Stamdeel hijsen/tillen omg Maastricht

HuubHangop

Actieve deelnemer
31 okt 2016
65
10
Maastricht
Ik heb viavia de mogelijkheid om een mooie stam walnoot van ong 2 meter mee te nemen. Punt is dat deze bij mensen in de tuin ligt en ik nu een manier zoek om deze op de aanhangwagen te krijgen. Heeft er iemand tips/trucs? Zat zelf te denken aan een kleine hijskraan oid maar dat loopt natuurlijk al snel in de papieren. Ga ook nog aan de zagerij vragen of zijn evt kunnen oppikken maar dat zal wellicht ook wel moeilijk worden.

De benodigde vlucht is ongeveer 4 a 5 meter vanaf de stoep. Eea ligt aan een rustige, niet-doorgaande weg met ruime mogelijkheid om materieel op te stellen. Gewicht zal een goeie 1000kg zijn schat ik (op basis van 750kg/m3) en de stam ligt direct achter een haag van ong 1.5m hoog. De tuin ligt verder helemaal ingesloten dus transport over de grond is niet echt een optie. Was benieuwd of er hier nog iemand is met een goed idee.

Er liggen ook nog wat delen walnoot, die kan ik meenemen en vergeven als mensen daar interesse in hebben. In dat geval kan ik ook nog wat foto's plaatsen of doorsturen.

20190417_143923639_iOS.jpg20190417_143911682_iOS.jpg20190417_143920353_iOS.jpg20190417_144304345_iOS.jpg
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Boertje of loonwerker in de buurt zoeken met een uitrijkar achter de tractor. Die kunnen dat vaak wel aan. Kosten vaak zo tussen de 60 en 75 euro per uur ex btw.
 

WR1944

Oud hout
Ik denk graag in de richting van primitieve oplossingen.
Kun je een A-frame opstellen in de tuin? Met een paar stevige mannen kun je zo de stam over de heg tillen en op een aanhanger leggen. Met een schetsje van de situatie kun je de lengte van het A-frame berekenen. Als je de voeten van het frame goed kunt verankeren is het mogelijk de stam aan de top van het frame vast te maken terwijl het frame richting stam overhelt. Door het frame op te richten kun je de stam over de heg tillen en in de aanhanger plaatsen. Het frame moet wel in beide richtingen in bedwang worden gehouden.
Succes met de operatie.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Die weegt geen 1000 kg
Bij lengte van 2 mtr zou ie ruw geschat 80 cm in doorsnee moeten zijn om 1 kuub te halen

Ik weet niet wat je ermee wil doen , maar anders iemand met alaskan mill zoeken die hem ter plekke zaagt
 

Raalf

Actieve deelnemer
24 mrt 2015
43
0
1000 kilo lijkt me wat veel voor die stam....

Maar, ik heb het laatst met een 2m stuk Sequoia gedaan, geschat 300 kilo.
Bij Boels een kettingtakeltje gehuurd, die in de hoek van de aanhanger gespannen aan de boom, zo de aanhanger in getrokken.

Takeltje is your friend.
 

HuubHangop

Actieve deelnemer
31 okt 2016
65
10
Maastricht
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken! Ik had idd gerekend met 0.8 x 2 = 1 kuub en er dan nog 250kg veiligheidsmarge overheen gegooid ;) Met een aanhangwagen kom ik er niet bij, zoals al aangegeven is de tuin helemaal afgesloten. En ik moet omhoog met de stam, over een haag van ongeveer 1.5m, waar 'ie meteen naast ligt. En als de stam over de haag is dan moet er nog zo'n 4 meter gemeentelijk plantsoen overbrugd worden, met redelijk dichte beplanting, vandaar dat ik bij hijsen uitkwam. Heb inmiddels een loonwerker in de buurt gevonden, die ga ik vandaag contacteren. Mocht iemand nog tips hebben mbt iemand met een alaskan mill in het zuiden van het land (of net over de grens) dan houd ik me van harte aanbevolen. In handelbare stukken zagen was nou net niet de bedoeling overigens, tenminste niet overdwars :p

Zijn er overigens nog liefhebbers voor deze stukken? EDIT probeer de foto's later vandaag erbij te plakken, lukt nu niet
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
HuubHangop, ik heb wel interesse in wat stukken. Ik woon in Maastricht, dus we kunnen gemakkelijk wat regelen. Ik wil ook wel helpen met verplaatsen, indien het in mijn drukke agenda past.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.