Starten open houtwerkplaats in de Turfcentrale in Veendam

Sjoerd Gardien

Actieve deelnemer
14 okt 2010
49
23
Wildervank
www.atlasenkaart.nl
Beste forummers,

Sinds een paar jaar houd ik me veel bezig met klussen en beheren van kunstbroedplaats de Turfcentrale in Veendam
(zie voor het gebouw en historie www.turfcentrale.nl)
Hierin is atelierruimte en sinds eind vorig jaar hebben we een behoorlijke hal vrij.
Al meerdere keren hebben we gedacht over een open houtwerkplaats, en nu deze hal vrij is en er een docent meubelmaken is die mee wil doen willen we er nu echt werk van maken.

Het idee is een behoorlijk uitgeruste werkplaats waar overdag professionals kunnen werken (verhuur per vaste dag of dagdeel, eventueel als het past meer tegelijk), waar cursus gegeven kan worden, en waar ook open werkplaats gehouden kan worden.
De ruimte zelf is onggeveer 12 bij 10 meter en mooi hoog. (een grote loopkat hangt op ongeveer vijf meter hoogte)
Ik houd de ruimte leeg tot dit plan doorgaat of niet. Dinsdag 27 januari heb ik overleg met de provincie Groningen over Leader subsidie voor de inrichting.

Nu hoop ik mensen te vinden in de buurt van Veendam, die misschien gebruik willen maken van de faciliteit en of mee willen denken over de opzet en inrichting van de werkplaats. Woon je niet in de buurt en wil je wel meedenken, dan waardeer ik dat ook enorm.

De werkplaats ligt aan een behoorlijk plein waar we met we werkplaats ook eens een forum bijeenkomst of houtmarkt/event kunnen houden als daar animo voor is.

Met de meubelmaker heb ik de volgende lijst machines opgesteld:

formaatzaag digitaal instelbaar
vlakbank
vandiktebank
afkortzaag
freestafel
langatboor
lintzaag
kolomboor
afzuiging
stapelaar (om hout en werkstukken in stellingen te kunnen zetten, ik heb er nu drie stellingen staan die mooi tegen wanden kunnen om boven werkstukken en hout en evt werkbanken te kunnen plaatsen)

Hier genoemd:
Houtdraaibank
Stationaire bandschuurmachine

Ik moet ook een plattegrond maken om alles in te passen. Er moeten ook voldoende werkbanken in om cursus te kunnen geven aan zes of acht personen.

Dus bij deze de vraag: Kom je uit Veendam of omgeving of ken je wellicht iemand daar met een houten hart? Dan zou het leuk zijn van je te horen.
Ideeën en tips zijn welkom.

Sjoerd

Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.422
788
Mooi initiatief, Sjoerd! Er zullen nog wel meer wensen/ideeën geopperd worden, hier alvast de eerste:

Zorg voor een fatsoenlijke houtdraaibank met bijbehorende gereedschappen, daar zijn m.i. altijd liefhebbers voor.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.165
3.895
Gaanderen
Ik heb geen verstand van een cnc formaatzaag maar als je zo'n machine door "iedereen" te laten gebruiken dan denk ik dat dit problemen kan geven. Bij een gewone formaatzaag heb je dit veel minder. Lang niet iedereen kan of wil met een computer zagen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead, jaap en Kor

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
435
180
Almen aan zee
Je zal maar in of rond Veendam wonen, en dan de mogelijkheid tot zo'n werkplaats krijgen...
Geweldig initiatief!

Wat je vraag over ideeën en tips betreft: een stationaire bandschuurmachine?

Sjoerd Gardien

Actieve deelnemer
14 okt 2010
49
23
Wildervank
www.atlasenkaart.nl
Ik heb geen verstand van een cnc formaatzaag maar als je zo'n machine door "iedereen" te laten gebruiken dan denk ik dat dit problemen kan geven. Bij een gewone formaatzaag heb je dit veel minder. Lang niet iedereen kan of wil met een computer zagen.
Sorry, ik bedoel geen cnc,maar een die je digitaal automatisch afstelt (een altendorf elmo III)
en voor allemachines wordt het waarschijnlijk dat je eerst een cursus/instructie gevolgd moet hebben voor je er mee mag werken

• Leuk
Waarderingen: Roel22 en Wim Kluck

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.422
788
Ik zie het [houtdraaien] wel als andere tak van sport.
Ik begrijp wat je bedoelt, als je het over houtdraaiwerk op zich hebt. Het is echter ook dé techniek om ronde elementen aan de te maken meubelstukken toe te voegen, of het nu klassiek of modern werk is. Ik neem toch aan dat het niet alleen plaatwerk wordt...
Zie als voorbeeld een kastje dat ik in 2012 voor mijn dochter heb gemaakt. Het draaiwerk was het meest uitdagende en daarmee ook het leukste deel van het proces.

