Stanley 110 Restauratie

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik heb een partij oud gereedschap gekocht. Daarbij zat een "gebruikte" stanley 110.

Het stelmechanisme : het eerst deel van het draad is volledig weggesleten. Hoe zou ik dit aan kunnen pakken ?

De voorste knop mist maar dat is een kwestie van uitzoeken welk houtsoort daarop zat en een nieuwe draaien maar het probleem met het stelmechanisme is een grotere uitdaging.

Attached files
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Wat je kan doen is het afslijpen van het schroefdraad, naar de bouwmarkt gaan en daar schroefdraad kopen met dezelfde diameter, op lengte maken en dan solderen/lassen (persoonlijk denk ik dat solderen genoeg is, er zal niet zo heel veel druk op komen).
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Stanley gebruikte rare schroefmaten. Bij ons zijn engelse schroefmaten al nauwelijks te krijgen en zeker deze aparte maten niet. Ik kan tri=ouwens best een beetje lassen, maar dit zou ook wel een heel erg friemelklusje worden om daar een schroef op te lassen en dan nog een beetje haaks graag en zo dat hij niet gelijk weer afbreekt.

Als dit een heel bijzonder schaafje zou zijn zou ik de schroefdraad afzagen, uitboren, draad snijden in een gangbare maat, stukje schroefdraad daar weer in draaien met locktite. Vervolgens in de body een helicoil oid zetten. Maar dit is maar een Stanley 110, en ik zou hem afschrijven.
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Wat ook zou kunnen is om op de body een moer vast te zetten in een 'normale' maat, en dan bijpassend schroefdraad vastmaken op de stelschroef.
Maar dan is het geen restaureren meer, maar compleet aanpassen en hopen dat het nog een beetje zal werken :lol:

Edit:
Het schiet me net te binnen, als je nou een stuk schroefdraad vastmaakt aan de body, en dan het stelwiel voorziet van een moer, of tapt zodat het stelding een moer is geworden ?
Wijkt wellicht een beetje af van het origineel, maar is wel functioneel en lijkt me niet al te moeilijk te realiseren.
 

WR1944

Oud hout
Het zou voor mij juist een uitdaging zijn om het zo origineel mogelijk te restaureren. Probeer de draadsoort te achterhalen en ga achter een tappenset en snijplaatje aan. Lukt dat niet probeer dan nieuw metrisch draad te tappen. Probeer de bevestiging van het draadstompje in het wieltje te achterhalen en maak een nieuw draadstompje en bevestig dit op de originele manier.
Afhankelijk waar de schaaf gemaakt is krijg je te maken met Amerikaanse of Engelse draad. Als je de buitendiameter, de tophoek en de spoed weet kan je de draad achterhalen. Met een schroefdraadmetertje moet je een eind komen. Op het Internet kan je dan de overige gegevens vinden.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja leuk, tot het over Stanley schroefdraad gaat :twisted:
Die hebben expres schroefdraad bedacht waar niks voor te koop was. Zo was je wel gedwongen om onderdelen bij hen te kopen. Helaas zijn er nu geen onderdelen meer te koop. In Amerika misschien, daar heb je nog wat handelaren met een grote voorraad tweedehands spul.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
anders kan je de draad dicht laten smelten(soldeersel of een koker) en zelf weer draad tappen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zachtsoldeer is onbruikbaar. En dan, waar haal je de juiste snijplaat vandaan?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Fijne mensen,

Een goede oplossing is lastig. Ik heb er net een stukje messing ondergedaan zodat ik minder schroefdraad nodig had en dat werkt. Voorlopig hou ik dat dan maar zo. De stanley 110 zat bij een andere partij gereedschap.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Soms is het niet eenvoudig om de eenvoudigste oplossing te vinden. Well done, Rick.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.