Start afstellen Metabo TS 254.

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Onlangs heb ik een Metabo TS 254 overgenomen.
Ik heb voor deze gekozen omdat er een degelijk onderstel aan vast zit wat makkelijk inklapbaar is. Ik heb geen ruimte voor een vaste zaagtafel.

Er is 1 groot minpunt aan deze zaag.... de parallel geleider is erg "wiebelig" en geeft geen constante instelling.
Daar ga ik een aanpassing voor maken.

Maar eerst heb ik de sleuven in de tafel parallel aan het zaagblad gezet.
Omdat ik op internet geen "how-to" over dit type zaag heb kunnen vinden, heb ik de stoute schoenen aangetrokken.


dit is de opstelling waarmee ik de afwijking kan meten... het houten blokje is ergens anders voor bedoeld en zal tijdens het meten geen functie hebben.


20210913_113054.jpg

Aan de voorkant van de zaag zet ik het meetklokje op nul.
Ik gebruik een 0,01mm klok en heb een nieuw ongebruikt Stehle zaagblad
Gemonteerd.

20210913_113059.jpg

Vervolgens schuif ik het klokje naar achter en draai ik heb blad ook naar achter zodat de taster van de klok op het zelfde punt van het blad raakt. (Met een markeerstift zwart gemaakt)

De klok geeft 0,15mm aan.
Daar gaan we iets aan doen 😄.

20210913_113132.jpg

Dit is de achterkant van de zaag... de kant waar de stofzuiger aangesloten wordt.
Ik heb de kunststof achterplaat gedemonteerd anders is het onmogelijk om aan de boutjes te komen die los moeten om de zaag te verstellen.

20210913_113539.jpg

Met de potlood wijs ik 1 van de 2boutjes aan die ik een klein beetje heb losgedraaid.
Vervolgens met een kunststof hamer tegen de "kast" van het zaagblad tikken totdat het klokje op nul staat.
Boutjes weer vast zetten en dan weer opnieuw meten.

20210913_113617.jpg

Na de eerste keer was er nog een afwijking van van 0,05mm.... dus alles weer opnieuw een toen was het perfect.


Over een tijdje ga ik beginnen met de aanpassing van de parallel geleider.
Dat is iets meer werk maar zal proberen ook daar een verslag van te maken.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
Heel duidelijk uitgelegd.
Ik zat me alleen af te vragen waarom je de meetklok aan de andere kant van het blad weer op dezelfde zet om de afstand te meten.
Maar ik realiseer me dat je dan de twee punten precies gespiegeld heb met de zaagblad as als spiegelas.
Meestal als ik zoiets meet, neem ik het gemiddelde van verschillende punten op het blad, om de gemiddelde zaagbreedte te bepalen. Maar dat is immers hier niet de bedoeling, je wilt juist de as loodrecht op de langsgeleider groef hebben.
Dank dat je dat detail ook vermeldde!
 
  • Leuk
Waarderingen: Roestige Spijker

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
761
Nootdorp
goed om te weten. Ik moet mijn metabo afkortzaag ook nog afstellen. Nu weet ik hoe dat moet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.