Staal voor zelfgemaakte raamzaag

Sander_O

Nieuw lid
19 nov 2013
20
0
Amsterdam
www.sansskulpturen.nl
Ik wil HEEL graag eens een raamzaag maken en ben daarom informatie en onderdelen aan het zoeken voor het fabriceren hiervan. Op dit forum heb ik al een gezocht naar het staal dat voor handzagen gebruikt wordt en voor zover gevonden is dat C100 (of C.1.00) staal? Heeft iemand hier ervaring mee? Is er bijvoorbeeld een voorkeur voor dikte en lengte? Verdere tips en suggesties zijn welkom.

Alvast bedankt!
 
A

Athanor

Guest
Bij een raamzaag denk ik aan een zaagraam met een aantal zaagbladen erin om een boomstam in 1 keer in planken te zagen, is dat ook wat jij op het oog hebt?



Fons
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Volgens mij heeft een van onze leden hier al iets over gepost. Hij werkt bijna alleen maar met handgereedschap. Maar ben de naam even kwijt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ja dit kreeg ik net ook door van Rendew via een pb. Ik ben slecht in het onthouden van namen. Maar het gezamenlijk geheugen op het forum klaart de klus.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ah thnx guys,

Dit is ook wat ik zocht om mijn stammetjes (te klein voor mobiele zagerij) met de hand tot plank te krijgen.
Dit wordt dan wel een langlopend project :)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Misschien die kerel op ebay.de? Jobst of zo. Maar als je zoekt naar 1.1274 dan vind je hem wel. Maar ik weet niet of hij zulke lange stukken leveren kan?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb bij jobst stukken van 30 cm *100 cm besteld. Is het niet eenvoudiger om te kijken naar "standaard" bladen. Bij Dieter Schmidt of bij dick of dictum in Duitsland.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ja een el lang. De Duitser hebben ze van 70 cm lang. Bestellen bij jobst kan ook maar je moet er gaten in boren en tanden in vijlen. Een hele klus. Ik heb voor mijn zagen het staal zelf gezaagd. Een volgende keer zou ik het op maat bestellen. Er treden bij het afkorten best wel vervormingen op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.