Sponningschaaf - wat is een voorsnijder?

JasN

Nieuw lid
3 feb 2022
15
0
Amsterdam
Beste leden,
Ik ben van plan een tweedehands Stanley no.78 sponningschaaf te kopen. Ik weet alleen nog niet zo gek veel van de precieze anatomie af. De verkoper vertelt me dat de voorsnijder met het bijbehorende schroefje ontbreekt/is afgebroken. Welk deel is dit nou precies en is de schaaf zonder ook nog bruikbaar?
Alvast bedankt!
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Het ronde ding links met de 3 uitsteeksels op de laatste foto.

Het snijdt het hout voor, om er voor te zorgen dat er minder kans is op 'break out'(?) tijdens het schaven haaks op de vezelrichting.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Klopt, voorsnijder is enkel nuttig als je dwars op nerf schaaft. Nuttig, maar niet nodig. Je kan ook de vezels doorsnijden met een mesje voor je begint met schaven. Moet je wel vaak herhalen terwijl je schaaft tot de benodigde diepte bereikt is. Je kan de voorsnijder ook zelf maken als je beetje handig bent met een vijl. Schroef zal misschien wel geen metrische draad zijn, dus dan tap je een iets grotere maat. Paul Sellers heeft een artikel over de metalen sponningschaaf:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.