spouwmes vraag

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Juul.

Dat is ook de reden dat ik een spouwmes heb besteld,alleen past deze niet... vreemde is dat ik het typenummer van de zaag heb doorgegeven toen ik het spouwmes bestelde, en toch leverde ze het verkeerde mes. Ik heb daarna gelijk terug contact opgenomen, en toen kreeg ik als antwoordt dat er geen spouwmes leverbaar is voor dit model, ondanks dat je er gewoon een spouwmes op kan plaatsen.

Ik weet niet hoe ik een foto op het forum kan zetten, anders had ik enkele foto.s gemaakt.


Fotos plaatsen is niet zo moeilijk, je moet in het rijtje iconen boven het type veld op het icoon klikken waar de rode pijl bij staat en dan een foto kiezen vanaf je computer en vervolgens op: upload bestanden klikken dan staan ze er op.
IMG_5129.jpg
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
754
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Hoi Rinus.

Misschien is dat de reden dat de zaag hapt, of dat ik het gevoel heb dat het blad knelt. Ik gebruik een dikker blad nu..

Ik gebruik de zaag het meeste voor vuren hout en multiplex platen.
Rinus, kan je misschien wat advies geven over een 1.6 mm zaagblad die het meeste geschikt is voor vuren en multiplex platen? En aan hoeveel tands zaagblad moet ik denken? Ik heb eigenlijk alleen maar 24 tand gebruikt van een wat goedkoper merk.(hofftech)

Ik heb een 24 tands voor schulpen en een 48 tands voor het overige werk. De mafell bladen zijn wel duur, maar voor dezelfde dikte betaal ik bij mijn slijperij ook de hoofdprijs. Alhoewel vurenhout zacht is vind ik het niet altijd het makkelijkste hout om te zagen, maar daar zullen de meningen ongetwijfeld over verschillen.
 

R.O

Actieve deelnemer
7 nov 2016
25
0
Iedereen en niemand.

Bedankt voor de uitleg. Ik ga tegen de avond is kijken of het lukt.

@Rinus.

Kan je misschien wat tips geven over een niet al te duur zaagblad, die een mooi zaagbeeld geeft in multiplex platen in de diktes van 9 tot 18 mm. 90% van de tijd gebruik ik de machine daarvoor.

Het blad wat ik er nu op heb vindt ik geen mooie zaagsnedes geven.. Dit is een 24 tands blad..
 

R.O

Actieve deelnemer
7 nov 2016
25
0
Zo te zien is het gelukt om de foto.s te uploaden.
Zo krijgen jullie misschien een beter beeld waar het spouwmes geplaatst kan worden.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Ik snap niet goed waar dit over gaat. Uit de eerste berichten blijkt al dat de fabrikant dit model heeft ontworpen ZONDER spouwmes. Het model is niet zonder toeval een GCE, ofwel: dezelfde regelelektronica als de invalzaag. Dat de body gedeeld wordt met een model waar wel een mes in past doet daar niets aan af.

Daarom ben ik het ook compleet met Tuoh eens: als je echt een model met een spouwmes wilt hebben, koop er dan een waar dit op zit. Zelf knutselen aan dit soort voorzieningen kan alleen maar tot schade bij mens en machine leiden. Gebruik ook gewoon de originele Bosch bladen: die zijn zeker in Duitsland helemaal niet zo duur. Met zijn broertje, de GKT55GCE doe ik tot nu toe trouwens alles met het standaard blad met 48 tanden, ook het schulpen van 30mm eiken. Dit geeft een prima zaagsnede. Wel gebruik ik altijd de liniaal.
 

R.O

Actieve deelnemer
7 nov 2016
25
0
LeonvB.

Misschien ben ik betreft veiligheid wel een mieren...., en moet misschien wennen aan het idee dat het bij dit type zaag geen probleem is om zonder spouwmes te zagen..


Klopt het dat meer tanden de machine meer belast?

Leon heb je misschien tips/links waar ze in Duitsland voordelig bosch zaagbladen verkopen?

