Starten met traditionele houtbewerking?

Blurg

Nieuw lid
27 aug 2023
4
7
Almere
Van nietsnut gaan starten met houtbewerking. Dat lijkt me mooi!

Al tijden laat ik dingen om en rond het huis niet doen, of ik laat het doen.
Dit knaagt aan mij. Soms kom ik bij vrienden en zie wat zij allemaal zelf hebben gemaakt.
Het leek mij leuk om in elk geval de dingen met hout zelf te kunnen gaan doen.


Hout bewerken lijkt me mooi, en dan vooral machineloos. Zoveel mogelijk op een traditionele manier, met handgereedschap.
Het mag best machinaal, het is geen evangelie, maar in elk geval zoveel mogelijk.

Ik ben alleen totaal niet thuis in de wereld van hout. Het enige wat ik ooit heb gemaakt is een houten plankje voor in een kast. Eigenlijk ben ik een computer nerd die nooit wat zelf doet. Dus ik moet alles nog gaan beleven en leren.
Wat voor zaag moet ik hebben, hoe maak ik houtverbindingen, hoe krijg ik dingen recht, wat voor hout soorten zijn er. Hoe moet het allemaal?

Het lijkt mij ook een fijne niet digitale bezigheid, eens niet achter het scherm en met je handen bezig zijn. Het geluid van de handzaag of de schaaf, heerlijk. Ik denk dat het een prachtig ambacht is en dan met name zonder gevaarlijke machines die lawaai en stof maken.

De plannen zijn diverse meubels, een houten voorportaal, een container plaats, fotolijstjes, herstel aan het huis, een hout gestookte sauna voor buiten, een buiten verblijf, hondenhok, ja noem het maar op.

Wat zou het prachtig zijn als ik dat zelf kan doen!
Ik heb een houten logbouw woning van Finnhouse, daar zit sowieso wat hout herstel in, en dat heeft echt hoge prioriteit.
Houten delen van het balkon moeten vervangen worden.

Om hiermee te beginnen moet ik wel ruimte hebben, ik heb helaas geen garage, en in het huis is niet praktisch.
Ik zou wel gebaat zijn bij een houten werkruimte, dat zou ik dan mooi zelf kunnen maken :)

Allereerst heb ik een houten tuinhuis met allemaal troep erin, ik zou daar in elk geval mee kunnen beginnen, het is 2,5 bij 3m.
Er past net een werkbank in en aan 1 wand zou ik wat spullen kunnen hangen.

Maar omdat ik er helemaal niets van weet, begin ik niet met dingen zomaar te doen, maar eerst eens wat te gaan lezen. Momenteel ben ik in een mooi boek over traditionele houtbewerking aan het lezen en heb nog geen hout aangeraakt. Ook is het veel uitzoekwerk van wat ik nou nodig heb. Het rommel gereedschap wat ik heb lijkt mij geen goede toolset om mee te beginnen. Een hoop leeswerk dus!

Te be continued!


De houtbewerking workshop om mee te starten :) Beetje gaar en klein, maar vanuit hier hoop ik de start te kunnen maken voor de eerste hout brouwsels :)

PHOTO-2023-08-28-15-57-37.jpg

PHOTO-2023-08-28-15-58-32 (1).jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Wouterst en Rizz

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom !
wil je een duwtje in de rug om te starten, volg dan een cursus, of doe hier een rondvraag om in de omgeving een collega te vinden die jij in het begin wil begeleiden
een rondvraag dien je regelmatig een schop te geven opdat de leden die op 'wat is er nieuw' klikken, je opmerken
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Welkom op het forum, Blurg! Er zitten hier wel meerdere houtbewerkers met handgereedschap (waaronder mezelf). Ik heb heel veel geleerd van Paul Sellers:
Begin eens met het leren restaureren en afstellen van een handschaaf:
En als eerste project maak je dan een werkbank (remake):
Ik heb het nog geleerd met de oude serie, die hij in zijn tuin gemaakt heeft:
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Hoi nieuw lid. Je kunt hier op het forum al veel informatie vinden. Ook Youtube is een goede bron van informatie als je start. Vooral in de categorie waar je over spreekt, met houtconstructies buiten. Daarvan staat veel online, vooral vanuit Amerikaanse kanalen.

Als je eens wilt sparren, in woon in Ermelo, wellicht is dat bereikbaar vanuit Almere. Maar er zijn vast forumleden die dichterbij zitten.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Welkom op het forum! Wij zijn ook bewoners van een Finse woning (Honka Logs). Regelmatig onderhoud aan te doen wat ik gelukkig zelf kan. Zie onderstaand topic. Voor advies over reparatie en verf-werk kan ik terecht bij Finnpaints (Peck de Jong).

Succes met je plannen en veel genoegen op het forum!

Fons

 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
816
Omgeving Leiden
Het is met houtbewerken hetzelfde als met broodbakken. Je kan er heel veel over lezen maar je moet het echt doen om handigheid te krijgen en het onder de knie te krijgen.
Een basiscursus houtbewerken beveel ik dan ook aan. Onder begeleiding, al het gereedschap dat je nodig hebt bij de hand alsmede een leraar die je meteen om raad kan vragen.
Zoek op 'cursus houtbewerking voor beginners' en kies er een uit. 'De Schrijn' wordt hier vaak genoemd, is wel een beetje uit jouw buurt, maar er zijn vast andere in jouw omgeving.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Blurg

Nieuw lid
27 aug 2023
4
7
Almere
Hoi!

