Startrite 165 Tilt Arbor Tafelzaag

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
504
168
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Hallo
Onlangs van een forumlid een Startrite 165 tafelzaag overgenomen en deze helemaal nagelopen.
Maar er zijn een paar onderdelen welke ik graag wil vernieuwen en er de juiste gegevens voor zoek.
Zo wil ik graag weten welke schroefdraad de knop (nr.131) op de tekening van het gelei heeft.
En graag de maten van de v-snaar die er op hoort, daar zit nu een getande op, maar ergens op het forum is geschreven dat daar een gladde op moet i.v.m stofophoping!
Ik heb de onderdelenlijst van A.L.T saws and spares, maar deze vind ik wel erg duur om een snaar of knop over te laten komen.
Misschien ook iemand die ergens in de hoek nog onderdelen heeft liggen, want bij het vernieuwen van de lagers is mijn zaagarm lagerophanging gescheurd/ afgebroken!
(koud weer, flinke mep, niks ondersteund🫣😓, zie foto,s). Nu kan ik deze wel laten lassen, maar dat moet ik ook nog even uitzoeken waar, want schijnt nogal bewerkelijk te zijn!
Voor wat het waard is, het is een mooie machine met degelijk engels metaalwerk en deze zou ik graag weer 100% willen hebben voor mezelf.

20260123_152537.jpg20260123_152549.jpg20260123_152519.jpgBekijk bijlage 164842TA165-TA145-RIP-FENCE-SM191 jpg.jpg

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.007
4.078
Getande v riem kan je gewoon gebruiken. Geeft minder warmteontwikkeling. Je hebt vrij kleine poelies. Zit er wel schroefdraad in die knop?

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
330
80
Groningen
Even los van de v riem:
In een eerder aankoopverslag wat ik maakte gaf een medelid een linkje op voor onderdelen. Wellicht nuttig.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.007
4.078
Het onderdeel dat hij gemold heeft kost 300 pond. Tel daar de bijkomende kosten bij en je kan ook een complete zaagtafel van marktplaats trekken. Heb je ook gelijk een hoop reserve onderdelen.

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
240
62
Wanroij
Ik heb ooit een gietijzeren motorophanging van een zaagtafel gerepareerd met metaal lijm. Was een vergelijkbare breuk. Aan beide zijkanten 4mm plaatjes door en door geschoefd/ gelijmd. Zit nu al zeker 2 jaar muurvast.

Natuurlijk is een nieuw onderdeel beter, maar als dat niet leverbaar(kosten etc) is dan is dit misschien wel een oplossing.

Lassen van gietijzer is mij altijd verteld dat het lastig gaat.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.007
4.078
Het lager van de zaagas zit er in. De positie mag dus niet veranderen. Gewoon nieuw onderdeel zoeken.

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
504
168
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Zit er wel schroefdraad in die knop?
Ja, maar dit is niet metrisch.
Deze documentatie heb ik doorgespit en al verwerkt in een boekwerkje, daar komen ook de prijzen vandaan die chevy noemt, maar ze geven geen specificatie van de onderdelen op!
En inderdaad erg veel geld!

Het lager van de zaagas zit er in. De positie mag dus niet veranderen. Gewoon nieuw onderdeel zoeken.
Klopt maar de lagerbus loopt een stukje door(foto 1) zodat het afgebroken stuk zelf centreert op de bus!
En een nieuw onderdeel probeer ikhier dus ook te zoeken!

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.007
4.078
Je hebt het over een lagerpassing van een honderdste mm. De lagerpassingen zijn in een opstelling bewerkt. Zelfs bij de kleinste afwijking krijg je het niet meer in elkaar. Als het met geweld zou lukken, dan breekt het gietijzer naast je las.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.