stammen tot planken verzagen met een lintzaag

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik loop met het idee rond om met behulp van een (zware) lintzaag zelf kleine bomen en stukken stam tot planken te verzagen, en vroeg mij af in hoeverre daarvoor een lintzaag geschikt is. Mij idee is dat het met een goede solide constructie wel te doen is. Als er aan weerszijden van de lintzaag rolbanken komen en een soort slede die ervoor zorgt dat de stam niet om zijn as kanteld (om breuk van de zaag te voorkomen) met het toch wel haalbaar zijn dacht ik. Als je een zaag hebt met een maximale zaaghoogte van 20 centimeter en met een breed zaaglint met grove vertanding, moet het lukken om 15 centimeter brede planken te kunnen zagen. Met een lengte van 1 tot 1.5 meter.
Mischien denken sommige van jullie nu; "waar begin je aan, koop dat hout in de winkel, da's goedkoper en minder gedoe" maar dat zelfdoen vind ik nu juist de kick. Het enige wat ik voor dit project eventueel moet kopen is een lintzaag, maar dat was ik toch al van plan. Al het andere, rolbanen en alle andere dingen, maak ik dan zelf.

Ik heb het plan nog niet tot in de puntjes uitgewerkt, ik was gewoon eens benieuwd naar jullie meningen en reacties.
 
  • Leuk
Waarderingen: houtdraaierke65

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Er is behoorlijk veel informatie te vinden over het tot planken zagen van stammen met een lintzaag. Zoeken op "logging" en "Bandaw" in 1 zoekterm kan wel tot resultaat leiden. Anders zoek ik later wel wat sites op. Dan hoef je het wiel niet nog een keer uit te vinden
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
In deze video is te zien hoe je redelijk rechte planken kan zagen van een half-ronde stam m.b.v. de bandzaag:

http://www.mininova.org/tor/1368402
(dit is een divx film die je kan downloaden met een torrent programma)

De half-ronde stam wordt eerst door midden gezaagd zodat er twee kwarten onstaan, daarna worden hiervan de plankjes gezaagd. Het eindresultaat ziet er niet slecht maar zal denk ik wel door de vlak- en vandiktebank gehaald moeten worden.

(opmerking: ik heb hier geen enkele ervaring mee maar geef slechts een korte samenvatting van wat er in de film te zien is :roll: )

Zomaar een idee: wat als je je stam op een L-vormige hulpgeleider schroeft die je langs de geleider van je bandzaag kan schuiven? Misschien een beetje simpel gedacht maar het zou je een hoop werk kunnen besparen met rolbanken e.d.

Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
peterderooij zei:
Zomaar een idee: wat als je je stam op een L-vormige hulpgeleider schroeft die je langs de geleider van je bandzaag kan schuiven? Misschien een beetje simpel gedacht maar het zou je een hoop werk kunnen besparen met rolbanken e.d.

Ik heb hier ook al aan zitten denken, de rolbanken zijn bedoeld om ook de wat langere stammen te kunnen zagen. Dit omdat de tafels van de lintzaag meestal niet heel erg groot zijn. De rolbanken zijn dan bedoeld als ondersteuning voor de slede, die anders door de grote lengte topzwaar zou worden.

Ik heb hier ook nog enkele interessante links gevonden:
http://lumberjocks.com/projects/2400
http://nl.youtube.com/watch?v=IUL6FN4bQNs
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Dus ik had inderdaad iets te simpel gedacht :D

De slee uit jouw link ziet er goed uit en relatief eenvoudig te maken.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het is een mooi idee, maar sommige dingen zou ik zelf anders doen. De lengte van de stam is nu afhankelijk van de langte van de slee. Ook vind ik de manier van bevestigen iets omslachtig. Ikzelf zat te denken aan een slee met daarop een soort tafelklemmen die het hout vasthouden en klemmen. Ik moet het nog verder uitwerken, maar ik dacht dat het wel moest lukken.

Ik zie trouwens dat ik per ongeluk twee keer dezelfde link heb neergezet, de tweede is nu een youtubefilmpje en ook erg interessant.

Ik ben nu wel volop enthousiast bezig met het bedenken van zo'n systeem, maar ik heb alleen nog een probleempje: ik heb nog geen lintzaag :D. Ik zit nog te dubben of ik mijn gespaarde geld investeer in een lintzaag of in een avondcursus meubelmaken.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Na het zagen moet het hout nog drogen en uitwerken.
Was je dat ook van plan te doen? Heb je daar plaats voor?
En het geduld?

Ik zou dit deel aan de zagerij / drogerij overlaten.

