Stapeldorpeldeuren smaller maken

Kristian85

Nieuw lid
4 jan 2022
9
1
Culemborg
Hallo allemaal,

Na een tijdje hier meekijken heb ik een aantal weken een account aangemaakt om me meer te verdiepen en eventueel vragen te stellen of anders bij te dragen. Nu is het moment gekomen om jullie advies te vragen. Ik ben bezig om een schuifpui te vervangen voor openslaande deuren en aangezien het mij leuk leek om daar zelf een kozijn voor te maken, de daad bij het woord te voegen.

Nu heb ik twee openslaande stapeldorpeldeuren gekocht welke ik smaller wil maken omdat anders de zijlichten te klein worden. Het zijn deuren van 83 cm breed, welke 76 cm breed moeten worden. Dat wil ik doen door de stapeldorpels in te korten, maar nu hebben deze stapeldorpels een profiel welke ik niet kan frezen aangezien ik daar de frees niet voor heb of weet welke frees het is. Hebben jullie ideeën hoe ik dit kan doen?

Onderstaand de foto's van de aansluiting stapeldorpel en stijl. Ik weet niet of het profiel duidelijk te zien is, anders kan ik deze nog accentueren.

Bedankt, Kristian
 

Bijlagen

  • 6195D1FE-F05C-4001-BC07-A20E7E39ABD3.jpeg
    6195D1FE-F05C-4001-BC07-A20E7E39ABD3.jpeg
    70,2 KB · Weergaven: 52
  • 12438EB3-C370-4191-820D-0B7AA1ECFDFB.jpeg
    12438EB3-C370-4191-820D-0B7AA1ECFDFB.jpeg
    79,9 KB · Weergaven: 51
  • B82F6437-4D2B-4930-A882-EC8D946C5B8F.jpeg
    B82F6437-4D2B-4930-A882-EC8D946C5B8F.jpeg
    72,5 KB · Weergaven: 51
  • 02DCF479-2948-431D-BC72-899666EF3646.jpeg
    02DCF479-2948-431D-BC72-899666EF3646.jpeg
    80,6 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Welke gereedschappen heb je tot je beschikking?
Je wilt de stapeldorpels aan 1 kant smaller maken en dan opnieuw aan de stijl bevestigen?
Je moet de stapeldorpels dan opnieuw contramallen, makkelijkst denk ik met de invalzaag. Hoek zal ca 15 graden zijn. En dan opnieuw met bv grote lange domino's of deuvels en lijm weer bevestigen aan je stijl.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kristian85

Kristian85

Nieuw lid
4 jan 2022
9
1
Culemborg
Bedankt Marijn, dat contramallen van dit profiel lijkt me alleen redelijk lastig. Qua gereedschap moet het wel lukken denk ik. Zaagtafel, boven- en kantenfrees, afkortzaag, cirkelzaag en een domino heb ik allemaal beschikbaar.

Ik dacht eerst om aan één kan, de dorpel recht af te zagen, en dus een rechte kant te maken van de stijl en dan met domino's en lijm weer aan elkaar te monteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Ik kan de profilering van de stijlen niet goed zien, maar als dit 'standaard' is moet het met invalzaag en bovenfrees redelijk makkelijk te contramallen zijn. Stijl zou ik niet recht maken thv de verbinding, maar juist de stapeldorpel aanpassen aan de profilering van de stijl.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kristian85

Kristian85

Nieuw lid
4 jan 2022
9
1
Culemborg
Ik heb de vorm van het profiel geaccentueerd. Ik wilde eigenlijk de dorpel recht afzagen waardoor de stijl ook recht wordt en die dan met domino's verbinden. Maar dit word niet sterk genoeg dan?
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Dat zal in de praktijk sterk genoeg zijn als de domino's/ deuvels lang genoeg zijn. Je hebt wel kans dat je de overgang zal blijven zien. Als de dorpel rechtstreeks aan de stijl zit, zie je dat niet door de v-naad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kristian85

Kristian85

Nieuw lid
4 jan 2022
9
1
Culemborg
Aha, ik moet even kijken hoe ik anders die V naad erin gefreesd krijg aangezien die volgens mij 30 graden is. Tenminste ik heb het even snel opgemeten, dus daar zou ik dan een frees voor moeten vinden.

