Vorige week een Stanley Sweetheart schaaf #4 gekocht. De aanleiding een cursist van mij heeft deze schaaf en wil hier graag mee leren werken.
Ik heb ooit eens deze schaaf vastgehouden en bekeken dat was op een open dag van Massave volgens mij de eerste bij Rick thuis.
Rendew bracht deze schaaf toen mee en ik was er toen niet heel er positief over. Vond het overigens wel een mooie schaaf.
Heb er deze week eens flink mee geschaafd, voordat ik er mee aan de gang kon gaan heb ik de schaaf en schaafmes/keerbeitel ontvet met was benzine en natuurlijk het geheel gebruiksklaar gemaakt.

En ik moet eerlijk zeggen een geweldige schaaf mooi afgewerkt en zuiver het Norris stel mechanisme werkt erg zuiver en prettig mede door de extra mogelijkheid om de latrale instelling vast te zetten. Naar mijn weten is dit alleen bij deze Stanley Sweetheart no 4 het geval, echt een pluspunt het maakt instellen van de schaafbeitel minder nerveus.
Deze schaaf heeft een vaste kikker dat wil zeggen is een geheel met de body dus zeer stabiel, een verstelbare schaaf mond middels het lossen van de voor knop kun je de schaafmond opening vergroten en verkleinen(zonder gereedschap dus). Een mooie dikke schaafbeitel van A2 staal en dito keerbeitel. Jammer dat het Sweetheart logo niet op het schaafmes en of keerbeitel staat en wel op de dekbeitel en schaafbody.
Een ander minpuntje (vind ik) de achtergreep van deze schaaf staat te ver naar achter en is door de vorm minder geschikt om prettig en ontspannen mee te schaven. Door het plompe grote handvat heb je bijna geen controle over de schaaf. Dit was voor mij de reden om er een andere handgreep op te maken meer klassiek ala Baily/Bedrock.
Natuurlijk ook uit een stuk kersen wat ik nog had liggen.

Heb van het demonteren van de hand greep en het vormen van de handgreep helaas geen foto's gemaakt, simpelweg vergeten.
Maar hier is ie dan met "mijn" handgreep.
Eigenlijk had ik net te min kersenhout dus het past krap aan in de basis als het me teveel gaat storen maak ik nog een nieuw handvat.(even kersen opsnorren)

Het handvat heb ik in de lijnolie gezet, jammer dat Stanley de knop en greep in een dikke (kleur)lak heeft gezet.
Toch maar besloten om de knop af te schuren en ook in de lijnolie te zetten het kersen komt dan veel mooier tot zijn recht maar belangrijker het houd veel fijner vast.
Vervolgens lekker veel geschaafd en voor mij is dit nu echt een top schaafje ben er super blij mee. En vind deze vorm van het handvat veel mooier passen bij deze schaaf, maar dat is persoonlijk. Het originele handvat vind ik niet mooi te grof en te groot.(je kunt bijna geen contact maken met wijsvinger en het beitelpakket)

Wat mij betreft bevind deze schaaf zich in de zelfde klasse als Veritas en zelfs Lie Nielsen! maar met een aanzienlijk lagere prijs.
Ik denk dat dit een van mij favoriete bankschaaf #4 gaat worden.
groetnis, Roeland