Start werkbank(je) voor op mijn draaibank

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal,

Omdat ik geen plek heb voor een echte grote werkbank ga ik een verplaatsbaar werkbankje (900x400mm) maken welke op mijn draaibank past zodat het geheel toch een solide geheel wordt.
Ik ga voornamelijk kleine werkstukken maken (pennendoosjes en andere kleinere doosjes, sierraden enz.) Alles met zoveel mogelijk handgereedschap.

De eerste stappen zijn al gezet. Het werkblad heb ik laten maken bij een lokale houthandel en rest ga ik zelf doen.
Het eerste punt is al behandeld door forumleden in deze post.... Lijmen of schroeven ?
De dwarsliggers ga ik dus schroeven met sluitringen :) .
Verder heb ik in gedachte om de dwarsliggers wel op het multiplex te lijmen en dan vanaf het multiplex door de dwarsliggers de slobgaten te maken tot aan onderkant werkblad.

Nu een aantal foto's om het duidelijker te maken (tekening/schets is niet op schaal ;))
Nu heb ik 2 mogelijkheden..... of in elke balk van het werkblad 2 schroeven of 1 schroef.
Mijn voorkeur gaat uit naar 2 schroeven van 5mm dik...... is dit overkill ?

20210730_175230.jpg

20210730_194643.jpg

20210730_195959.jpg

20210730_194702.jpg
 
Laatst bewerkt:

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Vanmorgen ben ik aan de slag gegaan met de slobgaten..... Met een normale spiraalboor gaat dat niet heel erg lekker dus heb ik een beetje geëxperimenteerd om een andere boor om te slijpen naar een soort "spiebaanfrees" welke in de metaaltechniek wordt gebruikt..... Misschien ook wel met houtbewerking, dat weet ik niet.
Het ging iets beter maar ik denk dat ik de vrijloophoeken nog schuiner moet slijpen, maargoed dat is voor een volgende keer.

20210731_121814.jpg

Gelukkig lijd ik ook aan het syndroom "niet weg gooien, kan ik altijd nog eens gebruiken" ;)
En jawel hoor..... na zeker 15 jaar bewaren komen deze Bad-Boys heel goed te pas met degelijke sluitringen/rondels.

20210731_082345.jpg


20210730_212612.jpg

De slobgaten zijn klaar.
Nu heb ik links op de foto het eerste gat van elk balkje gewoon rond gemaakt omdat deze kant de voorkant wordt van de werkbank en deze gelijk moet liggen zodat de "bek" van de bankschroef vlak aan komt te liggen en ook blijft. Dus als het hout gaat werken dat het alleen maar naar achteren "schuift" en de voorkant gelijk blijft.

Klopt mijn gedachtegang ?

20210731_122003.jpg
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Het lijkt net of het blok van je bankschroef zo laag zit dat het niet of amper tegen je werkblad aan komt?
Zo kun je toch lastig kleine dingen klemmen of zie ik iets over het hoofd?
Het is gezichtsbedrog..... op deze foto steekt de blok zelfs een kleine 2 mm boven het werkblad, zodat ik deze nog gelijk kan schaven alles klaar is en ik het werkblad 100% vlak ga maken.
Ik zal nog wel een foto plaatsen waar het beter is te zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK en EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Een heel slim idee zo(y). Het onderstel van een draaibank is zwaar en stabiel: daar ga je bij beitelen veel plezier van hebben > je werkbankje zal niet vlug gaan wandelen (vermits natuurlijk goed vastgezet).
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Vandaag weer verder met de opzetwerkbank.
Omdat ik geen schroefstok op de kopsekant wil hebben ivm ruimte- en gewichtsbesparing ben ik opzoek gegaan naar een alternatief.
Veritas heeft leuke opties... maar daar zit ook weer een prijskaartje aan 😉.
Via YouTube kwam ik op het kanaal van Marius Hornberger terecht... slimme jongen.
Hij heeft een snelklemsysteem bedacht voor zijn cnc-frees.
DAT IS HET !!! Omdat ik alles zo laag mogelijk wil hebben, zodat ik hout van 6mm kan schaven, heb ik zin ontwerp en beetje aangepast.
Ipv. een hefboom heb ik een soort inbusbout waar ik alles mee kan klemmen.

Een oud collega heeft een 3D- printer... dus heb ik hem aan het werk gezet 😄.

Dit is het resultaat
20210809_104954.jpg

Ondertussen ben ik begonnen met gaten boren in het werkblad en op maat maken van de koper busjes welke in de gaten komen te zitten als versteviging.

20210809_090518.jpg

20210809_091531.jpg

Het grote moment is aangebroken... testen die hap.


Ik ben super tevreden.

Dus nu is het werkbankje zover als klaar.
Hier een daar nog wat schuren en in de olie zetten.

Misschien binnenkort mijn eerste projectjes 👍

20210809_111344.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.