stalen strip / U onder tafelblad; hoeveel?

tjerkpolle

Nieuw lid
9 feb 2022
9
0
Achterhoek
Ik wil mein deens ovalen tafelblad met de afmetingen 220 x 110 x 4 cm (eiken) verstevigen.
Hoeveel strips heb ik nodig om de tafel te verstevigen/ verhinderen van krom trekken?
Zijn 2 strips zeg op ca. 1/4 van de einden voldoende?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.629
1.835
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik wil mein deens ovalen tafelblad met de afmetingen 220 x 110 x 4 cm (eiken) verstevigen.
Hoeveel strips heb ik nodig om de tafel te verstevigen/ verhinderen van krom trekken?
Zijn 2 strips zeg op ca. 1/4 van de einden voldoende?
Ik heb geen idee wat 'hoort' maar ik heb er 4 gedaan op een tafel van 3 meter lang en dat gaat al een jaar goed.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
In een eiken tafel van 120x240x4cm heb ik 3 u-strips in de breedte (haaks op de planken). Strips in de lengte hebben geen zin, dat zakt toch een beetje door. Poten op de hoeken.

Bij eiken salontafeltjes van 60x60x4 cm zie ik dat als er geen strip over dwars in zit (haaks op de planken) dat het door gaat zakken. Ruim een halve cm na een jaar of 5. Poten op de hoeken. Zitten er strips in dan blijft het blad vlak.

Bij een eiken "kloostertafel" 80x200x4cm zakt ook niets door, daar zitten ca. 20cm van de kopse kanten twee balken geschroefd waar de pootstellen aan zitten middels keggen.

E.a. zal ook afhangen van hoe de planken gezaagd zijn.

Edit: waar ik strips schrijf zitten er U-profilen in het blad gefreesd
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.