Bvd.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Veiligheid mag nooit een ondergeschoven kindje zijn, maar de marketing van merken die de nieuwste technologie niet beheersen mag ook niet onderschat worden. Zodra 1 merk een bepaalde verbetering uitbrengt zal bij ieder ander merk de marketing afdeling proberen gaten te gaan schieten in de duurzaamheid, prijs, veiligheid, etc.

Ik heb de bladen bij Dictum gekocht, niet bepaald de goedkoopste maar ze waren wel op voorraad. Als je kunt wachten zijn er voordeliger aanbieders, in Duitsland zijn diverse prijsvergelijkingssites om het blad dat je nodig hebt zo voordelig mogelijk in te kopen.
 

R.O

Actieve deelnemer
7 nov 2016
25
0
Leon, zijn de bladen die jij bedoelt, Bosch expert for wood? De blauwe zaagbladen? Ik heb ondertussen wat rondt gekeken , en heb de bosch expert for wood 48 tands gevonden voor iets meer als €30 incl verzenden.. is dit een goede prijs?
 

R.O

Actieve deelnemer
7 nov 2016
25
0
Leon, ik heb even op Internet gezocht naar de bladen die jij hierboven aangeeft.. ik zie dat deze wel te verkrijgen zijn in 165x20, ik neem aan dat deze niet zullen passen in mijn cirkelzaagzaag?,Aangezien ik 160 mm gebruik.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Alleen in de + uitvoering, die gaat wel tot 165mm. Even nakijken welke versie je hebt.
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
754
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Iedereen en niemand.

Bedankt voor de uitleg. Ik ga tegen de avond is kijken of het lukt.

@Rinus.

Kan je misschien wat tips geven over een niet al te duur zaagblad, die een mooi zaagbeeld geeft in multiplex platen in de diktes van 9 tot 18 mm. 90% van de tijd gebruik ik de machine daarvoor.

Het blad wat ik er nu op heb vindt ik geen mooie zaagsnedes geven.. Dit is een 24 tands blad..


Een goedkoop adres voor dunne zaagbladen heb ik niet. Wil je weten welke zaagbladen je waar voor nodig hebt dan kun kun je de cmt catalogus (http://www.rekord.nl/aanvraag-cmt-catalogus/) bekijken en ook defrezenshop.nl legt het uit. Het heeft niet alleen te maken met het aantal tanden, maar ook hoe ze gezet/geslepen zijn.

Komt net voorbij:http://www.toolnation.nl/bosch-cirk...295008601&mc_cid=863ecd257d&mc_eid=8760ebe89d
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Een 165mm blad is maar 2,5mm hoger dan 160mm, kan mij niet voorstellen dat het niet past.
Maar bij Industrial staan wel 160mm zaagbladen van 2,6/1,6 dat is 2,6 tandbreedte en 1,6 bladdikte.
Mvg,:).
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Geloof me, ik heb hier bijv. een Bosch waar 230mm in gaat en 235 past echt niet. De metingen kloppen echt wel. En ze hebben echt niet voor niets een + versie uitgebracht voor een grotere diameter.
 

R.O

Actieve deelnemer
7 nov 2016
25
0
Fantic.

Ik heb intussen ook geïnformeerd bij ecotools, en deze rade mijn het blad aan in 48 tands die Spaander hierboven aanhaalt..

Ik heb vanmiddag eens vluchtig gekeken of een 165 blad zou kunnen passen, maar met de beschermkap gaat deze zeker niet passen.. zonder beschermkap zal het er om gaan,.. Dit zou misschien een optie zijn mocht ik de cirkelzaag als tafelzaag zou gaan gebruiken.

@Rinus ,bedankt voor de linkjes.
 

R.O

Actieve deelnemer
7 nov 2016
25
0
Ps.

Wat ik vergat te vermelden is dat het blad wat ecotools adviseert op de foto staat afgebeeld met de tanden tegen de klok in, kan het blad omgedraaid worden zodat de tanden met de klok mee staan, en de bedrukte kant van het blad naar de binnenkant wijst?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.