Wat veel reacties, heel leuk! :)

Even proberen om alles te beantwoorden.
Ik heb een vriend die lange tijd meubelmaker is geweest, dus daar kan ik wel met vragen terecht.

Cursussen heb ik wel naar gekeken, in de buurt van Utrecht is wel iets, kan ik mij herinneren. Het plan was echter eerst even het boek door te werken wat ik heb gekocht, zeker ook met het ook op wat ik nodig heb.
Want eigenlijk, weet ik niets, en lees nu voor het eerst over verschillende schaven en zagen. Ik wist niet eens dat je een aparte zaag hebt voor het zagen in de richting van de nerf, en loodrecht op de nerf.

Daarom, eerst wat lezen is goed, dan beginnen, zoals er al werd gezegd, je kan het beste aan de slag. Alleen als een complete NOOB weet je niet waar te beginnen dus vandaar eerst een boek.

Dank voor de projecten @BossyRangs, een idee was ik ook al van plan: restauratie van handschaven, dat lijkt me ook erg leuk. Ik heb wat antieke Stanleys gekocht en deze wil ik dan gaan herstellen/restaureren, dat lijkt me mooi om te doen.
Ik heb slijpstenen gekocht, olie, ontroesters en nog even kijken welke verf ik moet hebben om eventueel het zwart op de Stanleys te herstellen.



Meteen beginnen met een werkbank heb ik bewust niet voor gekozen. Ik zou dan meteen een vrij serieus project hebben en dat leek me iets wat ik beter naar achter kan schuiven en eerst starten met wat eenvoudigere dingen.

Derhalve heb ik een werkbank gekocht op Ebay, zodat ik kan starten. Deze zal ik ook nog restaureren, en als ik dan later mijn eigen werkbank wil, dan kan ik dat maken als ik wat meer ervaring heb en weet wat ik wil.
De gekochte werkbank is een originele LW Steiner, dus die behoud zijn waarde wel.


Ik heb een aantal voororlogse schaven, de oudste is van 1875. Prachtig om deze in ere te herstellen.

Dan heb ik een aantal Pax zagen gekocht, die eigenlijk het best ook eerst geslepen moeten worden, dus voorlopig ben ik bezig met preparatie van de tools (werkbank, schaven, zagen, beitels) die ik heb gekocht en dan het mooi maken van de werkbank.
Maar eerst die vervelende schuur opruimen en beter geventileerd zien te krijgen!
Dan volgende week de werkbank halen uit Duitsland.

Ondertussen de zagen en schaven prepareren/restaureren.

De schuur is tijdelijk, maar zoals opgemerkt, er komt in deze schuur veel vocht. Toch is het geventileerd (deur staat vaak open en er zitten roosters in.). Hoe krijg ik dat dan beter geventileerd, Het zou met deze roosters toch voldoende moeten zijn?

@Joepbisschops : Wat leuk! Wie weet maak ik daar gebruik van :)


Tools.jpg

Op vakantie online geshopt. Wat prachtig om te zien! Nooi gedacht dat ik hier zo warm van kon worden :) Ouderwetse handboren en de houten waterpas zijn prachtig!
 
Laatst bewerkt:

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Je bent niet de eerste op het forum die van een digitaal scherm naar ambachtelijk werk vlucht. Zo ben ik een van je vele voorgangers. 4 jaar geleden kon ik een zaag nog niet van een hamer onderscheiden. Maar ondertussen wel veel meters gemaakt. Geniet van je nieuwe uitdaging.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Dat is een hele leuke set. Weet wel dat je het meeste wel moet slijpen. Rechte beitels is vrij eenvoudig te leren.
Zaag is weer iets lastiger maar profielschaven is zeker voor een beginner niet makkelijk.
 

Blurg

Nieuw lid
27 aug 2023
4
7
Almere
Hoi! Nou, het weekend na thuiskomst van vakantie meteen volle bak aan de slag gegaan om de werkplaats klaar te maken. De schuur is nu klaar, en nou kan het gereedschap ingedeeld gaan worden. En heel belangrijk, alles moet gerestaureerd/hersteld/geslepen worden. Beitels slijpen, ik heb nieuwe Pax zagen gekocht, deze dienen volgens de verkopende webshop eigenlijk ook eerst echt goed geslepen te worden. Dan heb ik een aantal schaven, deze moeten, jaja, ook geslepen worden. Lekker gereedschap prepareren dus.

Van het weekend een werkbank halen in Duitsland, en onderwijl heb ik wat gereedschap in het zuur gezet.


Tevens heb ik gekozen voor een basis cursus hout bewerken, naast het leren vanuit boeken en youtube.
Ik denk dat in elk geval voor de basis, directe terugkoppeling wel erg fijn is. Ik heb gekozen voor Hout onder handen in Renkum.
 

Bijlagen

  • workshop.jpg
    workshop.jpg
    106,4 KB · Weergaven: 26
  • klaar.jpg
    klaar.jpg
    132,1 KB · Weergaven: 26

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.