Stanley Bailey schaaf

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Bij Cranenbroek een stanley schaaf no5 aangeschaft voor, € 22.50
het schaaft geweldig,





Attached files
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
heb er zelf ook zo één. schaaft voor wat hobbywerk ik er mee maak super.
heb hem al 13jaar in mijn bezit vanaf mijn schooltijd. Beitel en keer of 10 al geslepen.
Een prima schaafje
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Bedoel je Van Cranenbroeck? Ik wist niet dat die ook 2de hands verkopen... Ik heb vorig weekend op een antiek beurs in Ciney mijn eerste Stanley gekocht. :)

Een 4 1/2 voor 20 euro. Dat leek me een goede prijs, het handvat is wel stuk en ik heb er wel het nodige tuning werk aan. De beitel stond helemaal hol en bol.
Na 2 uur het nodige labeur op schuurpapier is de beitel eindelijk bruikbaar en bijna scheermes scherp.

Het lukt me nog niet om echt dunne schaafkrullen te krijgen over heel het mes. Vanavond ga ik de zool vlakker zetten. Ik heb net extra schuurpapier gaan halen ( 80, 120 , 240) en een redelijk dik stuk glas uit de afval container. Ik ga nu eens met droog papier werken ik vind dat de groffere korrels onder 400 te snel verslijten als je 'nat werkt. Volgens de handel moet je altijd droog werken met metaal en is nat alleen voor lak. Verbaasde mij een beetje want op het net wordt meestal nat gebruikt, dacht ik toch. Op 1 van de filmpjes van Lie Nielsen zag ik gisteren dat grof papier droog werd gebruikt.
 
A

Athanor

Guest
Ik werk met waterproof schuurpapier dat ook door de autospuiters wordt gebruikt, oplopend tot korrel 2000. Ik werk in vijf stapjes: 400; 600; 800; 1200; 2000. Alles met droog papier. Daarna op de Lie-Nielsen steen (nat) op 8000. Natuurlijk begint het met een spiegelgladde achterkant.

Succes!
Fons
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Ja gewoon bij Cranenbroe(c)k in Brunssum.
hij is dus nieuw.
Ik zag dezelfde op een site staan voor 70 euro.

gr:Albert
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Hallo,

Ik heb dit pracht stuk gereedschap gekregen van van schoonvader. Een minuut of 15 nog in mijn handen gehad om wat krullen acacia af te schaven. Altijd een mooi gezicht en geluid als je die dunnen krullen ziet ontstaan. Zuinig op zijn op zo'n schaaf
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
annette zei:
...10 x geslepen in 13 jaar tijd... wow! ik neem aan dat je dit als een grap bedoeld?!


:cool: ik mag er dan wel grappig uitzien maar ik ben wel eerlijk in mijn antwoorden...

Wat bedoel je met WOW...?? veel of weinig keer geslepen?.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik neem aan weinig.
Heb zelf goedkope schaven, maar die kan ik na elke klus weer opnieuw slijpen en wetten.

Al moet ik zeggen dat ik in tegenstelling tot veel andere forummers hier geen houtbewerking opleiding heb genoten en eigenlijk maar gewoon wat aanrommel & uitprobeer :roll: .
 
A

Anonymous

Guest
Ik kan een oud model Stanley no.5 kopen in nieuwstaat met 2 nieuwe beitels. Kan iemand me vertellen wat hier een redelijke prijs voor is?
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Ben net even snel in de auto gesprongen en naar Cranenbroek gereden.
Schaaf kost nu 29,95, maar heb toch even over mijn hart gestreken :D
Verder nog een blokschaafje RB5 meegenomen.

Het enige verschil met de #5 schaven die ik op internet kan vinden is dat deze een geribbelde zool heeft en de meeste die ik op i'net vindt, hebben een vlakke zool.
Verder zag ik, dat deze voorop alleen STANLEY heeft staan. Op internet zag ik, dat er daarboven, dus boven het knophandvat, nog iets staat (snappen jullie hem nog?!?!?)

Maar ja, hebben is hebben :D
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Emiel zei:
Ik kan een oud model Stanley no.5 kopen in nieuwstaat met 2 nieuwe beitels. Kan iemand me vertellen wat hier een redelijke prijs voor is?

Nieuw kost #5 rond de €90, en een beitel voor nummer vijf een tientje.
 
A

Anonymous

Guest
Bedankt voor de reactie, maar voor een nieuw model is de prijs simpel te googlen, dus die wist ik al. Het gaat me er juist om wat een nromaal bedrag is voor een kwalitatief betere, vooroorlogse uitvoering.

