stapje verder

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Hallo draaiers (-sters?)

Gisteren heb ik voor het eerst een 'holle' vorm geprobeerd.
W.s. zou een ervaren draaier er met een oude schroevendraaier nog eentje kunnen maken, maar ik heb het genoegen gesmaakt om voor het eerst een uitholbeitel te gebruiken.
Ik zocht uit de graaibak van de kringloop twee bolpoten van duidelijk niet-inlands hout.Wat het wel is mag je me vertellen - ik denk meranti.
En maakte er twee handvaten aan (voor in de klauw) en hem hem toen doormidden gezaagd, nadat ik ook 1 kant wat gladder heb gedraaid.
Eerst met de guts, en daarna de ronde schijf van de speciale beitel. Raar om te doen, omdat ik al 4 jaar draai op de kopse kanten van mijn spintollen met gutsen en steekbeitels.
Het was een verrssing, toen ik dieper kwam dat ik ineens lijm aan het snijden was - een inzetstuk in de tafelpoot, dus :-(( Daar was dus meteen het diepste deel omdat ik niet het risico wilde lopen de boel stuk te draaien. Schuren, met als eindfijnheid 600 - en daarna met lijnolie donkere glans erop gemaakt.
Passend werkstukje voor de kerst, toch?
Op de tafel, gisteravond - ik was best trots.


Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ariette, erg leuk gemaakt, mag je best trots op zijn hoor.
Ik denk ook dat het meranti is, best aardig hout om zoiets van te maken, alleen ik vind het wel stoffig spul om te draaien, of viel dat wel mee gezien dat dit geen groot werkstuk was.
Ik ga nogal een bij een goed bevriende houtleverancier afval stukken meranti halen, gebruik dit voor inlegwerk of voor gesegmenteerd werk.
Ad
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Leuk werk Ariette. De vorm spreekt me ook wel aan. Ik kan me best voorstellen welk gevoel het voor je was je eigen werkstuk op tafel te hebben. Het is elke keer weer een fijn gevoel terug te kijken op een goed gedraaid stuk werk. Ben benieuwd wanneer je deze samen fotografeert met je werk van b.v. eind 2011.
Hou ons tussentijds op de hoogte.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Ad de Crom zei:
alleen ik vind het wel stoffig spul om te draaien, of viel dat wel mee gezien dat dit geen groot werkstuk was.

Dankjulliewel :) - ja enorm stoffig!
Vaak vergeet ik de stofkap, maar nu echt niet. En bovendien een muts op gezet.
Da's toch wel fijn trouwens, want in mijn werkplaats bevries je van onderen af....en dan is het wel fijn als er nog een béétje warmte onder de pet blijft.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
ariette zei:
Ad de Crom zei:
alleen ik vind het wel stoffig spul om te draaien, of viel dat wel mee gezien dat dit geen groot werkstuk was.

Dankjulliewel :) - ja enorm stoffig!
Vaak vergeet ik de stofkap, maar nu echt niet. En bovendien een muts op gezet.
Da's toch wel fijn trouwens, want in mijn werkplaats bevries je van onderen af....en dan is het wel fijn als er nog een béétje warmte onder de pet blijft.
Vind her erg dapper van je om met die kou toch te gaan werken in je werkplaats, ik hou het eventjes voor gezien. Oh ja, goed dat je een muts op hebt, anders kun je vanwege dat stoffige meranti je haar gaan wassen als je uit de werkplaats komt, tenminste mijn ervaring :)
Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.