zooi meer te kopen, dus ik wil nu alleen nog topkwaliteit gereedschap, dan maar wat langer sparen.

Nu is er natuurlijk al veel geschreven over steekbeitels, en Lie Nielsen komt er steeds weer bovenuit, maar ik wil graag een goed onderlegd advies. Het is namelijk zo, ik ben van plan om mijn hobby zo lang als ik kan te blijven beoefenen, en mischien lijkt het nu, als 18 jarige arme student ;) , overdreven om beitels van 60 euro stuk te kopen, maar ik wil gereedschap voor het leven.

Naast Lie Nielsen heb ik ook gekeken naar de beitels van Robert Sorby, ook heel mooi, maar die zijn erg luxe uitgevoert, en ik hou meer van praktisch gereedschap zonder opsmuk. Zijn er nog alternatieven? Ik vind het wel belangrijk dat ze van een merk moeten zijn, dat ook echt een houtbewerkersimago heeft, dus geen merk zoals Irwin of Bahco van de Gamma. Het moet sfeer hebben, zoals Lie Nielsen en Robert Sorby.

En wat is nu precies het verschil tussen Lie Nielsen, Robert Sorby, Hamlet, Pfeil, Kirschen??

Kunnen jullie me helpen?
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
In Fine Woodworling van sept/okt 2008 stond een test van (steek) beitels, hieruit blijkt dat er beitels bestaan van $6/stuk die praktisch even goed zijn als een Lie Nielsen van $50. Dus goede beitels hoeven niet duur te zjin. Laat je dus niet weerleiden tot het aanschaffen van een paar beitels, met prachtige exotische namen, van vele tientallen euro's per stuk. Tenzij je per sé beitels wilt die sfeer hebben, wat dat ook mag betekenen.

Het merk dat op dit forum ook vaak wordt genoemd is: Bahco. Inderdaad, gereedschap zonder opsmuk. Ik zou zeggen koop er één (voor een euro of 15) en probeer het zelf.
 

Arend

Nieuw lid
2 dec 2008
16
0
www.arendhuyskamp.nl
Volgens mij heb je helemaal niets aan een test uit een blaadje. Beitels hebben allemaal een eigen karakter. Het bestaat uit dingen als standtijd, afwerking enzovoort. Het is allemaal een kwestie van smaak.
Er zijn beitels waar je alleen maar over kan klagen als je het vervelend vindt om geld uit te geven. Dat geldt voor merken als sorby, crown en pfeil.
Er zijn prima middenklassers als bahco scandia stanley enzovoort. Deze beitels zijn prima als je ze vlak hebt gemaakt.
Er is de categorie waar je omheen moet lopen. Als een beitel minder dan 10 Euro kost verwacht ik troep. Wat troep is ontdek je vanzelf.
Kirschen is een buitenbeentje; schijnt een erg goede prijs/kwaliteitverhouding te hebben. Ik heb er alleen maar goede dingen over gehoord. Ik hoef ze niet; ze zijn te licht en ze glimmen te hard.
Geef mij maar pfeil. Ik gebruik verschillende merken beitel voor verschillend werk. Als ik jou was zou ik gewoon wat merken proberen; ook de bouwmarktbeitels. Hoe breder de beitel; hoe meer het loont er geld aan uit te geven.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Volgens mij heb je helemaal niets aan een test uit een blaadje. Beitels hebben allemaal een eigen karakter. Het bestaat uit dingen als standtijd, afwerking enzovoort. Het is allemaal een kwestie van smaak.
Ik weet niet of je de test gelezen hebt of ooit dit blaadje hebt gezien, waarschijnlijk niet. 23 merken beitels zijn aan een gedegen test onderworpen en deze op een aantal aspecten objectief getest. Ik kan je vertellen dat karakter en smaak daar niet toe behoren. Volgens mij gaat het erom dat je goed moet je gereedschap moet kunnen werken.

Er zijn prima middenklassers als bahco scandia stanley enzovoort. Deze beitels zijn prima als je ze vlak hebt gemaakt.
In de genoemde test zijn alle beitels vlak gemaakt voor er mee gewerkt ging worden.

Als een beitel minder dan 10 Euro kost verwacht ik troep.
Ik zou zeggen koop het blad, lees de test, koop de beitels die als 'best value' gewaardeerd werden, dan ontdek je het vanzelf.
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Woodworker, het is wel aardig om dat artikel te lezen. Zoals vaak met dit soort artikelen kun je er altijd wel inlezen wat je wilt horen. Wil je cheap, dan kan dat. Mijn advies is dat je niet alleen moet beargumenteren en ook gewoon moet doen waar je zin in hebt. Doe je in werkstukken waarschijnlijk ook en dat maakt nou juist het verschil!!!
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
peterderooij zei:
Het merk dat op dit forum ook vaak wordt genoemd is: Bahco. Inderdaad, gereedschap zonder opsmuk. Ik zou zeggen koop er één (voor een euro of 15) en probeer het zelf.

