Stanley schaaf

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.890
3.484
Ik krijg langzamerhand een hele verzameling van dat spul. Meestal no4's. Ook allemaal engels. Met plastic handvaten. Dit schaafje is volgens mij de tweede uit de usa. De andere is een 4 1/2. Er zitten ook nog een stuk of wat kleine schaafjes in de zelfde krat. En wat houtjes, de langste iets van 90 cm. En spookschaafjes, een kunz sponningschaaf, wat handzagen en wat beitels. Ik moet het allemaal nog uitzoeken. Ik heb de kratten in de hal gemikt en ben er verder niet meer geweest.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
560
260
Zitten er verschillen tussen schaven gemaakt in engeland en schaven gemaakt in de usa?
Kwalitatief volgens mij niet, maar wel wat verschillen in details van het ontwerp. De tabellen om de leeftijd van USA schaven te bepalen werken niet op Engelse, omdat belangrijke details die gebruikt worden voor de datering niet in tijd gelijk lopen (hoge/lage knop, wel/geen verhoogde rand bij de voorste knop), of überhaupt verschillen (locatie en aantal patentnummers).
Ik heb nog geen duidelijke diagram gevonden om de leeftijd van Engelse Stanleys te bepalen.

• Leuk
Waarderingen: Willempie

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.890
3.484
Hoewel ik een hoop reut heb, ben ik geen echte verzamelaar. Een schaaf moet in de eerste plaats schaven. De rest is leuk om te weten, maar het houd me niet uit mijn slaap. Gladde zool of ribbels? Ik merk niet echt verschil, dus voor mij niet echt boeiend. Ik merk wel dat ik een houten handvat prettiger vind dan een van plastic. Maar voor veel werk in de werkplaats, gebruik ik gewoon een ouderwets houtje. Schaaft prima, gaat niet kapot als hij valt.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.890
3.484
Heb net nog even gekeken en het nummer dat voor het achterste handvat staat is c556mp. Hij is op een haar na, even lang als de no4 die ook in de doos zit. De breedte van de beitel is 45mm. Verder nog een kunz 78, een stanley 110, een heinrich boker 110, een stanley 102, een merkloze 102, een nooitgedagt blokschaaf, een stanley no4 met plastic handvat , een rijschaaf merkloos van 90 cm, met een niet er bij behorende beitel en dekbeitel , een ouwewijventand merkloos met 3 beitels, met messing slijtplaatjes aan de voor en achterkant van de zool, een spookschaaf no12 met een vlakke onderkant, een spookschaaf no151 met een ronde onderkant, een boorschaaf van 16mm, merkloos en nog een houten blokschaaf met goldenberg op de dekbeitel. Op de beitel staat ook nog iets van een merk, maar dat is niet te lezen. Het midden heeft wat weg van de vorm van een spookje.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.214
1.157
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik krijg langzamerhand een hele verzameling van dat spul. Meestal no4's. Ook allemaal engels. Met plastic handvaten. Dit schaafje is volgens mij de tweede uit de usa. De andere is een 4 1/2. Er zitten ook nog een stuk of wat kleine schaafjes in de zelfde krat. En wat houtjes, de langste iets van 90 cm. En spookschaafjes, een kunz sponningschaaf, wat handzagen en wat beitels. Ik moet het allemaal nog uitzoeken. Ik heb de kratten in de hal gemikt en ben er verder niet meer geweest.
MOcht er nog een stanley of record 53 (spookschaaf met verstelbare mond) tussen zitten dan hou ik me aanbevolen ;-) Tenzij je m lekker zelf wilt gaan gebruiken natuurlijk...

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.890
3.484
Het is over het algemeen geen bijzonder spul dat je krijgt. Maar ik vind het leuk om oud spul weer bruikbaar te maken. Ik heb nog een 10 tal beitels dat wacht op een nieuw heft. Maar tijd is een dingetje.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.