Stationaire schuurmachine

Bernardo

Actieve deelnemer
28 jul 2015
40
2
In het oosten van nederland
Hallo forumleden
Ik ben op zoek naar een goede stationaire schuurmachine.
Waar ik hem (of haar) voor nodig heb is hoofdzakelijk het aan alle kanten haaks schuren van onderdelen die ik gebruik in bv speelgoed etc.
Mijn belangstelling gaat uit naar de Record Power DS300 schijfschuurmachine, heeft iemand hier ervaring mee en zijn er in deze prijsklasse ca 300 a 400 euro misschien ook nog andere machines op de markt?

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.509
807
Moordrecht
Ik heb de Record Power, zeer degelijke machine en met wat moeite, ook heel goed haaks te krijgen. Let wel, met een schijf heb je wel het nadeel dat de buitenkant van de schijf sneller schuurt dan de binnenkant. De optie van Jollenbaas is dan een hele goede.

Maar schuur je voornamelijk kleinere onderdelen, is het een fantastische machine. Ik heb er nog een aparte spindelschuurmachine bij. De combi is onverslaanbaar

Bernardo

Actieve deelnemer
28 jul 2015
40
2
Ik heb de Record Power, zeer degelijke machine en met wat moeite, ook heel goed haaks te krijgen. Let wel, met een schijf heb je wel het nadeel dat de buitenkant van de schijf sneller schuurt dan de binnenkant. De optie van Jollenbaas is dan een hele goede.

Maar schuur je voornamelijk kleinere onderdelen, is het een fantastische machine. Ik heb er nog een aparte spindelschuurmachine bij. De combi is onverslaanbaar
Hallo Rizz
Wat bedoel je "met wat moeite goed haaks te krijgen" Er zit ook een geleiding bij, zit daar misschien enige speling in?

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.509
807
Moordrecht
Ik bedoel daarmee dat t goed te doen is, maar dat het wel wat moeite kost. De geleider zit wel wat speling op, het voordeel is wel dat je 'm tegen de sleuf aan kan drukken met je geleidende hand (naar je toe kan trekken)

Jollenbaas

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
95
49
Velserbroek
www.ssrp.nl
Hallo Jollenbaas
Hier zit geen geleiding bij, loop je niet het risico dat het hout wegschieten als je de band gebruikt.
Het lijkt mij ook moeilijk om hier hout goed haaks op te schuren, dat is wel mijn insteek
Hoi,
Er zit een beveiliging op tegen doorschieten, zie foto. Nog niet meegemaakt dat het nodig was. Ook niet met hard eikenhout en een korrel 60 schuurband. Mijn tafel is netjes haaks hoor. 😀
Groet, Robert

Bijlagen

• hbm-2016-10-add-02.jpg-1200x600-23334ebc88.jpg
    hbm-2016-10-add-02.jpg-1200x600-23334ebc88.jpg
    15,4 KB · Weergaven: 91
  • Leuk
Waarderingen: Stookhout en Sytema

huge

Actieve deelnemer
15 jan 2014
51
16
33
Angerlo
www.instagram.com
Ik heb ooit toen ik nog niet zo lang met hout werkte ook de behoefte gehad voor een dergelijke machine. Maar i.v.m geld heb ik het maar zelf gemaakt mbv 2 oude electro motoren. Zie foto. Wellicht kan het je inspireren dan kan je m net zo haaks maken als je wilt. Ik heb meteen de grootste schuurband gekocht die ze hadden en dat was de maat.

Bijlagen

• Screenshot_20230302_233409_Instagram.jpg
    Screenshot_20230302_233409_Instagram.jpg
    53 KB · Weergaven: 91
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

mans

Post veel
12 feb 2012
1.085
117
ook een zelf bouw, met een wasdroger motor.

Bijlagen

• 20230303_151030.jpg
    20230303_151030.jpg
    44,6 KB · Weergaven: 65
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.344
3.461
Gaanderen
Ik heb een schijf op de draaibank. Heb ik meteen een regelbaar toerental. Je voor zuiver haaks schuren moet ik nog wat maken.
Hegner heeft ook mooie schijfschuurders. Nadeel ze zijn wel wat duurder maar van hoge kwaliteit.

Bernardo

Actieve deelnemer
28 jul 2015
40
2
Ik heb een schijf op de draaibank. Heb ik meteen een regelbaar toerental. Je voor zuiver haaks schuren moet ik nog wat maken.
Hegner heeft ook mooie schijfschuurders. Nadeel ze zijn wel wat duurder maar van hoge kwaliteit.
Ik heb ook een draaibank misschien is dat iets om te proberen ik neem het in ieder geval mee.
Groetjes Bernardo

Bernardo

Actieve deelnemer
28 jul 2015
40
2
Hoi,
Er zit een beveiliging op tegen doorschieten, zie foto. Nog niet meegemaakt dat het nodig was. Ook niet met hard eikenhout en een korrel 60 schuurband. Mijn tafel is netjes haaks hoor. 😀
Groet, Robert
Hallo Robert
het gaat er niet om of de tafel goed haaks is (dat is uiteraard in te stellen) maar het gaat om het haaks schuren in het verlengde van de band.
Groetjes Bernardo

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.704
1.052
71
Veldhoven
Hoi Jan
Kom nog even terug op deze machine, zit er speling in de verstekgeleiding? Die speling is nl bij de machine die ik heb gehad van HBM zeer groot daarom kon ik met geen mogelijkheid een blokje haaks schuren.
Groetjes Bernardo
Hoi Bernardo,
Dat ding gebruik ik niet, want ik schuur uit de vrije hand.
Feit is wel dat de geleverde verstekgeleider een slap plastic ding is. De strip past wel spelingvrij in de sleuf.
Maar het dwarsstuk is te slap.
Ik heb echter genoeg van die dingen liggen van andere apparaten om er eentje aan te passen als ik het nodig heb.
Dus op dit punt scoort HBM inderdaad slecht ja.
Grtz, Jan

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.