Bahco heeft vijf soorten steekbeitels in het assortiment. :idea: ( www. prof-tools.nl )
De 414 is een eenvoudige serie met PP handgreep
De 424p met twee componenten handgreep
De 434 is een erggnomische beitel met voordelen als slagvastheid en twee componenten handgreep .
De 425 is een universele serie met beukenhouten hecht,met een hardheid van 58-63 HRC.
De 1031 is een universele serie met kunstof hecht.met een hardheid van 58-60 HRC.
De breedte maten zijn vanaf 4mm tot 40 mm te verkrijgen. (http://www.esmax.nl )
Mijn ervaring met de 1031 en de 425 serie is ,een fijn te slijpenen/wetten beitel met een lange standtijd en voor een nette prijs ( voorbeeld :kunstof hecht 40mm br. €27.- )
Succes met je keuze ;)

---------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer---------
 

tuoh

Oud hout
@Woodworker,

in de loop der jaren heb ik nogal wat beitels bijeen gekregen, mijn oudste beitels zijn zweedse van Eskilstuna / E.A.Berg Sweden, de beitels zijn 40jaar oud en worden nog dagelijks gebruikt.

Enige jaren geleden een tweede set beitels aangekocht van Pfeil, waren niet goedkoop maar doen hun werk naar behoren, houden hun scherpte langer dan de Zweedse beitels, maar de hechten liggen niet echt prettig in de hand, 't is even wennen.

Twee jaar geleden heb ik nog een setje gekocht bij Dick, 5 Chinese beitels in HSS voor 55€, de aankoop was meer uit nieuwsgierigheid dan uit noodzaak, maar deze beitels vallen reuzegoed mee, ze zijn in veel gevallen handiger dan de voorgaand genoemde.

Deze Chinese beitels zijn kompakter dan hun Europese broeders, en werken aangenamer, ze hebben een heel lange standtijd, vragen weinig slijpwerk, als ze wat stomp worden even op de diamantsteen en je kan terug vooruit. (de hardheid is 64 HRC)

De totale lengte van deze beitels is 230mm, de bladlengte is 105mm, en ze zijn uitgerust met een simpel houten hecht dat er wat kwetsbaar uitziet, maar bij gebruik valt dit reuze mee.

Er is enkel bij het in gebruik nemen wat werk aan, even een scherpe rand opronden is blijkbaar teveel gevraagd, dat moet de klant dan maar even opknappen, maar je hebt dan ook een uitmuntende beitel voor weinig geld.

Mvg,

André
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
tuoh zei:
@Woodworker,

in de loop der jaren heb ik nogal wat beitels bijeen gekregen, mijn oudste beitels zijn zweedse van Eskilstuna / E.A.Berg Sweden, de beitels zijn 40jaar oud en worden nog dagelijks gebruikt.

Enige jaren geleden een tweede set beitels aangekocht van Pfeil, waren niet goedkoop maar doen hun werk naar behoren, houden hun scherpte langer dan de Zweedse beitels, maar de hechten liggen niet echt prettig in de hand, 't is even wennen.

Twee jaar geleden heb ik nog een setje gekocht bij Dick, 5 Chinese beitels in HSS voor 55€, de aankoop was meer uit nieuwsgierigheid dan uit noodzaak, maar deze beitels vallen reuzegoed mee, ze zijn in veel gevallen handiger dan de voorgaand genoemde.

Deze Chinese beitels zijn kompakter dan hun Europese broeders, en werken aangenamer, ze hebben een heel lange standtijd, vragen weinig slijpwerk, als ze wat stomp worden even op de diamantsteen en je kan terug vooruit. (de hardheid is 64 HRC)

De totale lengte van deze beitels is 230mm, de bladlengte is 105mm, en ze zijn uitgerust met een simpel houten hecht dat er wat kwetsbaar uitziet, maar bij gebruik valt dit reuze mee.

Er is enkel bij het in gebruik nemen wat werk aan, even een scherpe rand opronden is blijkbaar teveel gevraagd, dat moet de klant dan maar even opknappen, maar je hebt dan ook een uitmuntende beitel voor weinig geld.

Mvg,

André

Bedoel je deze beitels? http://www.dick.biz/dick/product/700996/detail.jsf
Ze zien er op het eerste oog niet uit, maar dat schijnt dus mee te vallen. Nadeel is dat ze niet in echt praktische maten verkocht worden. Pfeil is denk ik geen optie voor me, ik vind de handvaten niet mooi, en zoals je zegt, liggen ze ook niet fijn in de hand.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb ondertussen vele adviezen gekregen, en ook veel merken te horen gekregen die ik eerst nog niet kende, dus de keuze is er nog niet makkelijker op geworden. :)

Ik heb er ondertussen ook nog over nagedacht, en dit zijn in ider geval de minimale eisen:
- Houten hechten;
- Beitels moeten in alle meest voorkomende maten te koop zijn, d.w.z. tussen 3 en 50 mm breedte, in verband met nabestelbaarheid en uitbreiding. Dit vind ik belangrijk, omdat ik het mooi vind om alle beitels van hetzelfde type te hebben, dat vind ik praktisch omdat je eraan went, en ik vind het mooier;
- beginbudget zo'n 200 euro.

