Stationaire kettingzaag?

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Ik vroeg me gewoon af: Voor veel electrisch handgreedschap is er een soort klem of frame waarmee een stationaire machine wordt benaderd: de boormachine in de standaard, de bovenfrees in een lift onder de tafel, de decoupeerzaag onder een blad benadert de figuurzaagmachine en de lintzaag. Een handcirkelzaag onder een tafel benadert een tafelzaag en op een rail is het net een afkortzaag; een schaafmachine in een 'rig' doet net of 'ie een (smalle) vandiktebank is.
Het doel is meestal om met de machine in frame een grotere nauwkeurigheid of constantheid te bereiken dan mogelijk is wanneer de machine 'uit de hand' wordt gebruikt.

Wat ik niet heb kunnen vinden is een stationaire opstelling, als zaag, voor een kettingzaag. Een slotkastgatensteker is geen zaag maar een frees. De 'Alaskan sawmill' laat ik even buiten beschouwing. Dat een geleider voor de handmachine en geen stationaire opstelling.
De enige stationaire toepassing van een zaagketting om te zagen die ik zag is in een ongelukkige 'Barbie' variant: de Bosch AdvancedTableCut 52. Dat is een flop en het is duidelijk waarom: de technische complexiteit van een zaagketting met al zijn onderdelen (=kosten) en de nodige smering laat zich niet vertalen naar een poppenhuis formaat waar je ook met een simpel decoupeerzaagje of cirkelzaagblad af kunt.
Bleef ik zitten met de vraag of een stationaire verticale zaagketting niet bruikbaar zou zijn als de zaagdiepte te groot wordt voor een cirkelzaag en het enige alternatief een manshoge lintzaag is. Denk aan een stevig kaliber standaard electrische kettingzaag, zwaard 35 cm, verticaal opgesteld in een tafel, om een stam in moten, planken of plakken te zagen. Ten opzichte van een grote lintzaag is er natuurlijk meer zaagverlies maar die kettingzaag til je na gebruik met één hand uit de steun en je stopt hem in de kast.
Gevaar is dat de zaagketting, als hij breekt, als een zweep over de top van de zaag kan komen. Een spouwmes achter de zaag en een kap over de kop van de zaag zouden dat probleem reduceren.
Mis ik iets?
 
Laatst bewerkt:
J

j1eke

Guest
Wat denk je met zoiets te gaan zagen? Voor een exacte zaagsnede is het niet geschikt en voor een heel diepe zaagsnede zul je goede geleiding van het hout (een soort slede waar je het hout op vast kunt zetten?) moeten hebben, wat uiteindelijk een lintzaag een makkelijker optie maakt, lijkt me.
Ook zul je enorm veel kracht moeten zetten om het hout door de zaag te bewegen, wat het snel behoorlijk gevaarlijk maakt in mijn beleving.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb wel eens karretjes gezien met een krachtstroommotor en een lang (meter) kettingzaagblad er op, bedoeld om op een houtzagerij een stam af te korten, of een bundel planken. Dat is semi-stationair.
En verder zit er in héél veel brandhoutzaag/-kloofmachines een stationaire kettingzaag.

Maar ik denk dat je voorbeeld t.o.v. een lintzaag gewoon te veel verlies produceert (en dus te veel vermogen nodig heeft).
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
459
628
47
Breda
Waarom zou je een hele boom door de zaag willen duwen als je de zaag door een boom kan duwen?
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
55
25
Zuid Holland
Waarom zou je een hele boom door de zaag willen duwen als je de zaag door een boom kan duwen?
Precies wat ik denk. Is de machine handzamer dan het werkstuk, dan breng je de machine naar het werkstuk toe.

De vergelijking met een lintzaag is wellicht niet heel eerlijk, de kwaliteit van de zaagsnede bij de lintzaag lijkt me meer waard dan het feit dat je de kettingzaag in de kast kan leggen (en je alsnog met een lomp frame zit dat in de weg staat).
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
913
317
@j1eke, waar berust jouw aanname op dat je bij een kettingzaag in een vaste opstelling enorm veel kracht moet zetten? Met een goede schulpketting gaat e.e.a. redelijk eenvoudig, ongeveer als bij een Alaskan Sawmill. Ik heb zelf zoiets en kan je verzekeren dat dit heel aardig werkt.
 
