Stanley No.39 review

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
500
740
Zuid West Drenthe
De Stanley No.39 heb ik al een tijdje en volgens mij is het geen veel gebruikte schaaf.
Deze week gebruikte ik hem en heb meteen een paar foto's gemaakt.
Misschien dat er mensen zijn die dit interessant vinden.
Deze schaven worden niet meer gemaakt helaas.
Ze waren beschikbaar in verschillende maten (inch)
Deze is een 3/8 inch, wat ongeveer 9,5mm is.
schaaf-39-12.jpg

schaaf-39-11.jpg

Aan 1 zijde zitten alle stelschroeven en de andere zijde is geheel vlak zodat je langs een aanslag kunt schaven.
Voorzien van een schuine beitel aangezien hij bedoelt is om dwars op de houtdraad te schaven.
Dat doet hij overigens perfect.
Tevens zitten er 2 voorsnijders welke uitsplinteren voorkomen.
De diepte instelling is degelijk en met een stelschroef mooi fijn af te stellen.
schaaf-39-18.jpg

Om hem te gebruiken moet je een haakse aanslag klemmen op je werkstuk.
Ik trek als eerste de schaaf 1x achterwaarts over het werkstuk om met de voorsnijders een inkeping te maken.
Daarna is het schaven tot je op diepte bent.
Door de schuine beitel drukt de schaaf zichzelf tegen de aanslag tijdens het schaven.
Dit hele proces gaat vlot, vooral in kleine productie kan ik me niet voorstellen hoe dit machinaal sneller kan (met alle nodige instellingen)
Zelf zou ik het liefst een 3/4 inch maat erbij hebben omdat dat veel voorkomt.
Voordeel van deze smalle maat is dat je met een 2e haal bredere maten mogelijk zijn.

schaaf-39-10.jpg

schaaf-39-13.jpg

schaaf-39-15.jpg
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
Dat is een fraaie schaaf! Heb je al haaks op de nerf geschaafd? Zou ook wel moeten lukken met een skewed beitel en zijsnijders.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
873
Ulvenhout
Dus eigenlijk is dit een soort sponningschaaf maar dan 1 die ook midden in het werkstuk een groef kan schaven? Voor het maken van een sponning is deze schaaf dan weer minder geschikt denk ik?

Ik maakte deze week een kistje waarvan de schuivende deksel een sponning nodig had. Ik ben met een frees best lang bezig geweest en denk idd dat het met een sponningschaaf veel sneller en nauwkeuriger zou kunnen.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
500
740
Zuid West Drenthe
Dus eigenlijk is dit een soort sponningschaaf maar dan 1 die ook midden in het werkstuk een groef kan schaven? Voor het maken van een sponning is deze schaaf dan weer minder geschikt denk ik?

Ik maakte deze week een kistje waarvan de schuivende deksel een sponning nodig had. Ik ben met een frees best lang bezig geweest en denk idd dat het met een sponningschaaf veel sneller en nauwkeuriger zou kunnen.
Deze Stanley 39 is specifiek voor groeven dwars op de houtdraad en hij kan geen invalwerk doen740BBEB0-4E85-43F6-9913-B5FD3E9891B3.jpeg

Voor groeven in langshout zoals bij een deksel gebruik ik deze
A6648CAB-76F2-451E-B95E-26D98E77BBF8.jpeg
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
500
740
Zuid West Drenthe
  • Leuk
Waarderingen: Miko

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
873
Ulvenhout
Ok ik zie Paul Sellers hier een 'fillister plane' gebruiken die zowel voor langshout als haaks op de draad geschikt is.
Hoe heet dit dan in het Nederlands? Als ik namelijk zoek op sponningschaaf kom ik toch ook hele andere schaven tegen.

Het gaat mij om het maken van dit soort sponningen:
20230207_083010.jpg
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
500
740
Zuid West Drenthe
"Verstelbare sponningschaaf" brengt me bij een houten versie.

Het lijkt er op dat het Nederlandse vocabulaire voor dit soort dingen kleiner is dan het Engelse of Duitse (Falzhobel).

Aan een standaard sponningschaaf kun je relatief eenvoudig geleiders bevestigen met draadeinden en rampanmoeren. De schuine beitel is een heel ander verhaal.
Ze zijn ooit in houtuitvoering met geleiders gemaakt.
Deze gebruik ik niet meer sinds ik de stalen Veritas heb.
51804A30-AD6B-4112-A6FE-45397A228E6B.jpeg8FF3ECB1-596C-4262-8FB4-3B98E406BEB8.jpeg
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
500
740
Zuid West Drenthe
Ok ik zie Paul Sellers hier een 'fillister plane' gebruiken die zowel voor langshout als haaks op de draad geschikt is.
Hoe heet dit dan in het Nederlands? Als ik namelijk zoek op sponningschaaf kom ik toch ook hele andere schaven tegen.

Het gaat mij om het maken van dit soort sponningen:
Bekijk bijlage 128275
Hiervoor gebruik ik de Veritas sponningschaaf.
Werkt goed op kops hout door de schuine beitel.
935C092B-2C71-468B-9A74-54A96A9711BE.jpeg6A9021F1-B4C1-486C-9ECA-3AD1F69AB8A9.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.