Heeft iemand misschien ervaring met het gebruik van een Lie-nielsen beitel in deze schaaf? Zo ja, hoe groot is de kwaliteitsverbetering?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Emiel zei:
Bedankt voor de reactie, maar voor een nieuw model is de prijs simpel te googlen, dus die wist ik al. Het gaat me er juist om wat een nromaal bedrag is voor een kwalitatief betere, vooroorlogse uitvoering.

Heeft iemand misschien ervaring met het gebruik van een Lie-nielsen beitel in deze schaaf? Zo ja, hoe groot is de kwaliteitsverbetering?

Ikzelf heb eergisteren bij Ducotools ook een vooroorlogse Stanley Bailey no. 5 schaaf gekocht, de prijs was 40 euro. Omdat ik al lang naar een dergelijke schaaf zocht, heb ik marktplaats het afgelopen halfjaar goed in de gaten gehouden naar die schaven, en heb ze voorbij zien komen met prijzen tussen de 40 en 60 euro, afhankelijk van de staat en zeldzaamheid. Ik heb Ducotools ook nog gevraagd waarom ze zo goedkoop waren, en het antwoord was dat de No. 5 een van de meest geporduceerde schaven is, en dat daarom een normaal, niet zeldzaam type voor hele redelijke prijzen aangeboden kunnen worden.
 

tuoh

Oud hout
Emiel zei:
Bedankt voor de reactie, maar voor een nieuw model is de prijs simpel te googlen, dus die wist ik al. Het gaat me er juist om wat een nromaal bedrag is voor een kwalitatief betere, vooroorlogse uitvoering.

Heeft iemand misschien ervaring met het gebruik van een Lie-nielsen beitel in deze schaaf? Zo ja, hoe groot is de kwaliteitsverbetering?

Heb drie jaar geleden twee L.N beitels gekocht voor mijn Stanley schaven, bij de ene was de oude beitel opgeslepen. Enkele maanden voor deze aankoop had ik ook een tweede sponningschaaf gekocht, maar daar was niet mee te werken, tot er een nieuwe beitel in kwam. Mijn eerste sponningschaaf van Stanley, nu veertig jaar oud, doet nog alle dagen haar werk met de originele beitel, om maar te zeggen dat de kwaliteit van Stanley er in de loop der jaren niet op vooruit gegaan is.

Heb voor Lie Nielsen beitels geopteerd omdat de nieuwe Stanley beitels maar prut zijn.( je kan ze wel mooi scherp krijgen, maar bij gebruik zijn ze zo bot)
Het enige waarneembare kwaliteitsverschil bij de Stanley 5 tussen de oorspronkelijke beitel en de nieuwe is de beduidend langere standtijd van deze laatste. De snede behoud opmerkelijk lang zijn scherpte, dit in combinatie met een mooi gevlakte zool geeft je een perfecte schaaf voor weinig geld.

Eens de nieuwe sponningschaaf voorzien was van een L.N. beitel werd dit in gebruik een heel andere schaaf. Dit grote verschil in gebruik word mede veroorzaakt door de dikte van de nieuwe beitel, bijna dubbel zo dik als de originele, het schaafbeeld vaart er wel bij. ( zij een zeer tevreden gebruiker :D :D )


Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hock's beitels ken ik niet persoonlijk, maar van engelse forums heb ik begrepen dat het heel goed staal is, maar dat ze soms nogal wat werk verlangen om de achterkant goed vlak te krijgen. Wisselende berichten wat dat laatste betreft.

Zelf heb ik in Engeland schaafbeitels van Ray Iles gekocht. Daar ben ik heel tevreden over. De achterkant waren heel licht hol, dus zeer makkelijk vlak te krijgen. Ze zijn wel vrij dik, dus bij 2 schaven moets ik de opening iets uitvijlen. Het is goed staal, op zich simpel spul, ouderwets O1 , maar gewoon goed geproduceerd. Ik geloof dat ze ook D2 staal hebben, wat veel harder is, maar niet zo scherp wordt. Grootste voordeel is de prijs.

o.a hier te koop:
http://workshopheaven.com/cgi-bin/c...at&ref=RI+Irons&catstr=HOME:Planes+&+Scrapers

Ik kocht ze hier:
http://www.oldtools.free-online.co.uk/
 
A

Anonymous

Guest
Nu het toch over beitels gaat; weet iemand of er een goede vervangingsbeitel is voor de Stanley no.220? Lie-Nielsen heeft er volgens Baptist geen en ik kan verder ook niet echt iets vinden....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.