Ik kan natuurlijk wel de achterkant erin frezen, dus het lange deel en daarin domino's frezen. Ik heb een df700 dus max 14 cm lang.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
een alternatief is die 83 - 76 = 7 cm er van tussen te zagen, waarbij je de kopse kanten ongemoeid laat
je hebt een fd700
dus opnieuw verbinden kan geen pb zijn
de snede maak je recht of bv in 45° (waarbij het klemmen preciezer moet gebeuren, maar je kan de zijkanten ook inklemmen)
 
  • Leuk
Waarderingen: Kristian85

Kristian85

Nieuw lid
4 jan 2022
9
1
Culemborg
Ja dat zou ook nog een optie zijn, maar dat lijkt me het minst stevig. Het liefst wil het dus langs één van de stijlen afkorten en daar weer fixeren.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Ik zou hem ook min of meer door midden zagen. Eventueel wat meer aan de kant van de deurklink, maar ik zou zeker 2x de lengte van het dominogat tot aan de verticale stijl aanhouden. Anders ga je wellicht de pen/gat verbinding van de horizontale regels teveel verzwakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kristian85

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Als contramallen niet gaat zou ik ze gewoon recht verbinden, en dan zo dicht mogelijk bij de stijl, zodat de dominos in de stijl gaan. Als de verbinding strak past gewoon witte houtlijm km45 gebruiken en geen constructielijm oid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kristian85

Kristian85

Nieuw lid
4 jan 2022
9
1
Culemborg
Ik zou hem ook min of meer door midden zagen. Eventueel wat meer aan de kant van de deurklink, maar ik zou zeker 2x de lengte van het dominogat tot aan de verticale stijl aanhouden. Anders ga je wellicht de pen/gat verbinding van de horizontale regels teveel verzwakken.
Verzwakt ik hiermee juist niet de deur? Ik kan me namelijk voorstellen dat wanneer ik de dorpel heel laat, deze sterker is en de deuvels in de stijl en de contramallen het weer net zo sterk maken als het was?
 

Kristian85

Nieuw lid
4 jan 2022
9
1
Culemborg
Als contramallen niet gaat zou ik ze gewoon recht verbinden, en dan zo dicht mogelijk bij de stijl, zodat de dominos in de stijl gaan. Als de verbinding strak past gewoon witte houtlijm km45 gebruiken en geen constructielijm oid.
Ik had dat recht verbinden inderdaad in gedachten. Al denk ik dat contramallen ook wel moet gaan met een bovenfrees en een invalzaag. Anders koop ik die nog. Waarom gewone witte lijm overigens? En geen PU lijm?
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Witte houtlijm gebruik ik voor strak passende verbindingen; mijn nieuwe ramen en deuren worden met km45 gelijmd en kozijnen met tifatix kozijnlijm. Pu gebruik ik alleen als een verbinding niet volledig past/ruimte heeft, maar dat wil je bij deuren/kozijnen voorkomen om vochtinwerking tegen te gaan
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Verzwakt ik hiermee juist niet de deur? Ik kan me namelijk voorstellen dat wanneer ik de dorpel heel laat, deze sterker is en de deuvels in de stijl en de contramallen het weer net zo sterk maken als het was?
Er zitten voornamelijke verticale krachten op zo’n deur. Uiteraard wordt het er minder sterk van, maar aan de schanierzijde hangt zo bijna de hele deur inclusief glas aan de pennen. Zaag je de deur door voorbij het midden, scheelt dat enorm in gewicht op je nieuwe verbinding met domino’s.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kristian85

Kristian85

Nieuw lid
4 jan 2022
9
1
Culemborg
Er zitten voornamelijke verticale krachten op zo’n deur. Uiteraard wordt het er minder sterk van, maar aan de schanierzijde hangt zo bijna de hele deur inclusief glas aan de pennen. Zaag je de deur door voorbij het midden, scheelt dat enorm in gewicht op je nieuwe verbinding met domino’s.
Van de verticale krachten was ik me bewust inderdaad. Maar om de meeste sterkte of misschien zelfs de volledige sterkte te bewerkstelligen lijkt mij het best om bij de stijl waar het slot in zit te versmallen. De stijl is ca. 10,5 breed, dus het lijkt me dat er genoeg ruimte voor is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.