Stanley 220, kwaliteit?

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Ik wil een low angle schaafje aanschaffen. De keuze is reuze, alhoewel er ook niet leverbaar zijn. Ik heb een Peaktool/ Luban nr 4, bevalt uitstekend.
Voor kopshout weet ik dat een low angle schaaf prettiger werkt.
Heeft een dergelijke schaaf enige kwaliteit? Stanley 220.
77284.jpg
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Ik heb nog ergens een revieuw liggen over deze schaven en de Stanley kwam niet zo hoog, met name om de grofheid van de afwerking. Zou dus ook voor de juma gaan. Heb zelf een Peaktool en die heeft geen al te lange standtijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Nabewerking van een schaaf, mwah. Ik bewerk hout zeg maar.
De Stanley valt dus af.

Juuma is ook nog niet leverbaar.
In de prijs categorie 70-80 euro zijn er dan ook schaven die in Europa worden gemaakt?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Nabewerking van een schaaf, mwah. Ik bewerk hout zeg maar.
De Stanley valt dus af.

Juuma is ook nog niet leverbaar.
In de prijs categorie 70-80 euro zijn er dan ook schaven die in Europa worden gemaakt?
Volgens mij is clifton een van de weinige schaven van metaal die nog in europa/engeland gemaakt worden.
Helaas zitten deze ver boven jouw budget. Record misschien maar ik weet niet hoe die kwaliteit nu is. Verder zijn er nog franse schaven waar ik even niet op het merk kom.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Als je per se een schaaf niet wil tunen, kom je of uit bij Clifton/Lie Nielsen/Veritas, of een gebruikte schaaf (met het risico dat er alsnog werk aan is). Zelf zou ik voor een gebruikte Stanley of Record gaan, en accepteren dat je even met wat schuurpapier aan de gang moet. Een jaren 70, of eerder, schaaf is lichtjaren verwijderd van wat Stanley nu maakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en Wim Kluck

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.025
367
Alphen aan den Rijn
En hoe staat bijvoorbeeld de Stanley Sweetheart 60 1/2 hier in .
Deze hebben een dikkere beitel , en zien er degelijker uit .
Is die nog een beetje van een redelijke kwaliteit , of is die gelijk aan de Stanley die je hier koopt .

Groeten Willem .
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Zelf heb ik een oudere Stanley 60 1/2, een engelse, uit de jaren 70 of zo, en dat is een superfijn schaafje. Gebruik hem nu zelfs regelmatig op een futselplank voor kleiner werk, houdt prettiger vast dan een 4 of 5, daarbij moet ik nog altijd zoeken hoe vast te pakken om niet mijn knokkels open te halen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Volgens mij is clifton een van de weinige schaven van metaal die nog in europa/engeland gemaakt worden.
Helaas zitten deze ver boven jouw budget. Record misschien maar ik weet niet hoe die kwaliteit nu is. Verder zijn er nog franse schaven waar ik even niet op het merk kom.
Wim, ik ben heel benieuwd naar die Franse schaven, want die ken ik nog niet. Moest de naam je te binnenschieten...

ik heb een nieuw draadje aangemaakt over de ervaring met nieuwe Stanley schaven

stanley-schaven-kwaliteit-van-nieuwe-stanley-schaven.



groeten,
Ornament
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Komt die Juuma schaaf niet gewoon uit china. Net zoals diverse eigen merken baptist heeft een lijn, Axminster heeft Rider en zo zijn er vele. qiangsheng-luban. Gewoon goede schaven voor een nette prijs. Ja net niet zo mooi afgewerkt als de toppers
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Oké, echte kwaliteitsschaven kost geld. Daaronder zitten de schaven uit China en daar weer onder de Stanley's en co.
Weer geleerd👍.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Nou ja, nee.
Er zijn twee dingen:
1. Vindt je het acceptabel om zelf je schaaf te tunen of niet? Als niet dan moet je een dure schaaf kopen (Clifton, Veritas etc), bij andere nieuwe schaven chinees of niet, moet je zelf aan de gang om hem netjes te maken (maar dat was eigenlijk altijd al zo, tunen van je gereedschap hoorde er altijd bij, daarom waren vakmensen meestal zuinig op hun gereedschap, het was nooit een kwestie van een schaaf uit de doos trekken en gaan gebruiken), en bij gebruikte schaven soms wel en soms niet.

2. Kwaliteit, dan doen de mooie gebruikte Stanley en Record schaven niet onder voor de sjieke nieuwe schaven van Veritas en zo, sommige chinese schaven zijn misschien bijna net zo goed (Luban, Woodriver), maar een hoop is stukken minder qua kwaliteit (nieuwe chinese Stanleys, of noname Chinese/Indiase schaven). Maar gebruikte schaven zijn wel een stuk variabeler, een weinig gebruikte Stanley uit de jaren 30 is misschien een superschaaf, maar er zijn ook schaven die mensen hebben laten vallen of op andere manieren mishandeld zijn, en die zijn natuurlijk een stuk minder.

Dus de conclusie is m.i. vooral, dat je voor een schappelijk bedrag heel goed gereedschap kunt kopen, maar dat dat meestal wel betekent dat je "op jacht" moet, en er meer over moet leren, er zelf wat tijd in steken om hem echt goed te krijgen. En dat als je dat niet wil, het duurder is. Meer eigen tijd versus meer eigen geld :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.