J

j1eke

Guest
@j1eke, waar berust jouw aanname op dat je bij een kettingzaag in een vaste opstelling enorm veel kracht moet zetten? Met een goede schulpketting gaat e.e.a. redelijk eenvoudig, ongeveer als bij een Alaskan Sawmill. Ik heb zelf zoiets en kan je verzekeren dat dit heel aardig werkt.
Omdat je een stuk hout door de zaag moet bewegen met een enorme diameter of doorsnede en ook nog tegelijk schulpen met een kettingzaag. Die krachten bij elkaar lijken me wel zo groot dat je niet met finesse meer kunt werken.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Dank allemaal.
Toepassing die mij voor ogen stond was zaagwerk waar geen hoge nauwkeurigheid of kwaliteit van de zaagsnede is vereist maar dat qua dikte buiten bereik van de cirkelzaag valt, maar binnen het bereik van een elecrische kettingzaag, dus zeg 80-250 mm. Aan grootte en gewicht is geen ondergrens, wel de bovengrens dat het zo handelbaar is dat het op een werktafel gelegd en gemanipuleerd kan worden.
Stel cirkelzaag of afkortzaag is een tafelmodel dat staat in een 'dok' in de werkbank. Idee was tafelzaag eruit, kettingzaag, in een passende plaat gemonteerd, erin en zagen maar, gebruik makend van de faciliteiten die de werkbank biedt: vlakke ondergrond op goede werkhoogte, referentiepunten en geleiding, licht, stofafzuiging; allemaal dingen die je niet hebt als je de kettingzaag uit de hand gebruikt op locatie. Verder zou er geen aparte soort werkkleding nodig zijn. Persoonlijke bescherming kan zijn als bij een lintzaag.
Schulpzagen zou inderdaad precies zijn als een Alaskan sawmill, alleen 90 graden gedraaid en een stamdeel zou op een klein frame moeten liggen om het recht te houden, net als dat bij elke andere zaag ook nodig zou zijn. Als het stuk te zwaar is om te schuiven helpen een paar wieltjes.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Dank allemaal.
Toepassing die mij voor ogen stond was zaagwerk waar geen hoge nauwkeurigheid of kwaliteit van de zaagsnede is vereist maar dat qua dikte buiten bereik van de cirkelzaag valt, maar binnen het bereik van een elecrische kettingzaag, dus zeg 80-250 mm. Aan grootte en gewicht is geen ondergrens, wel de bovengrens dat het zo handelbaar is dat het op een werktafel gelegd en gemanipuleerd kan worden.
Stel cirkelzaag of afkortzaag is een tafelmodel dat staat in een 'dok' in de werkbank. Idee was tafelzaag eruit, kettingzaag, in een passende plaat gemonteerd, erin en zagen maar, gebruik makend van de faciliteiten die de werkbank biedt: vlakke ondergrond op goede werkhoogte, referentiepunten en geleiding, licht, stofafzuiging; allemaal dingen die je niet hebt als je de kettingzaag uit de hand gebruikt op locatie. Verder zou er geen aparte soort werkkleding nodig zijn. Persoonlijke bescherming kan zijn als bij een lintzaag.
Schulpzagen zou inderdaad precies zijn als een Alaskan sawmill, alleen 90 graden gedraaid en een stamdeel zou op een klein frame moeten liggen om het recht te houden, net als dat bij elke andere zaag ook nodig zou zijn. Als het stuk te zwaar is om te schuiven helpen een paar wieltjes.
Ik vind het een goed idee, niet iedereen heeft een grote lintzaag en met een stationaire opstelling met een geleider zou je een redelijk resultaat moeten kunnen halen wat met weinig schaafverlies een vlakke balk op gaat leveren.

Ik zeg gewoon maken en gaan maar wel goed nadenken over veiligheidsrisico's
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
913
317
@j1eke Het kost niet enorm veel kracht, je moet alleen even de tijd er voor nemen. Het gaat minder snel dan met een grote lintzaag, maar met een scherpe schulpketting krijg je elke boom in plakjes.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
hoe groter het stuk hout hoe makkelijker het is om het te laten liggen en de zaag er overheen te halen. Mischien is het een idee om een opstelling te maken zodat je het hout laat liggen en de kettingzaag er met een geleider overheen haalt, soort alaskan mill maar dan anders... meer een hulpstuk wat een al vierkant stuk hout opdeelt in 2 of wat dan ook.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
... Mischien is het een idee om een opstelling te maken zodat je het hout laat liggen en de kettingzaag er met een geleider overheen haalt, soort alaskan mill maar dan anders...

Heb ik ook aan gedacht. Soort grote uitvoering van die Advanced Table Saw. Dat maakt het frame wel groter maar inderdaad betere stabiliteit van het hout. Alternatief is een 'slagzwaard' opstelling. Die hoeft nauwelijks groter te zijn dan een vaste opstelling.
 
J

j1eke

Guest
@j1eke Het kost niet enorm veel kracht, je moet alleen even de tijd er voor nemen. Het gaat minder snel dan met een grote lintzaag, maar met een scherpe schulpketting krijg je elke boom in plakjes.
Een goed werkende kettingzaag kost inderdaad niet veel kracht en is zelfvoedend zelfs. Maar dat gaat alleen op als de zaag vrij kan bewegen. Bij een stationaire zaag zul je zelf moeten voeden. Het maakt dan niet eens zoveel uit hoeveel druk je voor het zagen hoeft te zetten, constante druk houden gaat gewoon zwaar bij grote balken en een kettingzaag schulpt nou eenmaal niet zo snel, hoe goed je ketting ook is.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Twee dingen die ik me afvraag:
1 - met de het zwaard permanent omhoog, blijft de smering dan goed werken?
2 - wat betreft de nodige kracht: ik zie gebruikers van een kettingzaag vaak een beetje 'wiebelen' waardoor de bodem van de zaagsnede een beetje bol wordt. Het zwaard van de zaag is ook een beetje convex, waardoor tanden en hout elkaar op ieder moment maar over een korte afstand raken waardoor de druk lokaal hoog is, dus veel afname) terwijl de kracht nodig om de zaag ketting langs het hout te trekken toch beperkt is.
(Zelfde reden waarom de onderkant van een trekzaag bol is: de 'trekkers' bewegen hun eind van de zaag ook op en neer.)
Een vast opgestelde zaag 'wiebelt' niet en zal dus meer druk vragen en wellicht een hoger vermogen vereisen. Of vergis ik me?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ik kwam dit tegen en moest toen even denken aan wat ik voorstelde, dit is wat ik ongeveer in gedachten had, hiermee fixeer je een balk op de te zagen balk waar je een jij met je kettingzaag over laat lopen.

Geen banden of belangen bij de website waarop dit staat:

Mini chainsaw mill / Edging mill
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.