Emiel zei:
Bedankt voor de reactie, maar voor een nieuw model is de prijs simpel te googlen, dus die wist ik al. Het gaat me er juist om wat een nromaal bedrag is voor een kwalitatief betere, vooroorlogse uitvoering.
Heeft iemand misschien ervaring met het gebruik van een Lie-nielsen beitel in deze schaaf? Zo ja, hoe groot is de kwaliteitsverbetering?
Heb drie jaar geleden twee L.N beitels gekocht voor mijn Stanley schaven, bij de ene was de oude beitel opgeslepen. Enkele maanden voor deze aankoop had ik ook een tweede sponningschaaf gekocht, maar daar was niet mee te werken, tot er een nieuwe beitel in kwam. Mijn eerste sponningschaaf van Stanley, nu veertig jaar oud, doet nog alle dagen haar werk met de originele beitel, om maar te zeggen dat de kwaliteit van Stanley er in de loop der jaren niet op vooruit gegaan is.
Heb voor Lie Nielsen beitels geopteerd omdat de nieuwe Stanley beitels maar prut zijn.( je kan ze wel mooi scherp krijgen, maar bij gebruik zijn ze zo bot)
Het enige waarneembare kwaliteitsverschil bij de Stanley 5 tussen de oorspronkelijke beitel en de nieuwe is de beduidend langere standtijd van deze laatste. De snede behoud opmerkelijk lang zijn scherpte, dit in combinatie met een mooi gevlakte zool geeft je een perfecte schaaf voor weinig geld.
Eens de nieuwe sponningschaaf voorzien was van een L.N. beitel werd dit in gebruik een heel andere schaaf. Dit grote verschil in gebruik word mede veroorzaakt door de dikte van de nieuwe beitel, bijna dubbel zo dik als de originele, het schaafbeeld vaart er wel bij. ( zij een zeer tevreden gebruiker

)
Mvg,
André