Staalboor MC

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Ik heb in mijn oude voorraad een hss boortje gevonden 34mm mc4 . Ik wil deze gebruiken in mijn houtdraaibank mc2. Wel een betaalbare verloop gevonden maar als ik die koop dan kan ik geen hout meer inspannen. Is die boor af te draaien naar mc 2 tegen een betaalbare prijs? Ja groter draaibank (heb ik in de opslag want die past er niet meer bij) Verhuizen is een optie maar kan nog niets vinden wat betaalbaar is. De bedoeling is om veel hout weg te halen voordat ik ga uithollen. Met name in kopshout.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Dat is een mogelijkheid maar dan verlies ik weer lengte (grote 16mm kop met morseconus. Maar je brengt me wel op een idee je kunt ook je forstnerboor op een mc verloop plaatsen. Goede forstnerboren zijn helaas niet goedkoop. En ik heb ook nog een set met er 32 spantangen op mc. Nu nog even de boor zoeken.
 
Laatst bewerkt:

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Geen idee wat het moet kosten, maar doorgaans zijn de morseconussen niet zo hard als de spiraalboor zelf. Ik heb wel eens een 25 mm mk2 boor afgedraaid naar een cilindrische 13 mm schacht. Dat was goed te doen.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Valt niet mee want Morseconus connect middels zijn coniciteit. Zal dus heel exact gemaakt moeten worden en met een geslepen oppervlak. Te duur dus als je er bij iemand normaal tarief moet betalen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
MC 4 er af zagen en een kant en klare MC 2 er aan lassen. Makkelijkste donor is een MC 2 naar B16 .
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Zoek iemand in je buurt die wel kan lassen. Centreren doe je door in beide te lassen kanten een gat van 6mm te boren en er een spanstift in te slaan.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
En hoe gemakkelijk is het, als je niet Chevy 16 bent, om in een rond object zonder rechts kanten, zoals een B16/MC2 adapter, een gat precies recht in het midden te boren? Zonder metaaldraaibank hoef je daar volgens mij niet aan te beginnen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Bij de booradapter zit er al een center. Bij de boor moet je het midden even aftekenen met bijvoorbeeld een schuifmaat. Centertje slaan, gaatje boren. De persoon die het gaat lassen, kan ook vast de rest wel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.