André
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
workingwithwood zei:
Na het zagen moet het hout nog drogen en uitwerken.
Was je dat ook van plan te doen? Heb je daar plaats voor?
En het geduld?
André

Als je zelf planken gaat zagen, zul je toch ook moeten drogen, dat hoort erbij. Ruimte heb ik er genoeg voor en gedult ook.

Je moet ook niet denken dat ik er een complete houtzagerij op na ga houden, het is puur voor eigen gebruik soms wat stammetjes. Het geeft mij altijd heel veel voldoening als ik iets helemaal vanaf stap 1 maak. Daarom doe ik het.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Oké, als je dat bewust doet en je hebt de ruimte, kun je dat goed doen.
Leuk zelfs. Ik heb wel amerikaanse advertenties gezien met zaagmachines
voor dit doel 'Turn timber into cash' was de slogan.

Succes er mee, André
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Oké, dan komt het wel goed. Het geeft ook voldoening als je iets kunt maken van stam tot werkstuk. In Amerikaanse bladen heb ik advertenties gezien van speciale zagen voor grote stammen. 'Turn timber into cash' was de slogan.

Succes, André
 
A

Athanor

Guest
Woodworker,

Ik vind het een romantisch idee om zo vanaf de stam zelf voor je hout te zorgen, maakt de hobby zeer compleet. :cool: Ik gebruik de lintzaag wel eens voor het verzagen van tuinhout voor de kachel. Merk dan wel dat het zaaglint enorm aankoekt en bijna niet meer schoon te krijgen is als ik het niet direct schoonmaak. Ook moet ik de zaagtafel direct invetten omdat het natte hout roest veroorzaakt.

Fons
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
even een nieuw leven blazen in dit onderwerp. Ik heb jullie inzicht nodig

Ik heb iemand die perse van een specifieke kleine gekapte boom een kistje (of iets dergelijks) wil hebben.

nu wil ik zelf een mal maken waarmee ik die stam tot planken kan verzagen.
Internet heeft ideeën maar ik heb het volgende bedacht... Kunnen jullie hier op "schieten"?



constructie is simpel: plaat die over de tafel en door de groef van de lintzaag kan glijden.
daarop 2 platen in een L vorm die wordt vastgeklemd met lijmtangen (niet getoond)
op de staande zijde van die platen is een balk van een sergeant bevestigd. hiertussen kan de stam geklemd worden waarbij gebruik wordt gemaakt van plankjes met botte schroeven. Na elke plank die gezaagd is wordt de L vorm telkens verschoven naar een volgende lijn die op de bodemplaat is getekend zodat elke nieuwe plank paralel is.

Ik heb ook het sketchup model toegevoegd zodat het wellicht iets beter te begrijpen is. excuses voor amateuristische constructie maar het is een schetsje van 10 mins.
(mag ik de beheerders van dit fijne forum vragen om de *.skp extensie toe te laten om te uploaden?)

Ik hoor graag wat jullie ideeen zijn. ik zie nu al dat ik wat extra scotten in die L vorm ga plaatsen en wellicht onder de balk van de sergeant zodat de boel haaks blijft zodra ik over de helft van de stam ben en deze gaat zweven .....

Attached files stam zagen mal op lintzaag 1.zip (267.6 KB)
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
als je even googled op: sawing log bandsaw dan kom je wel wat ideën tegen:
1 filmpje op YOUTUBE, slim hij maakt op de vlakbank eerst een vlakke kant aan de stam zodat je een goed steun hebt op de tafel van je lintzaag (Skuzw7_G53A[/MEDIA]]
) en de uitleg op zijn site http://woodgears.ca/reclaim_lumber/bandsaw_log.html
2 een zaagslede op Lumberjocks http://lumberjocks.com/projects/2400 of http://www.kevinsbrady.net/LogSled.html
3 zoek op youtube op sled log bandsaw en je doet wat ideën op die in de richting van je eigen plan komen.
 
A

Athanor

Guest
Hebben jullie gezien dat in het eerste filmpje met een HOUTEN lintzaag wordt gewerkt? Lijkt me een zelfbouwexemplaar....

Fons
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
indien dit je hoofddoel is van je lintzaag zal je tussen de betere (duurdere) moeten gaan zoeken, bvb HAMMER 4400N (+/- 1450). ikzelf heb eiken balken (10j oud, nooit gebruikt) van 30cm x 30 cm laten zagen in duimse en 3/4 duimse planken, dit koste mij slechts 10euro per lopende meter. :) Is dit niet te overwegen? Na het wisselen van zaagbladen bvb 6mm of 12mm naar 35 of 40 mm zal je moeten uitlijnen. Maar een pro kan je hier meer over vertellen dan een leek zoals ik. Een goedkopere lintzaag is echter ook niet te versmaden voor andere toepassingen. maar laat je keuze van lintzaag maar komen. groeten Dif
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.