Ik kom graag eens kijken als het zo ver is, de afstand Mi Casa - Veendam is goed te doen.

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
561
64
Groningen
Geweldig initiatief! Heel veel succes met de subsidieregeling en het opstarten!

Je zou eens bij de stadswerkplaats in Groningen kunnen kijken, ik kwam daar graag tot ik zelf een garage kon inrichten. Redelijk zelfde idee met cursussen en verhuur van tafels aan particulieren en ondernemers.

Wat ik zelf irritant vond als hobbyist is wanneer een bedrijfje daar productie ging draaien, kon je uren niet bij een zaag of waren alle (100+) klemmen in gebruik. Kwam niet vaak voor, maar kan me voorstellen dat als bedrijven je doelgroep zijn je meer gereedschap nodig hebt en mss andere afspraken moet maken over gebruik.

Moet zeggen dat de draaibank toendertijd voornamelijk stilstond, al vind ik het zelf leuk om te draaien.

• Leuk
Waarderingen: Sjoerd Gardien

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
171
58
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Wat een leuk initiatief! Wij hebben een werkplaats met 4 mensen, dus ik heb wel wat tips:

- zorg voor voldoende werkbanken en montagetafels. Wij hebben als montagetafel een oud hoog-laag bed op wielen.

- kijk of je bij deze tafels voldoende stroompunten hebt. Het liefst van onder of boven, zodat je niet overal verlengsnoeren naartoe moet leggen.

- regel voldoende 'klein electrisch gereedschap' als: invalzaag, bovenfrees, schuurmachines, domino, enz.

- centrale afzuiging voor de grote machines is het fijnst, maar hangt af van de afstand tot de apparatuur.

Sjoerd Gardien

Actieve deelnemer
14 okt 2010
49
23
Wildervank
www.atlasenkaart.nl
Wat een leuk initiatief! Wij hebben een werkplaats met 4 mensen, dus ik heb wel wat tips:

- zorg voor voldoende werkbanken en montagetafels. Wij hebben als montagetafel een oud hoog-laag bed op wielen.

- kijk of je bij deze tafels voldoende stroompunten hebt. Het liefst van onder of boven, zodat je niet overal verlengsnoeren naartoe moet leggen.

- regel voldoende 'klein electrisch gereedschap' als: invalzaag, bovenfrees, schuurmachines, domino, enz.

- centrale afzuiging voor de grote machines is het fijnst, maar hangt af van de afstand tot de apparatuur.
Dank je! dit zijn bruikbare tips! goed idee van dat bed.

Sjoerd Gardien

Actieve deelnemer
14 okt 2010
49
23
Wildervank
www.atlasenkaart.nl
Geweldig initiatief! Heel veel succes met de subsidieregeling en het opstarten!

Je zou eens bij de stadswerkplaats in Groningen kunnen kijken, ik kwam daar graag tot ik zelf een garage kon inrichten. Redelijk zelfde idee met cursussen en verhuur van tafels aan particulieren en ondernemers.

Wat ik zelf irritant vond als hobbyist is wanneer een bedrijfje daar productie ging draaien, kon je uren niet bij een zaag of waren alle (100+) klemmen in gebruik. Kwam niet vaak voor, maar kan me voorstellen dat als bedrijven je doelgroep zijn je meer gereedschap nodig hebt en mss andere afspraken moet maken over gebruik.

Moet zeggen dat de draaibank toendertijd voornamelijk stilstond, al vind ik het zelf leuk om te draaien.
Dank je!
Ik kijk idd oiok bij de stadswerkplaats
Vooral van die klemmen is ook een ding. Lastig op te lossen denk ik, buiten dat je iets met planning kan doen.
Klemmen moeten soms even staan we kunnen ook niet alles in enorme hoeveelheden hebben,

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.142
2.390
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik stel mij beschikbaar voor meedenken en misschien een bijeenkomst bezoek als mijn agenda dat toelaat. Ik woon relatief dichtbij (regio Emmen, Drenthe) en heb enige ervaring met het inrichten van een werkplaats :p.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.