Spouwmes Robland X31 combinatiemachine

M-V

Nieuw lid
3 mrt 2024
4
0
Eindhoven
Beste,

Ik heb een Robland combinatiemachine maar vroeg me af of ik een verkeerde zaaggeleider heb?

Zie foto: ik zou hem graag instellen tot ‘net zo hoog’ als het blad om ook sleuven te zagen. Echter het bereik laat dit niet toe?

Of dien ik ik hiervooor een minder groot blad te monteren?

IMG_2336.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Voor verdekte zaagsneden heb je een ander model spouwmes nodig. Dit spouwmes is gemaakt om er een zaagafscherming met eventueel boven afzuiging op te monteren. Daar is dat gat voor. Als je die afscherming toch al niet hebt, of gebruikt, kan je dit spouwmes gewoon afslijpen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

M-V

Nieuw lid
3 mrt 2024
4
0
Eindhoven
Voor verdekte zaagsneden heb je een ander model spouwmes nodig. Dit spouwmes in gemaakt om er een zaagafscherming met eventueel boven afzuiging op te monteren. Daar is dat gat voor. Als je die afscherming toch al niet hebt, of gebruikt, kan je dit spouwmes gewoon afslijpen.
Top, ga ik dat doen!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Toen ik een Robland had nam ik het uit de machine bij sleuven zagen. Maar het advies Chevy66 zou ik dan volgen en zonodig een tweede spouwmes bestellen voor montage van de afzuigkap.
 
  • Leuk
Waarderingen: M-V

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Bij mijn zaagtafel heb ik ook 2 spouwmessen. Een hoog model (zelfde type als op jouw foto) waar een beschermkap aan zit, en een laag model dat enkele mm onder de bovenkant van het zaagblad blijft. In de praktijk zit 99% van de tijd dat laatste op de machine.
Bij mijn zaagtafel (Harvey) waren die beiden standaard meegeleverd, als het lage model voor jouw zaag niet los leverbaar is en je toch geen beschermkap gebruikt, dan deze gewoon afslijpen tot de juiste hoogte. Het deel boven het zaagblad doet toch niets, anders dan montage-mogelijkheid zijn voor de kap.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.