Stanley 271 extra beiteltje maken, naar een idee van Paul Sellers.

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
473
141
Beverwijk. Noord Holland
Voor mijn Stanley grondschaafje 271 heb ik een extra beiteltje gemaakt van 2,5 mm om sleuven voor triplex uit te schaven.
Het standaard beiteltje gaat tot 5,5 mm
Zijn grote broer de Stanley 71 gaat maar minimaal tot 7 mm.
Ik kwam op de website van Paul Sellers deze poor man grondschaaf tegen:

Heb van een 4 mm inbussleutel de onderste 2 cm (vanaf de bocht) op 2,5 mm geslepen.
Deels op de witte fijne slijpsteen van de slijpmachine (steeds gekoeld in water), deels met een Proxxon FBS 240E met slijpschijfje.
Probleem is de aandrukschroef die op plm 45 graden staat tov de schacht van het beiteltje.
Dit "opgelost" door de schacht, aan de kant van de klemschroef, voor een gedeelte ook op 45 graden te slijpen.
Dat was niet zo heel makkelijk! Misschien had ik beter een inbussleutel m6 kunnen gebruiken, is niet zo priegelig.
Uiteindelijk bleef het beiteltje in de goede stand staan. Dat is overigens enigszins scheef vanuit de fabriek!
In mijn verzameling vreemde schroeven vond ik nog een passende schroef met bijbehorend knopje, zodat ik het beiteltje ook nog op de schaaf kon "opbergen".

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en mink

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.212
3.920
Gaanderen
Hoe meer je moet wegslijpen des te meer warmte krijg je in je beitel. Ja koelen , weet ik. Maar als het lang duurt ga je vaak net te lang door.

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
156
52
Hier soms daar
Je de hitte geleidelijk moeten afkoelen denk ik?
Als het klaar is op de rest van de BBQ kooltjes en daarna in de olie, vervolgens in de oven afkoelen?
(Buiten het BBQ seizoen kan natuurlijk ook een gasbrander helpen)

Wel een geniaal idee als ik kijk hoeveel IKEA sleutels ik nog heb liggen.
Jammer dat ik net twee Veritas reserve schaafbeitels voor kleine grondschaaf heb besteld.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.