stanley 10 1/2

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Van mijn stanley 10 1/2 is van de dekbijtel het laatste stukje met het heveltje niet aanwezig. De dekbeitel is 4 cm breed. Is dit het zelfde als van een no 3? En is zo'n dekbeitel nog ergens te koop?
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik heb een vrij vroeg exemplaar van de Stanley 10 en daarvan is de dekbeitel 42mm, hetzelfde als mijn no.3.
Je zou eens bij Ducotools kunnen kijken, die verkopen ook onderdelen via hun site.

Toffe vondst overigens, de no.10 komt niet zoveel voor. Ik gebruik hem vrij vaak.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
De dekbeitel is met mijn bril op gemeten 44mm breed. Wat is het verschil tussen een 10 en een 10 1/2 ? Duco heeft een dekbeitel van 42 mm breed van een no3. Zou die moeten passen? Wordt zo weer een duur schaafje.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Hij lijkt ook een stuk zwaarder geconstrueerd. Leuk dat je ze allebei hebt. Zo kan je mooi het verschil zien. ze zijn verder het zelfde? Net zo als een 4 en 5?
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.026
367
Alphen aan den Rijn
Hij is even lang als de no.3 , maar de no.4 is ruim 1 cm langer .
Je ziet wel meer verschillen in diktes van de zijwangen .

IMG_7439.jpegIMG_7441.jpegIMG_7442.jpeg
De zij wangen zijn dikker maar ook hoger bij de no.10 .
 
Laatst bewerkt:

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Mooie vergelijking met die foto's, bedankt!
Wat zijn de gebruikerservaringen van de 10 en 10 1/2? Gebruik je ze vaak en waarvoor?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Die heb ik inderdaad ook en gebruik ik regelmatig, maar tweezijdig gebruik lijkt me wel eens praktisch.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Maar is de dekbeitel nu het zelfde als van een 3? Want dan bestel ik die bij duco. Dan is mijn schaaf weer compleet. Hij lijkt verder in bruikbare staat. Alleen wat roest van het liggen in een vermoedelijk onverwarmde schuur. Hij is zelfs scherp. Wim je kent mijn verzamel prijzen . Ik heb voor het hele zooitje 10 euro betaald.
 
  • Leuk
Waarderingen: baas

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.026
367
Alphen aan den Rijn
De meerdere versies van de ken ik niet , en weet ook de verschillen niet .
De dekbeitel van de no.3 is de goede maat .
Een beetje goede no. 10 1/2 kost je al gauw 100 euro , dus zeker een goede koop .

Willem
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Bedankt voor het ophelderen. Dan kan ik hem weer compleet maken. Ik ben bang dat alle schaven die ik inmiddels heb, nog geen 200 euro samen hebben gekost. En dat is zo veel, omdat ik ooit een nieuwe stanley no5 heb gekocht. Maar ik ben geen verzamelaar, ik heb ze gewoon om te gebruiken. Als je een speciaal model zoekt om je reeks compleet te maken, ben je berijd om meer geld voor zo'n schaaf te betalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.703
2.570
Gaanderen
Maar is de dekbeitel nu het zelfde als van een 3? Want dan bestel ik die bij duco. Dan is mijn schaaf weer compleet. Hij lijkt verder in bruikbare staat. Alleen wat roest van het liggen in een vermoedelijk onverwarmde schuur. Hij is zelfs scherp. Wim je kent mijn verzamel prijzen . Ik heb voor het hele zooitje 10 euro betaald.
Weet ik chevvy mijn opmerking was meer bedoelt voor Willempie.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Die van mij is in engeland gemaakt. Dat lijkt geen pre te zijn onder verzamelaars. Ik heb bij duco de kap van een no3 besteld. Dat maakt de uitgave toch alweer 32,50 euro totaal. Maar ik heb mijn gereedschap wel graag compleet en bruikbaar. Maar lijkt nog redelijk voor 8 beitels, een guts en 3 schaven.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.026
367
Alphen aan den Rijn
Wim , bedankt voor het melden .
Ik verzamel Stanley schaven uit de UK , en de sweetheart serie komt uit de USA .
Over Stanley schaven uit de USA is genoeg documentatie te vinden , en er ook meer variaties gemaakt .

Groeten Willem
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Mooie vergelijking met die foto's, bedankt!
Wat zijn de gebruikerservaringen van de 10 en 10 1/2? Gebruik je ze vaak en waarvoor?
Ik gebruik hem voor diverse zaken, zoals gezaagde sponningen gladschaven, bossingpanelen schaven, de wat grotere pennen (van deuren) doe ik er ook mee. Ik vind het een zeer nuttige schaaf en gebruik hem regelmatig.

En 32,50 is echt een koopje, ik heb er een veelvoud voor betaald.
 
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.