De Bahco 424 serie lijkt me opzich wel wat. Hardheid 59 tot 64 HRC. Nadeel lijkt me het kleine lichte handvat, heb deze beitel nog nooit in mijn handen gehad, lijkt op de Kirschen, en die bevielen me niet.

Ook krijg ik van sommige het advies beitels te kopen en te kijken hoe ze bevallen, dat is eigenlijk juist wat ik probeer te voorkomen, omdat ik graag 1 soort beiteltype wil.

Ik heb trouwens ook 1 beitel van Skandia, en die bevalt opzich goed, ligt fijn in de hand, lekker compakt beukenhouten handvat. Nadeel dat ze niet in alle maten te koop zijn, en de maten die ze verkopen zijn een beetje vreemd gekozen, bijv: 19 mm hebben ze wel, maar geen 20 en 18 mm. Verder kan ik geen enkele informatie vinden over het merk. Is het soms een soort eigen merk van bouwmarkten? Volgens mij is het ook een handelsmerk, en geen fabrieksmerk. googelen met "Skandia chisel" levert ook niks op.

MHG ziet er ook goed uit, maar hebben weer zo'n klein licht handvat. Ik voel graag dat ik gereedscahp echt in handen heb.

En dan Narex, ziet er ook erg goed uit, maar worden gemaakt in Tsjechië. In die Fine woordworking test zijn ze het beste geprijst in verhouding tot de kwaliteit, dat zegt niet dat ze ook echt goed zijn. Ze hebben wel een hardheid van 59 hRC.

Hoe kan het toch dat er zoveel verschil in prijs zit, terwijl de hardheden bijna overeenkomen? Is Lie Nielsen dan, naast dat ze gewoon goed zijn, dan toch zo duur omdat ze exclusief zijn? of zijn ze het echt waard? Ik kom er even niet meer uit.
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Ik heb trouwens ook 1 beitel van Skandia, en die bevalt op zich goed, ligt fijn in de hand, lekker compact beukenhouten handvat. Nadeel dat ze niet in alle maten te koop zijn, en de maten die ze verkopen zijn een beetje vreemd gekozen, bijv: 19 mm hebben ze wel, maar geen 20 en 18 mm. Verder kan ik geen enkele informatie vinden over het merk. Is het soms een soort eigen merk van bouwmarkten? Volgens mij is het ook een handelsmerk, en geen fabriekmerk. googelen met "Skandia chisel" levert ook niks

Skandia was ooit net als Nooitgedag een gerenommeerd gereedschap merk,maar is overgenomen door Bahco.

Succes met je keuze ;)


-------------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer-----------
 

tuoh

Oud hout
Hallo Woodworker,
Als we het hebben we het over Steekbeitels in Nederland, dan het volgende:

Vroegere Berg steekbeitels uit Zweden met het rode handvat waren erg goed,

Daarna volgde Nooitgedagt uit Nederland met een zweeds model en een (gekopieerd) rood handvat (welke nagenoeg gelijkwaardig waren aan Berg) de meest verkochte beitel in Nederland.

Later toen Bahco "Berg" overnam bleef het uiterlijk hetzelfde maar met een andere toch wel goede kwaliteit.

Nog weer later toen Sandvik "Bahco" overnam, leverde Sandvik nog lange tijd de Bahco en de eigen Sandvik steekbeitels.

De steekbeitels van Sandvik met het zwarte handvat werden vroeger bij Nooitgedagt gemaakt.

Nog weer later werd Sandvik verkocht aan Snap-On en mocht deze naam Sandvik niet meer worden gevoerd, men besloot toen om alles maar Bahco te gaan noemen.

De Stanley steekbeitels (engels model) kwamen bij Marples Engeland vandaan, en werden minimaal verkocht.

Skandia brengt ook een iets goedkopere steekbeitel op de markt (zweeds model), welke vermoedelijk eerst uit Frankrijk kwam en later uit Duitsland.

American Tools had meedere fabrikanten/merknamen onder zijn paraplu en wilde met een merknaam verder en dat werd IRWIN, probleem men moest kiezen voor Nooitgedagt of Marples als fabrikant voor steekbeitels en aangezien Marples met het engelse model wereld het meest word gebruikt moest helaas Nooitgedagt wijken (Nooitgedagt had zijn grootste afzet in Nederland). De huidige Irwin steekbeitels komen dus bij Marples vandaan.

Sandvik kon dus niet meer bij Nooitgedagt gemaakt worden, dus dit werd een totaal nieuwe lijn.
Deze lijn is nu het meest succesvol in Nederland. Men heeft de beitel nu uitgebracht in 3 uitvoeringen maar nu onder de naam Bahco, kwalitatief hoogwaardig en gelijkwaardig.

Mijn advies: De nieuwste serie professionele steekbeitels van Bahco (v/h Sandvik)

De kwaliteit van de snede heeft men zelf in de hand bij naslijpen (vouw) en wetten (snede)
Let op het juiste aantal graden van vouw en snede en tijdens het slijpen van de vouw (zelden nodig) dat men het staal niet verbrand/verhit met ontlading van de hardheid tot gevolg!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.